سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:10 - دوشنبه 16 آذر 1394

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان؛

استفاده از روش‌های نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی اصفهان دنبال می‌شود

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: استفاده از روش‌های نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی اصفهان دنبال می‌شود و کشاورزان اصفهانی در این زمینه اقدامات موثری صورت داده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسفندیار امینی با اشاره به قطع جریان دوباره آب در رودخانه زاینده‌رود و شرایط کشاورزی اصفهان طی هفته‌های گذشته اظهار داشت: آب زاینده‌رود بر‌اساس توافقی که برای کشت کشاورزان صورت گرفته بود، اختصاص یافت و در غرب اصفهان مدتی پیش آب جریان یافته قطع شد و تنها 15 روز آب به آن اختصاص یافت.

وی درباره زمان قطع کامل جریان زاینده‌رود افزود: روز شنبه بخش مرکزی شرق اصفهان بسته شده و طی یکی دو روز آینده نیز آب منطقه رودشت بسته می‌شود.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان بیان کرد: به هر حال بر اساس تصویب شورای عالی آب، این میزان آب به کشاورزان اصفهانی اختصاص پیدا کرد اما این میزان، معادل حق ما نیست و ما مجبور هستیم شرایط کشاورزی خود را با آن تطبیق دهیم.

وی افزود: ما در طول سال همواره آب داشته‌ایم اما نسبت به دوره خشکی رودخانه که اصلاً آبی در آن جریان نداشت، رضایت داریم اما این میزان از حقابه ما به میزان قابل توجهی کمتر است. بر‌اساس شورای عالی آب، رودخانه طبیعی زاینده‌رود و تونل اول زاینده‌رود، هر دو متعلق به حقابه‌دار است.

امینی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های موجود در آب جریان یافته گفت: مردم اصفهان از حداقل آب اختصاص داده شده، نهایت استفاده را صورت می‌دهند و در حال حاضر تصفیه اراضی و استفاده از آبیاری‌های کم‌فشار و شیوه‌های نوین آبیاری را صورت می‌دهند.

وی با بیان اینکه در مدت 28 روز گذشته نزدیک به 120 میلیون متر مکعب آب در بستر رودخانه زاینده‌رود جریان یافت، ادامه داد: کشاورزان اصفهان در حال حاضر حداکثر تلاش را صورت می‌دهند تا از آب اختصاص داده شده، بهره و استفاده لازم را ببرند و آن را مد نظر قرار دهند.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: در کل با توجه به اختصاص آب لازم برای کشت پاییزه در رودخانه زاینده‌رود، در نهایت نزدیک به 45‌درصد از زمین‌های کشاورزی این منطقه با اختصاص آب لازم به زیر کشت رفت اما به هر حال با توجه به تفاوت‌های موجود بین اراضی، کانال‌ها و دیگر مسائل، میزان کشت‌ها در بخش‌های مختلف متفاوت بود.

وی پیرامون سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی اصفهان افزود: امسال در غرب اصفهان نیز نزدیک به 50 درصد از اراضی غله‌کاری شد و در مناطقی از لنجانات نیز غله‌کاری‌های پاییزه صورت گرفت.

امینی با اشاره به توجه کشاورزان اصفهانی به استفاده از روش‌های نوین آبیاری افزود: به هر حال در مناطق گرمسیری و دارای زمین‌های شنی، آبیاری‌های بارانی پاسخگو نیست اما در مناطق مختلف اصفهان برای افزایش راندمان آبیاری، لوله‌گذاری‌های مختلف و کانال‌کشی‌های لازم صورت داده‌اند.

وی اضافه کرد: استفاده از سیستم آبیاری کم‌فشار و لوله‌های نواری که زمینه افزایش بهره‌وری از میزان آب اختصاص یافته را فراهم می‌کند، در اصفهان دنبال می‌شود.

منبع:تسنییم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.