سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:10 - دوشنبه 16 آذر 1394

از برخورد قاطع با متخلفان تا ورود وزیر بهداشت به رخداد تلخ پزشکی در اصفهان

در شرایطی که دولت به دلیل اهمیت موضوع سلامت، طرح بیمه سلامت و توجه بیشتر به اقشار کم‌درآمد را مد نظر قرار داده، اتفاقی ناگوار در یکی از بیمارستان‌های اصفهان، سبب شد که مردم نسبت به رفتارهای متناقض در این حوزه، انتقادات بسیاری را مطرح کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ در شرایطی که امروز حمایت از اقشار کم‌درآمد در حوزه درمان، به عنوان یکی از اصول جامعه پزشکی مطرح می‌شود، واقعه ناگواری که هفته گذشته در اصفهان صورت گرفت، نگرانی‌هایی را متوجه حوزه سلامت کرد.

هفته گذشته بود که کودکی چهارساله به همراه خانواده‌اش به دلیل پارگی از ناحیه چانه، به بیمارستان اشرفی اصفهانی مراجعه می‌کند.

بعد از مراجعه این کودک، مسئولان بیمارستان اشرفی اصفهانی این استان، به صورت سرپایی، چانه مصدوم وی را بخیه کرده و اقدامات درمانی لازم را در این باره انجام می‌دهند اما به دلیل مشکلات والدین کودک در تأمین هزینه 150 هزارتومانی درمان وی، اتفاقات ناگواری صورت می‌گیرد.

پس از اعلام مادر کودک در زمینه عدم توان پرداخت هزینه بخیه چانه فرزند 4 ساله خود، به دستور مسئول کادر پزشکی حاضر در بیمارستان، بخیه‌های کودک چهارساله کشیده می‌شود و بیمار، با خونریزی از بیمارستان خارج می‌شود.

انتشار این خبر که در روزهای گذشته واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته، سبب شد که امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به ماجرا واکنش نشان داده و خواستار برخورد قطعی با موضوع شود.از سوی دیگر معاون دانشگاه علوم پزشکی نیز ضمن عذرخواهی قول پیگیری و برخورد جدی با متخلفان را داد.

اشخاص متخلف در جریان حادثه، از کار معلق شدند

حمید صانعی، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، درباره جزئیات این حادثه و اینکه آیا برخوردهای لازم با آن صورت گرفته یا خیر، اظهار داشت:  من اطلاع لازم را از این موضوع ندارم و بخش‌های دیگر به طور جد پیگیر موضوع هستند مقرر شد که دو نفر شخص متخلف معلق شوند و کار کودک مصدوم نیز انجام شود.

وی افزود: می‌دانم که کار کودک مصدوم انجام شده و اقدامات لازم در این باره صورت گرفته است اما موارد دیگر در دست بررسی است و آن را به مراجع ذی‌صلاح معرفی کرده‌ایم.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: کار مریض به سرعت انجام شده اما در جریان جزییات امر نیستم و مسئولان درباره آن صحبت می‌کنند. در جریان جزییات این موضوع نیستم و تنها دکتر اصغری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه اطلاعات لازم را در اختیار دارند.

پارگی چانه کودک، بسیار جزئی بود!

در شرایطی که گفته می‌شود پارگی چانه این کودک بسیار اندک بوده، کشیده شدن بخیه‌های صورت گرفته روی صورت او، کار بسیار ناشایستی بوده که از سوی مسئولان مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است.

مصطفی رضایی، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اما در این باره می‌گوید: تا جایی که اطلاع دارم، مشکلی وجود ندارد و بهتر است با دکتر طلوعی، معاونت درمان دانشگاه صحبت کنید.  تنها کلیات موضوع این است که کودک هیچ‌گونه مشکلی نداشته و تنها پارگی جزئی بوده که خطای صورت گرفته ترمیم شده است.

وی افزود: کودک بستری نشده و اصلاً بحث بستری او مطرح نبوده و خطای صورت گرفته، ترمیم شده است.

برخورد جدی با متخلفان حادثه

تلاش برای صحبت با رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در روزهای گذشته و بعد از این اتفاق، بی‌نتیجه مانده و  معاون درمان این دانشگاه، در پاسخ به رسانه ملی، به بیان جزئیاتی از این حادثه و برخورد با متخلفان آن پرداخت.

طلوعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با کادر پزشکی متخلف در جریان این حادثه گفت: دانشگاه علوم پزشکی در درجه نخست و به نوبه خود و به نمایندگی از دانشگاه پوزش می‌خواهد. اعلام می‌کنیم که جراحان پلاستیک بیمار را ملاقات کرده‌اند و اقدامات درمانی به عنوان یک وظیفه توسط جراحان پلاستیک در حال انجام است.

درمان این کودک، به عنوان تکلیف قانونی و اخلاقی بر عهده ماست

وی افزود: درمان این کودک، به عنوان تکلیف قانونی و اخلاقی بر عهده ماست و همه تلاش خود را درباره اقدامات درمانی مختلف وی انجام می‌دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره برخورد با متخلفان حادثه نیز تصریح کرد: این پزشک، پرستار مربوطه، سوپروایزر وقت بیمارستان و مسئول شیفت اورژانس بیمارستان در آن ساعت، هر چهار نفر به دادگاه تخلفات اداری معرفی شده‌اند تا موضوع در آن دادگاه بررسی شده و رسیدگی خارج از نوبت آن انجام شود.

وی افزود: قرار است که پرونده آنها مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات لازم در این زمینه از سوی دادگاه تخلفات اداری انجام شود.

ورود جدی وزیر بهداشت به رخداد تلخ پزشکی در اصفهان انتقادات بسیار مطرح شده به پزشک متخلف این حادثه، موجب شد که وزیر بهداشت نیز به این موضوع ورود کرده و خواستار برخورد با این پزشک شود.

قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز در پاسخ به سووالات متعدد خبرنگاران رسانه‌های گروهی، درباره رخداد تلخ پزشکی در اورژانس اصفهان مبنی بر اینکه به‌دلیل نداشتن پول بخیه یکی از بیماران را باز کردند، گفت: متاسفانه بنده نیز از این حادثه شب گذشته مطلع شدم و دستور فوری برای پیگیری دادم که یک تیمی برای این موضوع تحقیق کند؛ کما اینکه با رئیس دانشگاه اصفهان نیز صحبت کردم و او هم پزشک و کادر پزشکی متخلف را به مسئولان دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد تا با آنها به جد برخورد شود.

جزئیات تازه به زودی اعلام می‌شود

وی در پاسخ به این سئوال که مگر در بیمارستان‌های دولتی برای دریافت خدمت باید پولی دریافت شود و در نهایت چنین رفتارهایی با بیماری صورت گیرد، گفت: برای بنده نیز این سوال بود ولی تا ظهر امروز سعی می‌کنیم جزئیات این اتفاق تلخ را مشخص کنیم.

اتفاقات ناگواری که هرگز نباید رخ دهد

در شرایطی که انتقادات مطرح شده به جامعه پزشکی به خاطر دریافت وجوه قابل توجه، همواره از سوی اقشار مختلف مردم، به مسئولان مطرح می‌شود، رخ دادن حوادثی نظیر آنچه برای این کودک صورت گرفته، نگرانی هایی را ایجاد می‌کند هرچند نباید از نظر دور داشت که اشتباه و قصور یک کادر پزشکی نباید به پای حساب کل جامعه پزشکی نوشته شود.

منبع:تسنیم

2 نظر در مورد “از برخورد قاطع با متخلفان تا ورود وزیر بهداشت به رخداد تلخ پزشکی در اصفهان”

  1. مرتضی گفت:

    انشاالله این مسایل برای …… اتفاق بیفتد تا بر خورد مسیولان را ببینیم…

  2. مرتضی گفت:

    بی نهایت کار زشت است واز آقایان به اصطلاح با سواد اتظار نداشتیم .اما انگار انسانیت مرده و جایش را پول گرفته !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.