سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:09 - سه شنبه 24 آذر 1394

معجونی با طعم آلودگی هوا؛ مهمانِ ناخوانده ریه‌های اصفهانی‌ها

هوای اصفهان همچنان در مرز ناسالم قرار دارد و ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر، مهمان ناخوانده و بد یُمن ریه‌های اصفهانی‌ها است.

به گزارش اصفهان شرق؛ نمی‌دانیم برای بار چندمین است که آسمان اصفهان را خاکستری می‌بینیم، آرزوی آسمانی بدجور بر دل اصفهانی‌ها مانده است؛ این روزها وقتی بر فراز ساختمان‌های بلند پیکره شهر را ببینید حتی گنبدهای لاجوری مدرسه چهارباغ، مسجد امام و مسجد شیخ لطف‌الله نیز خاکستری و کبود رنگ است.

باید عنوان شهر گنبدهای فیروزه‌ای را از اصفهان گرفت و شهر گنبدهای کبودی و خاکستری را بر آن نهاد، هوای اصفهان آغشته به آلودگی مبرمی است که جدول اداره‌کل محیط‌زیست اصفهان نیز تاب آن را ندارد.

اداره‌کل محیط‌زیست اصفهان هوای اصفهان را در 12 ساعت 155 نشان داد که در وضعیت قرمز رنگ جدول قرار داشت؛ که البته با نگاهی بر آسمان نیز چنین مسئله‌ای را می‌توانستیم به‌وضوح ببینیم، هاله‌ای خاکستری بر فراز آسمان اصفهان بود.

آلودگی هوا در مرز هشدار؛ مدارس تعطیل نیست!

آلودگی هوا و آسمان خاکستری و وضعیت هشدار حتی برای عموم مردم اصفهان از یک‌سو، عدم تعطیلی مدارس در چنین روزی نیز از سوی دیگر پرسشی است که چرا در چنین روزی مدارس حتی مقاطع پائین تعطیل نیستند، پرسشی که مسئولان مربوطه هرکدام پاسخ‌های متفاوتی به تسنیم دادند.

محمدحسن قائدی‌ها مدیرکل آموزش‌وپرورش اصفهان دراین‌باره به تسنیم گفت: مرجع تعطیلی مدارس در بحران آلودگی هوا استانداری است و با آموزش‌وپرورش نیست، در این‌گونه موارد استانداری گزارش می‌دهد و اگر لازم بود پیشنهاد تعطیلی در این مورد را می‌دهد.

پاسخ‌هایی متفاوت!

وی افزود: فرماندار منطقه به معاون بحران استاندار اطلاع داده و ما هم تائید می‌کنیم و مراتب را به استاندار اطلاع که مدارس تعطیل شود و تنها فقط خبررسانی توسط روابط عمومی آموزش‌وپرورش انجام می‌شود، اما در کل تصمیم‌گیری توسط استانداری است.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل بحران استانداری اصفهان نیز در مورد به تسنیم گفت: دستورالعمل این است که محیط‌زیست و مرکز بهداشت در کمیته‌ای موضوع را اعلام می‌کنند، بنابراین امروز این حالت نبوده که اعلام تعطیلی مدارس شود.

وی افزود: کمیته‌ای متشکل از هواشناسی، محیط‌زیست، مرکز بهداشت است که اگر غلظت آلاینده‌ها بر اساس شاخص علمی به‌قدری باشد که نیاز به هشدار باشد مرکز بهداشت دستور هشدار سلامت می‌دهد، البته از زمانی که طرح جامع کاهش کیفی هوا اجرایی شده دیگر نیازی به تعطیلی مدارس پیدا نکرده‌ایم.

“آلودگی هوا” تهدیدی زیرپوستی برای اصفهان

آلودگی هوای اصفهان زیرپوستی سلامتی مردم را تهدیدی می‌کند، لیلا محمدی کارشناس بهداشت از مضرات این پدیده به تسنیم گفت: آلودگی هوا بر عملکرد ریه اثر می‌گذارد. تنفس دائمی آلودگی هوا بر عملکرد صافی اثر و در نتیجه مقدار زیادی آلاینده وارد قسمت‌های پایین ریه می‌گردد.

وی افزود: آلودگی هوا سبب افزایش احتمال بروز سکته‌های قلبی تا 4 برابر در افراد شده و این احتمال تا دو هفته پس از پایان آلودگی هوا به قوت خود باقی مانده و حتی با برهم‌زدن نظم عملکرد قلب، سبب بروز ضربان‌های نابه‌جا و ایجاد اختلال در ضربان قلب می‌شود.

آلودگی هوا پرندگان را هم فراری داده است

اسماعیل کهرم مشاور سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با تأکید بر اینکه آلودگی هوا به‌طور مستقیم عامل انتقال این ذرات و آلودگی به جریان خون می‌شوند که برای سلامتی بسیار مضر است، به تسنیم گفت: جدای از این موضوع آلودگی هوا بر روی پرندگان نیز اثر سوء گذاشته و سبب شده که از سطح شهرهای کلان مانند تهران، اصفهان فراری شوند و نتیجه این می‌شود که ما این روزها در سطح شهر مانند قبل پرنده نمی‌بینیم، با این آلودگی هوا اگر ما هم می‌توانستیم می‌رفتیم.

وی افزود: در فصل زمستان هر ساله با وارونگی هوا روبرو هستیم که این وارونگی هوا مانند دمکنی که روی دیگ می‌گذاریم عمل کرده و هوا نمی‌تواند خارج شود و یک لایه هوای سرد روی آن را گرفته سبب آلودگی هوا شده و به سمت ما می‌بارد.

 

مشاور سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: از طرف دیگر مصرف گاز و سوخت‌های فسیلی سبب افزایش آلودگی هوا شده البته آلودگی هوا همه‌جا زیاد است، حتی در لس‌آنجلس و لندن بدتر از ایران است و این به دلیل تعداد بالای اتومبیل در سطح شهر بوده که بدون آن نمی‌توانیم زندگی کنیم؛ بنابراین عوامل مختلف روی‌هم انباشته مانند معجونی که در هاون کوبیدیم سبب افزایش آلودگی هوا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تخریب باغ‌ها و چنارستان‌ها و تبدیل به ساختمان‌ها و مراکز صنعتی، وزش باد از غرب به شرق و اتومبیل‌های دودزا که معاینه فنی نمی‌شوند دست‌به‌دست هم می‌دهند تا این مسئله افزایش یابد.

هوای اصفهان همچنان در مرز ناسالم قرار دارد و ذرات کوچک‌تر از 10 میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرومتر، مهمان ناخوانده و بد یُمنِ ریه‌های اصفهانی‌ها است.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.