سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:00 - چهارشنبه 18 آذر 1394

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان:

عزم جدی برای استفاده صنعت از پساب آب وجود ندارد

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: در حال حاضر عزم جدی برای استفاده صنعت از پساب آب وجود ندارد و دولت و صنایع این مصوبه شورای عالی آب را چندان پیگیری نمی‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی‌لارگانی با اشاره به نحوه اجرای مصوبات شورای عالی آب در سطح استان‌های حوضه آبریز زاینده‌رود اظهار داشت: جلساتی در شورای عالی آب برگزار شده و مصوباتی تصویب شده است اما یکی از مصوبات شورای عالی آب مورد نقد و اعتراض نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: بحث پر کردن چاه‌های حریمی از مسائلی است که ما نسبت به آن نقدهایی را وارد کرده‌ایم زیرا باید اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: 99‌درصد از چاه‌های حریمی در زمین‌هایی قرار گرفته‌اند که از طومار شیخ‌بهایی سهم آب داشته‌اند و حقابه‌بر بوده‌اند اما به دلیل کمبود آب در رودخانه، بسته‌شدن نهرها و مادی‌های کنار رودخانه، آب به آنها داده نشده و آنها مجبور به حفر چاه دارای مجوز و بدون مجوز شده‌اند.

وی افزود: با این حال، کشاورزان و باغدارانی که در حریم رودخانه باغ و زمین زراعی دارند، اعلام می‌کنند که آمادگی لازم برای پر کردن چاه‌ها وجود دارد اما نکته قابل توجه این است که مسئولان باید از جای مشخصی به ما آب لازم را تخصیص دهند.

موسوی لارگانی تصریح کرد: در برخی روستاها زمین‌های بسیار اندکی قرار گرفته‌اند و تعداد قابل توجهی در این زمین‌ها مشغول به کار هستند. در حال حاضر حجم قابل توجهی از محصولات کشاورزی در آنجا تولید می‌شود و ما را از وابستگی‌ها نجات می‌دهد و این موضوع باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت پیدا کردن راهی جایگزین در این باره گفت: وزارت نیرو اگر به دنبال پر کردن این چاه‌ها بوده، باید از کانال‌ها یا بستر رودخانه برای جبران آب مورد نیاز این کشاورزان آبی اختصاص دهد یا خودش چاه‌های بزرگی حفر کرده و از طریق نهرهای آب موجود یا کانال‌کشی لازم، به کشاورزان آب دهد تا چاه‌ها نیز پر شود.

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان با بیان اینکه آب لازم برای زراعت زمین‌های آنها بوده و اگر تأمین شود، آنها به‌دنبال داشتن چاه نیستند، درباره دیگر مصوبات شورای عالی آب افزود: یکی از مصوبات این بوده که صنعت در 5 سال باید از پساب استفاده کرده و دیگر بهره‌ای از آب نبرد. در حال حاضر عزم چندانی در صنعت‌گران و دولت برای پیگیری این مصوبه نمی‌بینیم.

وی بیان کرد: متأسفانه مسئولان دولت هنوز جدیت لازم را در این زمینه به خرج نداده‌اند که صنعتگران را وادار به استفاده از پساب برای استفاده‌های خود کنند. صنعت باید سرمایه‌گذاری‌های لازم را برای جمع‌آوری شبکه‌های پساب فراهم کنند تا از این آب دیگر استفاده نبرند.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.