سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 14:03 - یکشنبه 22 آذر 1394

تاکید و هشدار مسوولان بهداشت کشور؛

تب آنفولانزا در ایران سرد شد/ احتمال موج دوم آنفولانزا در زمستان

پس از اینکه آنفولانزای H1N1در مدت زمان کوتاهی جان ۴۲ نفر از هموطنان را در شهرهای مختلف گرفت و با وجود التهابی که بین مردم ایجاد شد مدیران فعال در بخش های بهداشتی شیوع این بیماری را عادی می دانند و با اعلام اینکه تب این بیماری فروکش کرد با اشاره به پیش رو داشتن زمستان احتمال ورود موج دوم آنفولانزا را رد نمی کنند.

به گزارش اصفهان شرق، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه موج اول بیماری کنترل شده و موج دوم در راه است از این مسئله خبر داد که موج های بعدی این بیماری خفیف تر خواهد بود.

*موج اول بیماری کنترل و موج دوم در راه
قاضی زاده هاشمی همچنین مرگ هیچ یک از ۴۲ نفر را تنها در اثر آنفولانزا ندانست و ادامه داد: همه این تعداد دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماری های تنفسی، سرطان، بیماری قلبی، ایدز بوده اند.
قاضی‌زاده‌ هاشمی با تاکید بر اینکه آنفلوانزا تمام نشده است، اظهار کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده ویروس این بیماری وارد کشور شده و این بیماری مرز نمی‌شناسد اما ۶۰میلیون دوز دارو آنفلوانزا آماده توزیع وجود دارد تا مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند.

*شیوع آنفولانزا غیر عادی نیست
رییس اداره بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت نیز شیوع این ویروس را با آغاز سرما غیر عادی ندانست و گفت: به دلیل عدم اطلاع افراد از بیماری خود ممکن است این ویروس به دیگران نیز انتقال پیدا کند و در خصوص این بیماری بزرگ‌نمایی شده است.
وی با بیان اینکه این ویروس در همه جای دنیا وجود دارد، عنوان کرد: نمی‌توان منشأ خاصی برای این ویروس ذکر کرد، اما پرنده‌ها و خوک‌ها می‌توانند منبع اصلی این بیماری باشند اما نام آنفولانزای خوکی تنها رایج در بین مردم است و در مجامع علمی برای این نوع ویروس از آن استفاده نمی شود.

*خود درمانی ممنوع
یک متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه فرد بیمار نباید خود درمانی کند ادامه داد: خوددرمانی بد ترین روش درمان است و افراد در صورت تب بیش از ۳۷٫۵درجه، ضعف و بی حالی بدن و تهوع و شکم درد باید به مراکز درمانی برای مداوا مراجعه کنند.
داوود یادگاری با اشاره به این نکته که ویروس آنفولانزا دارای انواع مختلفی از نظر علائم است افزود: همه افراد در معرض خطر نیستند و تنها افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای باید مراقبت های پزشکی خاص داشته باشند و در مراکز درمانی بستری شوند.
وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن آنفولانزا در اواخر شهریور و مهر ماه می تواند برای این افراد موثر باشد افزود: در افرادی که به این بیماری دچار می شوند ۴ روز ابتدایی تب، سرفه های شدید یک هفته ، کوفتگی ۲ هفته ادامه دارد و خطر این بیماری برای کودکان زیر ۲ سال به مراتب بیشتر است.

یادگاری در ادامه از این مسئله از رسیدگی به این بیماران و جلوگیری از انتشار آن گفته و افزود: استراحت فرد بیمار در یک هفته اول بیماری در اتاقی مجزا و جدای از افراد دیگر در صورت امکان و همچنین پرستاری از فرد بیمار تنها توسط یکی از اعضای خانواده در طول دوره بیماری، استفاده از ماسک و دستمال در هنگام سرفه و عطسه و همچنین پاک کردن سطوحی که احتمال انتقال ویروس به آن وجود دارد با آب ساده و مایع دستشویی از جمله روش هایی است که از انتقال بیماری به فرد دیگر جلوگیری می کند و در صورت انجام توصیه ها جای نگرانی حتی در شرایط بحرانی وجود ندارد.

*کنترل بیماری در اصفهان
مسئول بیماریهای واگیردار معاونت بهداشت نیز همزمان با ایجاد وضعیت هشدار در استان ها از کنترل شدن بیماری در اصفهان خبر داد و اینکه شرایط غیر عادی از بیماری آنفولانزا در اصفهان گزارش نشده است.
دکتر فدایی در خصوص میزان مبتلایان به بیماری آنفولانزا گفت: تعداد مبتلایان به این بیماری امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که به خاطر طبیعت فصل دور از انتظار نیست اما تاکنون از موارد بستری شده در بیمارستانها مورد خاصی از مرگ و میر گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه آنفولانزای H1N1 جزو آنفولانزاهای فصلی و معمولی در کشور است و هر سال مواردی از ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را در کشور داریم گفت:این بیماری با تب ناگهانی و بدن درد وسرفه شروع می شود و چند روز طول می کشد.
وی در ادامه افزود: برای کنترل این بیماری اقداماتی از جمله مستقر شدن تیم مراقبت های مرزی در اصفهان و بررسی مسافران ورودی از عربستان و عراق، تهیه دارو برا ی درمان بیماران، انجام شده است.

*توصیه هایی برای دور زدن آنفولانزا
با توجه به اینکه بیماری آنفولانزا در افراد عادی تنها به صورت یک بیماری معمولی ظاهر می‌شود و حتی بدون درمان هم بهبود پیدا می‌کند اما در برخی دیگر ممکن است به صورت بیماری حاد و شدید بروز پیدا کند.
افرادی که نارسایی کلیه، بیماری قلبی عروقی، ضعف سیستم دفاعی‌، افراد باردار و افراد بالای ۶۵ سال در معرض ابتلا به نوع شدید این بیماری هستند تا جایی که ممکن است کار آنها به بخش ویژه بیمارستان‌ها نیز کشیده شود این افراد باید مراقب باشند و در روزهای ابتدایی فصل سرما واکسن آنفولانزا را تزریق کنند چرا که این واکسن در طول ۲ هفته بعد از تزریق اثرگذاری دارد.

هنوز فصل زمستان آغاز نشده و احتمال اوج آنفولانزا همچنان وجود دارد متخصصان تاکید می کنند افراد در هر شرایطی باید اقدامات پیشگیرانه را به کار ببرند تا این بیماری در سطح گسترده شیوع پیدا نکند.
از جمله این توصیه ها می توان به شست و شوی مکرر دست ها با صابون، مراجعه به پزشک در شروع بیماری، خودداری از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه ،نینداختن آب دهان در معابر عمومی و استراحت در منزل در ایام بیماری اشاره کرد که باعث کاهش انتقال این بیماری می شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.