سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:13 - دوشنبه 16 آذر 1394

مطالبه رهبر انقلاب از دانشگاهیان؛

جایگاه «کرسی‌های آزاداندیشی» در دانشگاه‌ها کجاست؟

برپایی «کرسی‌های آزاداندیشی» مطالبه جدی و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب از جامعه دانشگاهی است، مطالبه‌ای که با وجود گذشت یک دهه از طرح آن و تأکید فراوان آن‌گونه که مورد انتظار بوده هنوز محقق نشده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ طرح بحث «کرسی‌های آزاداندیشی» به یک دهه پیش باز می‌گردد. رهبر معظم انقلاب در بهمن ماه 81 در دیدار با اعضای انجمن اهل قلم برای نخستین بار مباحث آزادفکری در دانشگاه‌ها را به چالش کشیده و تاکید کردند: «آزاداندیشی در جامعه ما یک شعار مظلوم است».

در کلام رهبر معظم انقلاب «آزاداندیشی» این‌گونه معنا می‌شود: «آزاداندیشى یعنى آزادانه فکر کردن، آزادانه تصمیم گرفتن، ترجمه‌اى، تقلیدى و بر اثر تلقین دنبال بلندگوهاى تبلیغاتى غرب حرکت نکردن. لذا شامل علم، معرفت، مشى سیاسى، شعارها و واژه‌ها و خواسته‌هاى متعارف سیاسى و اجتماعى هم مى‌شود. اگر امروز غرب مى‌گوید دموکراسى، ما باید فکر کنیم، آزادفکرى یعنى این‌ـ ببینیم آیا همین که او مى‌گوید درست است و دموکراسى به صورت مطلق ارزش است یا نه، قابل خدشه است؟»

جدی‌ترین مطالبه‌ای که رهبر انقلاب همواره و به صورت پیاپی و مکرر در دیدارهایشان با دانشجویان و دانشگاهیان به صراحت بیان کردند، لزوم تحول در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و کیفی‌سازی مسائل طرح شده در این کرسی‌هاست.

مذاکره بدون تنش، هدف کرسی‌های آزاداندیشی است

اما در اساس، طرح این مبحث از سوی رهبر انقلاب اسلامی تحول در تفکر و خردورزی مبنایی است نه صرفا برگزاری نشست‌هایی یک سویه و طرح مسائلی که ماحصل آن تحول در دیدگاه‌های سیاسی دانشگاهیان نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر استاد حوزه و دانشگاه  لزوم تحول در اندیشه‌های سیاسی دانشجویان را اینگونه بیان می‌کند: دانشجو باید سیاست را بفهمد، فهمیدن یعنی درک خوبی‌ها و بدی‌ها. اگر به جز این باشد دانشگاه محل برخورد جناح‌های سیاسی می‌شود.

وی با بیان اینکه دغدغه رهبر انقلاب بر تشکیل با کیفیت کرسی‌های آزاداندیشی لزوم درک سیاسی دانشجویان را نشان می‌دهد، گفت: اینکه دانشجو بداند سیاست چیست، خود راه حل است. تحلیل سیاسی مهم است و در همین راستا کرسی‌های آزاداندیشی تشکیل می‌شود. مذاکره و مباحثه بدون ایجاد تنش هدف همین کرسی‌های آزاداندیشی است.

امام جمعه موقت اصفهان گفت‌وگوی آزادانه را راه رسیدن به درک سیاسی دانشجویان عنوان کرد و افزود: عقلانیت و منطق نکات مورد توجه در مباحث دانشجویان است اما امروز مناظره‌های سازنده و مذاکره‌های آزاد در نشست‌های دانشگاهی کمرنگ و ضعیف شده و باید دغدغه‌های رهبر انقلاب در این‌باره را مورد توجه قرار داد.

احتیاط مسئولان مانع تحقق اهداف کرسی‌های آزاداندیشی

رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان نیز با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی باید محل تضارب آرا و افکار باشد، به تسنیم گفت: کرسی‌های آزاداندیشی نباید با جلسات عادی در دانشگاه‌ها اشتباه گرفته شود. باید زمینه برای بیان آزادانه افکار و عقاید فراهم شود اما این موضوع به واقع محقق نشده است.

رضا غفوری دلیل محقق نشدن اهداف اصلی کرسی‌های آزاداندیشی را احتیاط مسئولان دانشگاه دانست و بیان کرد: مانع اصلی بحث، احتیاط مسئولان دانشگاه‌هاست. شاید به دنبال آرام نگه داشتن فضا هستند تا کمتر دچار چالش شوند. در حالی‌که در مباحث نظری باید فرصت برای بیان همه افکار فراهم باشد.

نگاه‌های‌ جناحی پشت نقاب آزادی اندیشه

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این سوال که مطالبه رهبر انقلاب در حوزه گسترش و کیفی‌سازی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های استان اصفهان به چه شکل دنبال می‌شود، اظهار داشت: احساس می‌شود نه تنها در اصفهان بلکه در مراکز علمی و دانشگاهی کشور این موضوع به کندی دنبال می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین علی تقوی افزود: رهبر انقلاب بارها بر این مسئله تأکید کرده‌اند و لحن بیان ایشان در این‌باره تذکرآمیز و مطالبه‌کننده است. متأسفانه این دغدغه مهم، از سوی دانشجویان و دانشگاهیان به خوبی مشخص و مفهوم نشده است.

صحبت رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اصفهان متمرکز بر نشست‌هایی است که با نام آزاداندیشی و با حضور چهره‌هایی برگزار می‌شود که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی فعالیتی ندارند.

وی گفت: اینگونه پرداختن به مبحث مورد توجه، پشت نقاب آزاداندیشی قرار گرفتن است و حاصلش افراط و تفریط است و در نهایت اهداف اصلی که بیان بدون دغدغه آرا و اندیشه‌های سیاسی، علمی و فرهنگی است را محقق نمی‌کند.

تقوی راه برون رفت از نگاه کنونی به مبحث آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را آسیب شناسی و ورود مسئولان مرتبط دانست و اظهار داشت: مراکز فرهنگی رأس نظام، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها وظیفه سنگینی در این‌باره دارند و جای کار بسیار است.

براساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان آزاد اندیشه‌ها بدون هیچ مانعی وظیفه دانشجویان و دانشگاهیان است. برای تحقق این مطالبه جدی و مهم موانع باید برداشته شود و از نگاه یک جانبه و جناحی به نشست‌های دانشجویی پرهیز شود. چراکه رهبر انقلاب تاکید می‌کنند: «وقتی یک فضای گفتمانی بوجود آید همه در آن فضا فکر می‌کنند، همه در آن فضا جهت‌گیری و کار می‌کنند، این همان چیزی است که شما می‌خواهید عزیزان من، روی مسائل فکر کنید تا به نتیجه برسید، نهضت آزادی فکری که من پیشنهاد کردم در دانشگاه و حوزه راه بیافتد برای همین است تریبون‌های آزاد بگذارند و با هم بحث کنند، منتها نه متعصبانه و لجوجانه و تحریک شده به وسیله جریانات سیاسی و احزاب سیاسی که فقط به فکر آینده کوتاه مدت و مقاصد خودشان هستند.»

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.