سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:50 - جمعه 13 آذر 1394

شیردهی به نوزاد پیشرفت «دیابت» را مهار می‌کند

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد مادرانی که دچار دیابت بارداری شده‌اند می‌توانند با ماهی دو بار شیردهی به نوزاد خود ، خطر پیشرفت این بیماری و ابتلا به دیابت نوع دو را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

به گزارش اصفهان شرق؛ شیردهی فواید بسیار زیادی برای نوزادان به دنبال دارد، اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که شیردهی برای سلامتی مادران نیز مطلوب است. محققان می‌گویند مادرانی که دچار دیابت بارداری شده‌اند می‌توانند با ماهی دو بار شیردهی به نوزاد خود ، خطر پیشرفت این بیماری و ابتلا به دیابت نوع دو را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

برپایه این گزارش،‌با افزایش قند خون در دوران بارداری زنان معمولا دچار دیابت حاملگی می‌شوند که در حدود هفته 24 حاملگی بروز پیدا می‌کند.

حدود پنج تا 9 درصد از زنان باردار در آمریکا به این بیماری دچار هستند و هر ساله 250 هزار زن مبتلا به این عارضه شناسایی می‌شوند. زنانی که بیش از 35 سال سن دارند، مبتلایان به اضافه وزن یا افرادی که سابقه ابتلا به دیابت در خانواده آن‌ها وجود دارد، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند.

بر اساس نتایج تحقیقی که به تازگی در آمریکا انجام شده، خطر ابتلا به دیابت نوع دو در زنانی که به دیابت حاملگی دچار می‌شوند، هفت برابر بیش از سایرین است.

این تحقیق نشان می‌دهد که تعذیه نوزاد با شیر مادر از پیشرفت دیابت حاملگی و ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری می‌کند.

محققان با بررسی 1035 زن مبتلا به دیابت حاملگی، نحوه تغذیه نوزاد با شیر مادر و احتمال ابتلا مادران به دیابت را از سال 2008 تا 2011 مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که طی مدت دو سال حدود 12 درصد از زنان به دیابت نوع دو مبتلا شدند.

آنها همچنین دریافتند که احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در زنانی که دست کم به مدت دو سال نوزاد خود را با شیر تغذیه می‌کردند، حدود 35 تا 57 درصد کمتر بود.

بر اساس این تحقیق، خطر ابتلا به دیابت نوع دو با میزان شیردهی کاهش پیدا می‌کند. هرچه میزان شیردهی بیشتر و مدت زمان آن طولانی‌تر باشد، احتمال ابتلا مادران به دیابت نوع دو کمتر است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.