سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:14 - شنبه 21 آذر 1394

با خواص باورنکردنی این ادویه ایرانی آشنا شوید

استفاده از سماق به خصوص با کباب ، سیستمم ایمنی و دستگاه گوارش بدن را تقویت می کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حاجی سید جوادی کارشناس مواد عذایی گفت: سُماق درختچه ای است کوهستانی که میوه‌های خوشه‌ای دارد. رنگ میوه ی آن قرمز و قهوه ‏ای است و طعم آن گس است، ولی پس از رسیدن ترش می‏شود. میوه‌ ی سماق پس از کوبیدن به عنوان چاشنی، همراه با غذاهایی مانند کباب استفاده می‌شود.

به گفته وی این ماده خوراکی دارای اثرات ضد میکروبی است و همچنین این ماده به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن عمل می کند.علاوه بر این در متون پزشکی قدیم از سماق به عنوان کاهش دهنده اسید اوریک یاد شده است، به همین دلیل از قدیم سماق را به همراه کباب استفاده می کردند که بدن فرد بتواند اسید اوریک حاصل از هضم کباب را تا حدی کاهش دهد.

وی اظهار داشت: استفاده از سماق موجب تقویت دستگاه گوارش و کبد می شود و از سوء هاضمه، تورم معده و التهاب در دستگاه گوارش جلوگیری می کند. سماق دارای خاصیت سم زدایی و ضدالتهاب برای کبد است، در موارد تهوع، استفراغ و اسهال به خصوص اسهال خونی استفاده از سماق بسیار موثر است .

حاج سید جوادی اظهار داشت: خوردن مرتب سماق برای مبتلایان به دیابت و همچنین برای برطرف کردن بی اشتهایی، تب، روماتیسم و نقرس مفید است . نتایج تحقیقات نشان می دهد که سماق از طریق آنزیم آلفا آمیلاز ، قند خون را کاهش می دهد( آنزیم آلفا آمیلاز قندهای سنگین را تبدیل به قندهای ساده می کند.) از این رو سماق همچنین کاهش دهنده قند خون است

حاج سید جوادی خاطرنشان کرد : سماق اثر ضد میکروبی قوی بر روی تعداد زیادی از میکروارگانیسم های خطرناک و بیماری زا در بدن دارد و می تواند مانند آنتی بیوتیک برای بدن عمل کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.