سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 12:30 - دوشنبه 16 آذر 1394

استاد دانشگاه:

مبنای 16 آذر، حرکت سیاسی با بعد استکبار ستیزی بود/ دانشجویان رکن مهم کرسی های آزاد اندیشی هستند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: ادبیات تند رئیس جمهور در برابر منتقدین اثر بزرگی در فضای جامعه و علی الخصوص فضای دانشگاه ها گذاشت و فرصت ایجاد فضای باز و نقد و بررسی را سلب کرد.

به گزارش اصفهان شرق، طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، اثرگذاری دانشجوئی بیش از آنچه که با مشورت دهی به مسؤولین باشد، با جهت دهی به عناصر انسانی در نیروهای تحت تأثیر است. اثر به زبان، اثر به منش، اثر به رفتار. این بهترین توفیق و پیروزی برای دانشجوست؛

مسلما 16 آذر روزی به یاد ماندنی در تاریخ ایران است و به وضوح نگاه سیاسی و استکبار ستیزی جوانان دانشگاه فنی تهران، امروز می تواند الگویی غنی از ایستادگی در برابر نفوذ عناصر استکبار به خاک ایران باشد.

به همین منظور فرصت را غنیمت شمرده و گپ و گفتگویی داغ با کارشناس مسائل سیاسی تدارک دیدیم که در ذیل می خوانیم.

اصفهان شرق- امروزه شاهد رکود در حرکت های دانشجویی هستیم و این در صورتی است که فضای جامعه طی دهه های اخیر شاهد، بالا رفتن اطلاعات سیاسی جوانان در محیط های علمی بوده است، علت خمودی در تشکل های دانشجویی چیست؟

در رابطه با حرکت ها، جنبش ها و یا بیداری دانشجویی چند نکته مهم دخیل است. دانشجو یک عضو از فضای کلی جامعه ماست و نسل جوان از نظام آموزش و پرورش به دانشگاه می آید. در این رابطه به جهت نظام آموزش و پرورش و فضای اجتماعی که شاهد آن هستیم، وقتی دانشجو به دانشگاه قدم می نهند، آمادگی لازم برای انجام فعالیت سیاسی مورد نیاز جنبش ها و بیداری دانشجویی را ندارد زیرا آموزش لازم را از قبل تجربه نکرده است. در نتیجه زمینه های فعالیت سیاسی و اجتماعی باید قبل از هر چیز در سیستم آموزش و پرورش فراهم شود که در فرهنگ آنها نهادینه شده و دانشگاه بتواند یک فعالیت گسترده و مفیدتری انجام دهند.

اصفهان شرق- طی دو سال گذشته بارها شاهد، برخورد دولت با منتقدین بوده ایم، رفتار دولت در قبال جنبش دانشجویی چگونه بوده است؟

برخی حرکت های کند جنبش ها در حقیقت به مسائل جاری کشور بازمی گردد. با توجه به اینکه در 2 سال گذشته در دولت یازدهم در رابطه با فعالیت های مربوط به مصالح کشور در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فضای باز لازم برای اظهار نظر، نقد و بررسی قرار نداده است و متاسفانه وزارت ارشاد با برخی مطبوعات برخوردکرد. ادبیات تند رئیس جمهور در برابر منتقدین اثر بزرگی در فضای جامعه و علی الخصوص فضای دانشگاه ها گذاشت و فرصت ایجاد فضای باز و نقد و بررسی را سلب کرد.

اصفهان شرق- رسانه ها چه نقشی را در بالا بردن سطح آگاهی و یا گاها اثرگذاری معکوس در خصوص نقد و بررسی دارند؟

امروز در عصر رسانه قرار داریم و بحث فضای مجازی و رسانه ها بسیار گسترده شده است. اگر از نگاه جامعه شناسانه نگاه کنیم در سالهای قبل از انقلاب، فضای خانواده ها مرد سالار بود و در دهه اول بعد از انقلاب خانواده ها به صورت زن سالار بودند و به دنبال آن خانواده به سمت فرزند سالار پیش رفت. به مرور وارد فضایی شدیم که فضای رسانه سالار است و رسانه به عنوان الگویی از رفتار، تفکر و دیدگاه تبدیل می کند. با توجه  به فضای مجازی بسیار شدیدی که داریم، متاسفانه دانشگاه های ما دچار خمودی شده و حداکثر اخبار، تحلیل های سیاسی را به صورت آن لاین از این فضا دریافت خواهند کرد و همین امر باعث شد تا نیازی به ورود در تشکل ها را در خود احساس نکنند.

متاسفانه از سویی با تحلیل های غلط و اخبار منفی جنگ نرمی به تعبیر رهبری، نسل جوان ما را مورد حمله قرار داده است و برخی از گروه ها در این فضا تلاش کرده اند نسل جوان ما را از فضای سیاسی و اجتماعی جدا کنند و نگذلرند در مسیر واقعی قرار گیرند.

اصفهان شرق- قطعا نظام آموزش عالی کشور و حمایت مادی و معنوی آنها می تواند، در جلوگیری از منزوی شدن تشکل ها جلوگیری کند، تحلیل شما از نحوه برخورد این نظام چیست؟

اگر بخواهیم دانشگاه را در قالب سیاسی و  اجتماعی در تشکل های مختلف و مجموعه ای از سلایق فعال کنیم، باید ساختار نظام دانشگاهی از لحاظ وزارت علوم، هیئت امنای دانشگاه، ریاست و معاونت فرهنگی در این رابطه فعال وارد شده و نگاه باز و حمایتی را ایفا کنند. متاسفانه شاهدیم که نه تنها تا کنون این اتفاق به صورت کامل رخ نداده است بلکه تعدادی از دانشجویان که در تشکل ها فعال هستند از حمایت لازم مادی و معنوی کامل برخوردار نیستند و همه این مسائل دست به دست هم داده اند که بیداری لازم در فضای دانشگاه را شاهد نباشیم.

اصفهان شرق- آیا روز دانشجو فقط در نگاه سیاسی به دانشگاه خلاصه شده است؟ جایگاه مباحث علمی و پژوهشی کجا قرار دارد؟

مبنای 16 آذر و روز دانشجو یک بعد سیاسی داشت و روحیه استکبار ستیزی نسل جوان دانشجوی ما در دانشگاه تهران را به درستی نشان میدهد. طبیعی است که در دانشگاه بعد علمی و پژوهشی لازم است ولی به جهت اینکه حرکت دانشجویان و شهادت سه تن از آنها در 16 آذر بعد استقلال طلبی و استکبار ستیزی بود، جنبه سیاسی آن مسلما بیشتر است.

اصفهان شرق- کرسی آزاد اندیشی از 15 سال قبل مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی بوده و می باشد ولی حقیقت امر نشان می دهد که در دانشگاه ها با جدیت دنبال نمی شود. چرا خمودی در این رابطه به وجود آمده است؟

رهبری حدود 15 سال قبل در پاسخ به نامه افراد فعال نظام بر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی که سلیقه ها و نظرهای مختلف را در یک تبادل آرا دنبال می کرد، تاکید کردند ولی متاسفانه به چند جهت این کرسی ها حتی در دانشگاه های بزرگ کشور به خوبی از لحاظ کیفی و کمی دنبال نمی شود.
دانشجویان رکن مهم برگزاری کرسی های آزاد اندیشی هستند و باید پیگیر برگزاری جلسات در فضایی بدون هیاهوی کاذب عمومی باشند تا بتوان در فضایی علمی دیدگاه های خود را به نقد و بررسی دیگران بگذارند.
رکن دیگر کرسی های آزاد اندیشی تشکل های دانشجویی در دانشگاه هستند و می توان گفت به جهت رکودی که در فعالیت های تشکل ها می بینیم، کرسی های آزاد اندیشی به قوت لازم برگزار نمی شود و متاسفانه برخی از تشکل ها به جهت اینکه می بینند، با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی حقیقت روشن و نمی توانند از دانشجویان برای رسیدن به اهداف سیاسی خودشان استفاده کنند، از برگزاری این کرسی ها جلوگیری خواهند کرد.

اصفهان شرق- چرا روسا و مسئولان فرهنگی دانشگاه ها به دنبال برگزاری فضایی بدون تنش و صحبت هایی کلیشه ای هستند و آیا با این نحوه برخورد می توان به نتیجه ایده ال رسید؟

مسئوالن دانشگاه به دنبال این هستند تا موضوعات آرام و بدون تنش در فضای دانشگاه مطرح شود ولی طبیعی است که اگر کرسی های آزاد اندیشی به امور بدیهی بپردازد، از طرف دانشگاه و دانشجو با مخالفت وعدم استقبال مواجه می شود. مسلما باید موضوعات به روز و نیاز جوامع را مرتفع کند تا حقیقت امر نشان داده شود.

اصفهان شرق- نقش احزاب در دانشگاه کجاست وچرا به گفته شخص شما، برخی تشکل ها بازیچه احزاب سیاسی می شوند؟

برخی مواقع می بینیم که نسل جوان در قالب تشکل یا به صورت خودجوش سوالی دارد یا دیدگاهی را مطرح می کند ولی احزاب سیاسی در جامعه در تلاش هستد تا از دانشجو سو استفاده کرده و پیاده نظامی برای خودشان تشکیل دهند. در سال های 78 و جریان کوی دانشگاه دیدیم که چگونه برخی احزاب با سو استفاده از جریان جوان به دنبال فتنه بودند و یا در سال های اول انقلاب برخی احزاب با برپایی دفاتری در برخی دانشگاه ها، به دنبال کم رنگ کردن استکبار ستیزی در روز 16 آذر بودند. در کل می توان گفت در موقع انتخابات برخی احزاب می خواهند از احساس دانشجو سو استفاده کرده و برای عملی کردن برخی شعارها و رفتار های خود، عضوگیری کنند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.