اصفهان شرق

کاشت «جو» طرح ابتکاری در حفظ فضای سبز شهر/ اِلمان ها متناسب با اصالت شهری نیست

کدخبر: 84159
1394/09/15 در ساعت 08:15

به گزارش اصفهان شرق، شهر محمدآباد جرقویه سفلی از جمله شهرهای تاریخی شرق اصفهان است که از زمان های قدیم، با معماری زیبا و منحصر به فردش، زبان زد خاص و عام بوده و هست. حدود دو سال است که نگاه فرهنگی به این شهر تاریخی، نقش و نگار ماندگاری را نه تنها برای مردم شهر بلکه برای همه شرق اصفهان تثبیت کرده است و می طلبد تا برخی حواشی شهر به منظور جذب توریسم ترمیم و بازسازی شود.

شهردار شهر در اقدامی به جا طی یک سال اخیر، اقدام به دو بانده کردن مسیر ورودی شهر کرد و این در حالی بود که با توجه به اهمیت پروژه، استاندار اصفهان کلنگ شروع را به زمین زد.

جاده محمد آباد به عنوان مسیر ارتباطی و ترانزیتی استان های اصفهان، فارس و یزد مطرح می شود و در این رابطه به منظور بالا بردن امنیت مسافرین عبوری و همچنین درخواست مکرر مردم شهر مسئولان بران شدند تا اقدام لازم در خصوص ایمن سازی مسیر را انجام دهند.

گفتنی است بلوار خلیج فارس با خاکریزی ۱۵۵۰۰ متر مکعب، بستر سازی حدود ۴۰ هزار مترمربع، نصب ۴ دستگاه پل و اجرای ۴۰۰۰ متر طول جدول کاری توسط شهرداری در کمتر ۵ ماه به اتمام و انجام عملیات آسفالت آن به مساحت حدود ۲۴ هزار متر مربع انجام شد.

*بهره برداری بلواری در راستای تحقق خواست مردم

شهردار محمد آباد با توجه به آماده شدن بلوار و بهره برداری از آن در آینده نزدیک، گفت: بلوار خلیج فارس شهر خواسته به حق مردم و مسافران بود که با مشارکت و پیگیری مداوم مسئولان در ورودی شهر محمد آباد به بهره برداری خواهد رسید.

مهدی نصر اصفهانی نام بلوار را برگرفته از رشادت های رزمندگان دفاع مقدس به منظور دفاع از خاک و اب کشور عنوان و اظهار کرد: مسئولان باید در نام گذاری نقاط مختلف شهرها دقت کافی را به خرج دهند تا بتوان توضیحی درست از نام انتخابی بازگو کنیم و در این راستا، نام خلیج فارس را به جهت رشادت و حماسه آفرینی رزمندگان غیور این سرزمین بر بلوار ورودی شهر نهادیم.

*ابتکاری برای شهرهای کویری

وی با اشاره به ابتکار شهرداری در استفاده مطلوب از فضای بلوار در حفظ فضای سبز، افزود: متاسفانه گاها شاهد استفاده نامناسب از بلوار های شهری و کشت چمن با آبیاری بسیار هستیم که می تواند الگوی نامناسبی در مناطق کویری قلمداد شود و در این خصوص شهرداری محمد آباد ابتکاری تازه را در کاشت محصول جو در بلوار به کار گرفته است.

شهردار فرهنگی شهر محمدآباد تاکید کرد: با توجه به کم آبی های اخیر و در راستای مباحث اقتصاد مقاومتی بر آن شدیم تا بهره برداری مطلوبی را از فضای سبز شهر داشته باشیم و به این خاطر با رایزنی های بسیار، کشت محصول جو در بلوار را به منظور استفاده کاربردی و همه جانبه از فضا و بذر در دستور کار دادیم.

وی با توجه به اینکه باید در همه زمینه ها فرهنگ سازی به جایی متناسب با موقعیت مکانی داشت، گفت: مناطق کویری با موقعیت خشک و کم آبی مواجه هستند و می طلبد طرح ها و ایده های جدید را به منظور بهره برداری بیشتر در اکثر نقاط شرق اصفهان به کار گیریم.

*المان ها متناسب با فرهنگ شهری نیست

نصر اصفهانی با نگرش تاریخی اسلامی به اثار تاریخی شهرها، بیان کرد: گاها دیده می شود که المان های شهری متناسب با فرهنگ شهرها نیست و این در صورتی است که آثار تاریخی واقع در شهرها بازگوکننده فرهنگ، تاریخ و اصالت مناطق هستند و به ما فرصت کنکاش در موقعیت شهرها را خواهند داد.

وی از راه اندازی مجتمع رفاهی بهداشتی علی بن موسی الرضا(ع) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شهر محمدآباد در مسیر زائران بسیاری که برای زیارت مشهد مقدس می روند قرار دارد و به این جهت با برنامه ای مدون، طرح راه اندازی مجتمع رفاهی بهداشتی علی بن موسی الرضا(ع) را به منظور رفاه بیشتر زائران و مسافران بین راهی اعمال خواهیم کرد.

*پارک خانواده شهر در وسعت 20 هزار متر عملیاتی خواهد شد

شهردار از احداث نمایشگاه بزرگ صنایع دستی و مشاغل خانگی در مساحت 1500 متر با سبک و سیاق معماری سنتی خبر داد و افزود: شهرهای کویری و عشایری، در خود آثار هنرمندانه ای را تعبیه کرده اند و باید با برپایی نمایشگاه ها فرصتی مطلوب در اختیار شهروندان قرار دهیم تا آثار خود را به معرض دید همگان قرار دهند و گاها بازار فروشی فراهم خواهد آمد.

وی با توجه به اینکه باید برای اوقات فراغت مردم شهر فکری تازه کرد، گفت: پارک خانواده در زمینی به متراژ 20 هزار متر در شهر محمد آباد به بهره برداری خواهد رسید و هدف اصلی از این طرح ایجاد فرهنگ همدلی و وحدت در بین مردم است.

نصر اصفهانی در پایان این گزارش به راه اندازی فاز دوم رستوران سنتی واقع در ارگ تاریخی شهر محمدآباد  اشاره و هدف اصلی از این کار را جلب بیشتر میهمانان و صرفه های اقتصادی گردشگری عنوان کرد.

*****************

به گزارش اصفهان شرق، مسلما ارائه برخی پروژه ها از زبان شهردار شهر محمد اباد با هدف خدمت رسانی به مردم به صورت نوشتاری ثبت خواهد شد و مسئول مربوطه می بایست به وعده های خود در راستای انجام سلسله وار پروژه های مردمی جامه عمل بپوشاند. اجرای بلوار شهر محمد آباد خواسته مردم و در بهمن ماه 1393 به دست استاندار کلنگ زنی شد و امروز با پیگیری مسئول مربوطه و یادآوری رسانه در گذر زمان در اجرای وعده، به بهترین شکل ممکن در حال بهره برداری است و امید آن داریم تا بتوان با همت مضاعف و حرکت رسانه به سمت مطالبه گری از مسئولان، شاهد عملیاتی شدن طرح های نیمه کاره دیگر در سطح شرق اصفهان باشیم.