سرویس: تولیدی » خبر پوششی 10:31 - پنجشنبه 19 آذر 1394

در گفتگو با پیرغلامان حسینی؛

خاطره ای که بوی غذای نذری خیمه ارباب می دهد

پیرغلامان حسینی عشق روزهایی را به یاد می اوردند که با نام اهل بیت برای سفره زائران و عزاداران قدم برداشته و ظرف نذری را هم میزنند.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا، هر ساله در روزهای تاسوعا، عاشورا، اربعین و 28 صفر خوردن غذای نذری بعد از عزاداری سید الشهدا(ع) از لحظاتی است که هر کس دوست دارد، ذره ای از غذای نذری را به تبرک استفاده کند.

آشپزهای هیئت ها خادمان زحمت کشی هستند که برای پذیرایی از عزاداران حسینی از صبح روی پای خود ایستاده تا شیرینی و حلاوت این لحظه ها را به کام عزیزان بچشانند. این افراد کسانی هستند که بارها و ساعت ها در پای دیگ و اجاق ها اشک ریخته و غذای خود را به نام و ذکر حسین و اهل بیت(ع) معطر کردند و مزد خود را از اهل بیت(ع) گرفتند.

ما نیز جهت تجلیل و خدا قوت گفتن سراغ چند نفر از آشپزان هیئت ها ی شهر حسن آباد رفتیم و از حال و هوای آشپزی  را بهره ای ببریم.

حاج محمد عباس غلام این مرد عاشق حسین حدود 30 سال در این حرفه مشغول بکار است و در هیئت علی اکبر با پختن قیمه های خوشمزه اش از عزاداران پذیرایی می کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اصفهان شرق مبنی بر مزد گرفتن در برابر کارتان  گفت: من هیچ مبلغی دریافت نمی کنم زیرا مزدم را از سید سالار شهیدان می گیرم.

حاج محمد دوست داشت فرزندانش راهش را در این مسیر ادامه دهند و تاکید کرد: خودم آنها را به این کار تشویق میکنیم و الان یکی از پسرانم هنگام آشپزی به من کمک می کند تا بتواند این کار را بعد از من ادامه دهد.

حاج محمد عباس غلام

حاج محمد علی جمشیدی یکی دیگر از آشپزان هیئت ابا عبدالله الحسین مسجد حسینیه می باشد که حدود 35 سال به امر پذیرایی از زائران حسینی در آشپزخانه مسجد فعالیت می کند.

وی نیز از کار خود بسیار رضایت دارد و می گوید در آماده کردن و نذری غذا برای عزاداران حسینی هیچ گاه احساس خستگی نکردم و این کار را تا زنده هستم ادامه خواهم داد و به فرزندانم سفارش کردم که این کار را ادامه دهند.

حاج محمد جمشیدی

حاج محمد قیصری حدود 31 سال است در هیئت ابا عبدالله الحسین مسجد حسینیه مشغول کار برای عزاداران بود و با اشاره به اینکه از کودکی پای این سفره بوده ام، تاکید کرد: از کودکی در مجالس سید الشهدا شرکت و به افراد ی که در امر پذیرایی فعالیت داشتند کمک می کردم. از همان زمان پذیرایی از عزاداران حسینی را در سر می پروراندم و به عشق حسین و اهل بیت(ع) به ارزویم رسیدم.

حاج محمد با ذکر خاطره ای افزود: وقتی انسانی برای سالار شهیدان کار می کند همه کرامت و خاطره است. در چند سال پیش در روز عاشورا جمعیت زیادی در حسینیه جهت صرف نهار نشسته بودند که ناگهان فردی آمد و گفت غذا کم است و هنوز مردم در حسینیه منتظر غذا هستند. غذا برای اهل بیت برکت دارد و به عنایت ائمه اطهار برکتی در غذا دیدم که همه عزادران از غذا استفاده کردند و کمی و کسری نداشتیم.

DSC06920

احمد شفیعی 20 سال است در آشپزخانه اهل بیت، حضور دارد و با نیت غذا را بین مردم تقسیم می کند. وی هم اکنون جزء پرسنل خدمات شهری شهرداری شهر حسن آباد است و با بیان اهداف کارش، اظهار کرد: ما هر چه داریم از امام حسین و اهل بیت(ع) است و هر چه برای انها کار کنیم در برابر ان ایثارگری ها هیچ می باشد.

او از خدا می خواست، اهل بیت شفاعتش را در روز قیامت داشته باشند و از نگاه اهل بیت محروم نشود.

احمد شفیعی

شایان ذکر است دو تن از آشپزان حسن آبادی که سالیان متمادی در خدمت عزاداران اباعبدالله بودند به رحمت ایزدی پیوستند که یکی از این افراد حاج محمد صادقی از تهران بود که هر سال دو روز مانده به عاشورا تمام وسائل آشپزی و مواد لازم را با ماشین به حسن آباد می آورد و به پذیرایی از عزاداران می پرداخت. عاشورا و تاسوعای هر سال صدای این پیرغلام حسینی را هنوز در ذهن ها تداعی می کند. حاج محمد از زمان اول انقلاب این پشتکار را داشت که هر سال از تهران به عشق امام حسین(ع) مسافت طولانی را طی می کرد.

مرحوم حاج محمد صادقی

محمد طیبی که  حدود 15 سال آشپز هیئت امام رضا(ع) بود نیز امسال به رحمت ایزدی پیوست. این عاشق حسینی در روزهای تاسوعا، عاشورا و شهادت امام رضا (ع) از عزاداران پذیرایی می کرد. وی امسال در اثر سکته قلبی از دار دنیا رفت.

مرحوم محمد طیبی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.