سرویس: اجتماعی » علمی 07:19 - دوشنبه 16 آذر 1394

به بهانه روزِ دانشجو؛

جنبش دانشجویی؛ خط مقدم مبارزه و مقابله با نفوذ دشمنان خارجی و خائنان داخلی

جنبش دانشجویی همیشه در خط مقدم مقابله با نفوذ دشمنان خارجی و خائنان داخلی بوده و خواهد بود؛این جریان نشان داده است که دو اصل استکبار ستیزی و عدالت خواهی هیچگاه از بدنه دانشجو و دانشگاه جدا نخواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق/ سید امیر حسین ابطحی/ ۱۶ آذر در تقویم مناسبت ها و سالگرد خاطره ها روز دانشجو نام گرفته است. روزی که سه دانشجوی شهید دانشگاه تهران برای نیکسون معاون رییس جمهور آمریکا فرش قرمزی به بلندای تاریخ عدالت خواهی و مبارزه با استکبار پهن کردند. ۱۶ آذر به عنوان طلوع پر صلابت آفتاب درخشان جنبش دانشجویی نشان داد رژیم منحوس پهلوی فرزندان ملت را به پای اربابان آمریکایی خود قربانی می کند.

جنبش دانشجویی به عنوان یکی از جریان های مهم و تاثیر گذار اجتماعی در تاریخ سیاسی اجتماعی معاصر ایران نقش ها و عملکرد های غیر قابل اغماض و چشم پوشی را بر عهده داشته است. این جریان در طول عمر خود همواره شاخصه ها و معیار های متعالی برای جامعه اسلامی ایرانی داشته و دارد. جنبش دانشجویی همیشه در خط مقدم مقابله با نفوذ دشمنان خارجی و خائنان داخلی بوده و خواهد بود؛ این جریان نشان داده است که دو اصل استکبار ستیزی و عدالت خواهی هیچگاه از بدنه دانشجو و دانشگاه جدا نخواهد شد.

حرکت عظیم جنبش دانشجویی با استکبار ستیزی آغاز شد و در مسیر مبارزات انقلابی ملت ایران همواره دوشادوش مردم و در کنار سنگر علم آموزی پرچم مبارزه با رژیم را برافراشته نگاه داشت. حرکت عظیم ملت بالاخره به ثمر نشست و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ نقطه عطفی بود بر تاریخ ملت های مستضعف، پس از این پیروزی وظیفه جنبش دانشجویی را که تا قبل از پیروزی انقلاب وظیفه آگاهی بخشی به ملت و مبارزه با رژیم را برعهده داشت سنگین تر کرد؛ این دانشجویان بودند که این بار باید از انقلاب ملت در برابر تفکرات الحادی و منحرف دفاع می کردند.
حرکت عدالت خواهانه و استکبار ستیزانه دانشجویان بار دیگر در ۱۳ آبان ماه به اوج خود میرسد و دانشجویان مسلمان پیرو خط امام با تسخیر لانه جاسوسی برگ دیگری را در تاریخ این جنبش رقم زد.

«دانشجو هویت یک ملت است» اگر به این سخن کمی با دقت بنگریم درمی یابیم همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند دانشگاه مبدا همه تحولات است و لازم است به جایگاهی که دانشگاه و دانشجو در هویت آفرینی یک ملت دارد توجه شود و بنا به گفته امام هیچ گاه این مرکز حساس در دام ایادی و نوکران استکبار نیفتد. از این رو لزوم توجه جریانات و دانشجویان انقلابی برای مقابله با خطری که امام راحل درباره آن به ما هشدار داده بودند بیشتر می شود.

امام خمینی درباره برنامه ریزی دشمنان برای رخنه به دانشگاه ها می فرمایند: «دشمنان غارتگر ما چشم طمع به دانشگاه دوخته اند که ولو در آینده ای دور به دانشگاه ها رخنه کنند» حساسیت دانشگاه و تاثیر گذاری این محیط بر جامعه به گونه ایست که همواره در مرکز اهداف دشمنان قرار دارد و تجربه هایی چون اسفند۵۹، تیر۷۸ و فتنه۸۸ این مهم را نشان می دهد.

قشر دانشجو باید همواره راهبر و پیشاهنگ توده مردم باشد و این پیشاهنگی هرگز نباید به گونه ای باشد که قشر دانشگاهی را از جامعه جدا کند. جنبش های دانشجویی باید همواره صدای مردم در جامعه باشند؛ دغدغه دانشجو باید دغدغه مردم باشد اما نباید به سطح جامعه نگاه کرد و مطالبات سطحی را مطرح کند؛ عمق دید دانشجو و قشر دانشگاهی باید ژرف تر از نیازهای ابتدایی جامعه باشد و همانطور که گفته شد بیان دغدغه مردم باید به گونه ای باشد که نه سطحی به جامعه نگاه شود و نه چنان عمیق وارد محیط مطالبه گری شود که دانشجو بماند و دانشجو و این قشر از توده مردم جدا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.