سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:24 - شنبه 21 آذر 1394

به مناسبت هفته وقف؛

سنت حسنه وقف ، نیاز همه زمان ها

از گذشته تا امروز موضوعات فراوان و جالبی برای وقف وجود داشت و محدودیتی نبوده است، مردم براساس نوع نیازهای زمان و اقتضائاتی که بود وقفیاتی داشتند که در جای خود قابل توجه است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز، این روزها بااوج گرفتن رکود اقتصادی و تحریم هایی که دولت نتوانست حتی با مذاکرات هم آنها را از پیش روی اقتصاد کشور بردارد توجه به مسایل اقتصاد اسلامی بیشتر احساس می شود مسایلی چون زکات، خمس، وقف که توجه و اهتمام به هرکدام می توان تا اندازه زیادی در رفع معضلات اجتماعی موثر باشند.

دراین میان سنت حسنه وقف یکی از راهکارهای قدیمی و دینی است که اگر بدان اهتمام جدی داده شود تا حدود زیادی می تواند گره گشای مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… در جامعه باشد هرچند به نظر می رسد هنوز خیلی از مسئولان امر و به خصوص متولیان این موارد در خواب به سر می برند که این خود جای تامل دارد، اما تاکنون رفتارها خوبی را در همین باره شاهدیم که نوید اتفاقات بهتر در عرصه تعالی اقتصاد اسلامی است.

رفیع الدین تازه مسلمان روسی که زمانی رهبر شاخه جوانان حزب کمونیست در روسیه بود می گفت اگر سنت حسنه وقف در میان مسلمانان روسی هم جا می افتاد می توانستیم مشکلات زیادی را با کمک های مردمی حل کنیم.

وقتی به تاریخ مسئله مهمی چون وقف نگاه می کنیم که یکی از ارکان اصلی اقتصاد است به موضوعات جالبی برمی خوریم موضوعاتی که با توجه به فرهنگ ایجاد شده آن زمان باربزرگی را از دوش دولتها برداشته و دولتها را در دوره های مختلف در انجام وظایف دیگر آزاد می کند شاید در نظر اول در بحث وقف مواردی چون ساخت وساز مدرسه، مسجد و حسینیه و… به ذهن خطور کند چیزی که این روزها هنوز هم خوشبختانه باب است و مردم و مسئولان در این امر خطیر فعالیت خوبی دارند اما در گذشته موضوعات جالبی برای وقف وجود داشت یعنی براساس نوع نیازهای زمان و اقتضائاتی که بود مردم هم وقفیاتی داشتند که در جای خود قابل توجه است. مانند وقف نهال توت، وقف برای غسالخانه و…

چه خوب است تا امروز هم با توجه به نیازهای جامعه و اقتضائاتی که وجود دارد موقوفاتی فرهنگ سازی و نهادینه شود برای نمونه چند روز پیش مسئولان خبر از اولین وقف برای پیشگیری از اعتیاد به مبلغ ۳میلیارد تومان در یکی از شهرستانهای اصفهان را اعلام کرند که با توجه به اهمیت موضوع در شرایط کنونی حرکتی بدیع و جالب توجه است البته ازاین دست نمونه های وقفی باز هم وجود دارد مثلا جوان محقق اصفهانی هم یک پایگاه اینترنتی به نام الخیرات را به عنوان اولین وقف مجازی ایجاد نمود یا در شرایطی که نیاز به معرفی وشناخت دو فرقه ضاله بهاییت و وهابیت است دو سیر نمایشگاهی تحقیقاتی خود را در فضای مجازی وقف کرد.

از دیگر وقفیات  براساس نیازهای روز خرید چند طاقه پارچه برای تولید و وقف ساق دست در اماکن مذهبی بود که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد ولی متاسفانه به دلیل بی مهری مسئولان کار گسترش پیدا نکرد. این انجمن حتی به دلیل گران بودن پارچه چادری برای خانواده های مذهبی و افراد علاقه مند به حجاب که توانایی خرید چادر را ندارند پیشنهاد وقف پارچه چادر و مقنعه حتی چرخ های خیاطی برای دوخت و دوز صلواتی هم ارائه کرد ازاین دست امور وقفی در جامعه کم نبوده و نیست که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند البته پرواضح است که وقف باید با توجه به نیازها و شرایط موجود باشد همان طور که گفته شد قرار نیست تنها موقوفات منحصر به ساخت و ساز مسجد و مدرسه خلاصه شود که به بودجه های بالا نیاز دارد.

هرکدام از ما به نوبه خود و توانایی که داریم می توانیم واقف باشیم به شرط اینکه شرایط وقف را بدانیم و مقتضیات و نیازهای زمان خود پیش ببریم دراین زمینه به غیر از فرهنگ سازی از سوی رسانه ها، مسئولان امر به خصوص متولیان اوقاف وظایف مهمتری به عهده دارند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.