سرویس: سیاسی » بین الملل 11:11 - دوشنبه 23 آذر 1394

آخرین اخبار حمله به رهبر شیعیان نیجریه؛

روز خونین زاریا؛ شهادت همسر، پسر و معاون شیخ زکزاکی/سرنوشت نامعلوم رهبر شیعیان نیجریه + عکس

ارتش نیجریه با حمله به محل‌های حضور شیعیان این کشور در شهر زاریا، ده‌ها تن از جمله اعضای ارشد جنبش اسلامی نیجریه را به شهادت رساند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از فارس، در حمله بامداد یکشنبه نیروهای ارتش نیجریه به منزل شخصی شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» در ایالت «کادونا» چندین نفر از نزدیکان شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند.

جنبش اسلامی نیجریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان حمله نیروهای ارتش این کشور به محل اقامت شیخ زکزاکی، چندین عضو ارشد این جنبش از جمله شیخ محمد توری، دکتر مصطفی سعید، ابراهیم عثمان و جمی گلیما به شهادت رسیده‌اند.

همچنین «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی و سید علی پسر وی نیز در میان ده‌ها شهید حملاتی هستند که از شب گذشته صورت گرفته و امروز نیز ادامه یافت.

شیخ زکزاکی جمعا 4 پسر داشت که سه نفر از آن‌ها سال گذشته در جریان حمله ارتش به راهپیمایی روز قدس شهید شدند و تنها پسر باقی‌مانده وی یعنی علی نیز امروز شهید شده است.

شاهدان عینی در شهر زاریا پیش از این به گروه بین‌الملل فارس گفته بودند که که «شیخ محمود محمد توری» و دکتر «مصطفی»، به ترتیب معاون و پزشک شیخ زکزاکی در این حمله جان خود را از دست داده‌اند.


شیخ محمد محمود توری

ارتش نیجریه از دیشب به سه محل، یعنی حسینیه بقیه الله، خانه شیخ زکزاکی و دارالرحمه شهر زاریا حمله کرده است.

یک فرد حاضر در منطقه به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت که ارتش نیجریه اقدام به آتش‌زدن منزل شیخ زکزاکی کرده و با تخریب بخش زیادی از خانه، شماری از افراد همراه شیخ را کشته و شیخ زکزاکی را بازداشت کرده است.

منابع نزدیک به گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس در نیجریه هنوز خبر بازداشت شیخ را تأیید نکرده‌اند. ابراهیم موسی سخنگوی جنبش اسلامی اعلام کرده است که در حال حاضر از محل حضور شیخ زکزاکی و وضعیت سلامت او خبری در دست نیست.

 

در جریان درگیری‌های شب گذشته دستکم 10 نفر از حامیان شیخ زکزاکی که برای جلوگیری از ورود نیروهای نظامی اطراف محل اقامت وی حلقه انسانی تشکیل داده بودند، به ضرب گلوله نظامیان شهید شده‌اند.

گفته می‌شود که بر اثر این حمله که با پرتاب مواد منفجره نیز همراه بوده، بخشی از ساختمان محل اقامت شیخ زکزاکی تخریب شده است.

بنا بر اعلام سخنگوی جنبش اسلامی، نیروهای ارتش حتی افراد زخمی را نیز هدف گلوله قرار داده و آن‌ها را به شهادت رسانده‌اند.

این جنبش ادعای ارتش مبنی بر تلاش این گروه برای ترور فرمانده ارتش را نیز از اساس رد کرده و آن را «دروغی آشکار» توصیف کرده است. سخنگوی شیعیان نیجریه دولت این کشور را مسئول کامل اتفاقات دو روز گذشته دانسته و اقدامات نظامیان علیه اقلیت شیعه در این کشور را به شدت محکوم کرده است.


اعتراض مردم به محاصره خانه شیخ زکزاکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.