سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:05 - دوشنبه 23 آذر 1394

/پرسش و پاسخ دینی/

آیا برای پسرم به خواستگاری دختر بدحجاب بروم

پسرم یک همسر بدحجاب و امروزی می‌خواهد، از دخترهای چادری متنفر است، در حالی که با این شرایط اصلاً نمی‌خواهم برای او دنبال دختر بگردم، چون من خودم مذهبی هستم. حالا باید چه کار کنم؟

به گزارش اصفهان شرق؛ یکی از مشکلاتی که امروز گریبانگیر خانواده مذهبی را گرفته است، تفاوت دیدگاه و اندیشه نسل نو در مقابل والدین است، طبیعی است که گذر زمان و شرایط سنی موجب می‌شود که گاهی اوقات فرزندان دست به کارهایی بزند که والدینشان برنتابند، مخصوصاً اینکه در پیچ مهم زندگیشان مانند تحصیل و ازدواج رخ دهد، در همین رابطه گاهی دیده می‌شود که فرزند پسر خواستار خواستگاری از دختر بدحجابی می‌شود که اصلاً با خطوط قرمز عقیدتی والدینش همخوانی ندارد، آنچه در ادامه می‌آید متن پرسش و پاسخ به این شبهه است که حجت‌الاسلام حسین شهامت دهسرخی کارشناس خانواده پاسخ می‌دهد.

*پسر سی ساله‌ای دارم که روز به روز ایمانش ضعیف‌تر می‌شود، دیگر نماز صبح نمی‌خواند و به بقیه نمازهایش کاهلی می‌کند و آخرین اولویتش خواندن نماز است، از سوی دیگر یک همسر بدحجاب و امروزی می‌خواهد، از دخترهای چادری متنفر است، در حالی که با این شرایط اصلاً نمی‌خواهم برای او دنبال دختر بگردم، چون من خودم مذهبی هستم و اصلاً پایم جلو نمی‌رود،‌ از طرفی می‌ترسم به گناه بیافتد و خودش اقدام کند، به نظر شما من باید چه کار کنم؟! اصلاً تحمل عروس بد حجاب را ندارم، نمی‌گویم چادری باشد، ولی دلم می‌خواهد با حجاب و خداترس باشد، پسرم هم می‌گوید نگردید پیدا نمی‌شود، منتظر راهنمایی شما هستم.

 حجت‌الاسلام شهامت: در ارتباط با پسر 30 ساله شما که اندکی از سن ازدواجش گذشته است، یک بخشی شما و همسرتان مقصر هستید که ایشان را گذاشتید تا سن 30 سالگی مجرد بماند، زیرا سن 30 سالگی سن شکنندگی است، کسی که تا این سن ازدواج نکرده است، طبیعتاً الان بهانه‌گیری‌ها و اشکال‌گیری‌هایش زیاد می‌شود، طبیعتاً این افراد چه دختر و چه پسر که در سن پایین تری ازدواج می‌کردند، همراهی و حرف شنوی‌ آن‌ها از شما بیشتر بود، در عین حال که این گونه شده است، نباید از رحمت خدا و از همراهی جوانتان مأیوس باشید.

اما یک نکته‌ای را باید توجه کنید، نکته اول اینکه لجاجت نکنید، اگر لجاجت کنید هم خودتان ضرر می‌کنید و هم فرزندتان، فرزند شما یا با شما مخالفت خواهد کرد که در این صورت خوشبخت نخواهد شد و یا موافقت خواهد کرد و خلاف میلش عمل خواهد کرد که در این صورت خوشبخت نخواهد شد، به خاطر اینکه چیزی را انتخاب می‌کند که شما می‌خواهید ولی خودش نمی‌خواهد.

در اینجا شما باید با او همراه باشید و سطح انتظاراتتان را سطح معقول و مطلوب کنید؛ یعنی در آنجاهایی که ایشان تقاضاهای منطقی دارد، از نظر شرع مقدس هم کنار آمدن با آن‌ها مانعی ندارد، با آن کنار بیایید، ‌نگویید ما اینجا نمی‌رویم، خواستگاری به این شکل نمی‌رویم، شرط و شروط سخت تعیین نکنید، به طریقی که خواسته او برآورده شود.

اینکه شما نسبت به نمازش نگران هستید، متأسفانه این مشکلات پیش آمده است، در مسأله انتخاب همسر اولاً تأخیر نکنید، به خاطر اینکه اگر ایشان ازدواج کند یک عقلانیت بهتری پیدا می‌کند، کسی که ازدواج کند به یک توازن و اعتدال می‌رسد، در مسائل معنوی هم اگر خانمش همراه باشد، ‌طبیعتاً موفق‌تر خواهید بود.

گذشته از این مسائل در انتخاب همسر آن شرایط حداقلی را مدنظر قرار دهید و بر اساس آن‌ها اقدام کنید و اگر هر چه بهتر و کاملتر، خب! مطلوب‌تر است، اما اگر نشد، سخت نگیرید که خدایی ناخواسته فرزندتان از شما فراری شود، چون اگر فراری شد، به هزار بلای لاینحل مبتلا می‌شود، خدایی ناخواسته در معرض اعتیاد، دوستان لاابالی، ارتباطات نامشروع و نامعقول قرار می‌گیرد.

در این فضایی که پیش آمده است، تنها راه‌حلش این است که مدیریت مطلوب کنید، اینکه خود شما متدین هستید که قابل تحسین است و خواسته باشید همان روش خودتان را تحمیل کنید و صد در صد بخواهید مطلوب خودتان باشد،‌ خب! دست نیافتنی است.

انعطاف داشته باشید و از خدا هم کمک بخواهید، توسل و نذر کنید، ضمناً با بیان لین و مدارا با فرزندتان صحبت کنید یا به کسانی که مورد قبول فرزندتان هست، آن‌ها را در حکم و مشاور هر دو نفرتان قرار دهید، إن‌شاء‌الله خداوند یک راه گشایش و فرجی را پیش راه شما قرار خواهد داد.

*از توجه‌تان بسیار ممنون هستم، پس آیا در مجموع با دست خودم برای او یک دختر بد حجاب یا حتی بی‌حجاب خواستگاری کنم؟! چون خودش این جوری دوست دارد! از طرفی چنین دخترایی مثل پسر خودم متأسفانه دلشان می‌خواهد مجلس عروسیشان موسیقی داشته باشد، در حالی که من به عنوان مادر شوهر و میزبان مجلس، اهل موسیقی نیستم و در چنین مجالسی تا جایی که ممکن بوده است، شرکت نکردم، حالا چقدر دردناک هست! چطور بپذیرم که مجلس پسر خودم موسیقی داشته باشد؟ آیا باید شرکت بکنم یا شرکت نکنم؟! خیلی نیاز به کمک فکری دارم، لطفا راهنمایی بفرمایید، اگر ممکن است، ضمناً به دلیل تفاوت‌های سلیقه‌ای و عقیدتی که با هم داشتیم، خودش به ازدواج تمایلی نشان نمی‌دهد و می‌گوید: من با وجود نوع تفکر شما نمی‌خواهم زن بگیرم، نمی‌خواهم باعث مشکلات و تضادهای میان عروس و مادر شوهر شوم، چون آن کسی که من می‌پسندم، حتماً شما نمی‌پسندید تا وقتی شما هستید من زن نمی‌خواهم، البته محترمانه‌تر!

منبع:فارس

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.