سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:05 - جمعه 13 آذر 1394

شبکه نمایش خانگی جایگزین مناسب سریالهای ماهواره‌ای

آنچه در یک دهه اخیر در شبکه نمایش خانگی اتفاق افتاده نشان دهنده توانایی کارگردان‌های نامدار و شاخص سینما در جذب مخاطب میلیونی‌ است.

به گزارش اصفهان شرق؛ امروزه در بسیاری از کشور‌های صاحب صنعت فیلم سازی و سریال شبکه‌های نمایش خانگی به عنوان عضو مکمل و شانه بالنده این صنعت مورد توجه جدی قرار می‌گیرد. نقش شبکه نمایش خانگی هم در مواجهه با مخاطب و هم در مساله اقتصادی بسیار مهم است و بسیاری از مردم در انتظار تولید و عرضه آثار جدید به ویژه سریال‌های مطرح در این شبکه هستند و این امر تا جایی پیش رفته که حتی در فاصله کیلومتر‌ها دور‌تر نیز مردم کشورهای مختلف آثاری را خریداری و تماشا می‌کنند.

به تعبیر دقیق‌تر فیلمساز می‌تواند با مخارج کمتر در فضای ویدیویی فیلم بسازد در حالی که تکنولوژی ساخت فیلم سینمایی و ویدیویی یکسان است. مدیران در صورت ایجاد یک سیاست گذاری درست می‌توانند جوانان مستعد را به سوی تولید این گونه فیلم‌های راهنمایی کنند و سپس بهره برداری درستی از آن‌ها در مدیوم سینما داشته باشند؛ در ایران نیز چند سالی است این امر به طور جد پیگیری می‌شود و هرچند در ابتدا این آثار با کاستی‌هایی از جمله کیفیت پایین عرضه شد اما امروز با حضور برخی افراد متخصص و تولید آثار فاخر در این حوزه توانسته جایگاه خوبی را در میان مخاطبان پیدا کند و حریفی جدی در مقابل سریال‌های بدون محتوای ماهواره‌ای باشد.

شاید به دلیل فوق باشد که چندی است برخی شبکه‌های ماهواره‌ای سعی می‌کنند با تغییر برنامه جدی در عملکرد خود به جای پخش برنامه‌های معمول اقدام به روی خط بردن برخی سربال‌های شبکه نمایش خانگی می‌کنند در حالی که برخی دیگر از شبکه‌ها پا را فرا‌تر از همپالگی‌های خود گذاشته و به نقد بی‌اساس این آثار آن هم با عنوان کردن مسائل حاشیه‌ای و غیر تخصصی می‌پردازند.

شبکه تلویزیونی من و تو که در جریان پروژه نفوذ سر شبکه تیم رسانه‌ای محسوب می‌شود و با خرج هزینه‌های سنگین سعی دارد مخاطب داخل کشور را به خود جلب کند در برنامه تحلیلی خبری خود به پدیده همین شبکه نمایش خانگی در ایران می‌پردازد و در پرونده‌ای سعی می‌کند تولید این گونه آثار در ایران را با نوعی رانت دولتی و حکومتی جلوه دهد.

مجری این برنامه در ابتدای گزارش به سریال شهرزاد اشاره می‌کند و معتقد است که دلیل استقبال گستره از این سریال در قسمت‌های ابتدایی وجود رانت دولتی و حکومتی در بین سازندگان این سریال است و بدون در نظر گرفتن زمینه محتوایی و ساختاری سعی می‌کند این قضیه را به چند فیلم و سریال دیگر هم تعمیم دهد و بیان کند که بدون وجود رانت در ایران نمی‌شود فیلم فاخر تولید کرد و به مخاطب نوعی دلسردی را در رابطه با پشت پرده این گونه آثار القا می‌کند.

حال فارق از اینکه چه می‌شود که به یکباره موضوع شبکه نمایش خانگی و معضلات آن برای رسانه وابسته فارسی زبان مهم جلوه می‌کند؛ توجه به این امر مهم به نظر می‌رسد که روند سعودی کار شبکه نمایش خانگی با تولید آثار فاخر نظیر سریال (شهرزاد) به گونه‌ای بوده است که مدیران عملیات روانی شبکه من و تو را به فراست تولید برنامه منفی و انتقادی وا داشته است و این یعنی احساس خطری که برای جماعت شبکه‌ای فارسی زبان ماهواره رخ داده است.

به هر ترتیب آنچه در یک دهه اخیر در شبکه نمایش خانگی اتفاق افتاده نشان دهنده توانایی کارگردان‌های نامدار و شاخص سینما است که مخاطب میلیونی‌ جذب کرده و باعث شده شبکه های ماهواره ای گنج عظیمی را از دست دهند و روز به روز از مخاطب‌های سریال‌های بی‌محتوای ترکی کاسته شود و گرایش به شبکه نمایش خانگی افزایش یابد.

به نظر می‌رسد این رشد فزاینده نیازمند آن باشد که بجای همراهی با جریان تخریب ماهواره‌ای بر علیه شبکه نمایش خانگی که حاصلی جز سرد شدن فیلم سازان در بر نخواهد داشت نظیر افرادی که سرمایه خود را در عرصه شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر به صنعت دیگری منتقل کرده‌اند؛ نیازمند حمایت معنوی از سوی اهالی سینما و فرهنگ در داخل است تا کسانی که با امید، عشق و اقتصادی کردن فعالیت‌ها در این زمینه در حال تلاش هستند آینده خوبی را در پیش روی فیلم سازی فاخر ایرانی قرار دهند.

منبع:سایت سراج24

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.