اصفهان شرق

می‌توانیم 50 نوبت شیر برای مدارس اصفهان برنامه‌ریزی کنیم

کدخبر: 83604
1394/09/11 در ساعت 14:19

به گزارش اصفهان شرق؛ گردهمایی یک روزه کارشناسان توزیع شیر نواحی و مناطق، کارگروه شیر مدارس استان و مدیر عامل شرکت‌های تولیدی شیر مدارس برگزار شد.

محمد میرپرور در این مراسم با اشاره به اینکه مبلغ 24 میلیارد تومان اعتبار برای توزیع شیر در همه مدارس استان اصفهان در نظر گرفته‌شده، اظهار کرد: مهمترین سرمایه هر جامعه‌ای، نیروی انسانی آن است و در جامعه‌ ما، درصد شایان توجه‌ای از نیروی انسانی را دانش‌آموزان پوشش می‌دهند که از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه تغذیه سالم از مهمترین عوامل تعیین‌کننده سلامت این گروه از جامعه محسوب می‌شود، گفت: دانش‌آموزان علاوه بر غذاهای اصلی، به میان‌وعده‌هایی نیاز دارند چرا که مصرف میان‌وعده‌ها موجب افزایش تمرکز حواس این قشر از افراد می‌شود.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، بیان کرد: با توجه به سیاست‌گذاری که در وزارت آموزش و پرورش انجام شده‌است، شیر با توجه به اهمیت آن به عنوان یک میان‌وعده‌ با ارزش غذایی بالا از سال 80 به صورت رایگان و با اهداف ترویج مصرف آن در بین دانش‌آموزان و ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان توزیع شد که بر اساس سیاست‌گذاری‌های کمیته ملی شیر ایران، در مجموعه استان نیز در این رابطه از نظرات کارشناسان در کارگروه استفاده کردیم.

میرپور در ادامه افزود: دولت، وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های مربوطه به این نتیجه رسیدند که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، 5 هزار و 500 میلیارد ریال در کشور برای شیر در نظر گرفته‌شد که از این مبلغ، 4 هزار میلیارد آن از محل هدفمندی یارانه‌ها و 1500 میلیارد آن از محل اعتبارات آموزش و پرورش در بودجه مشخص شد.

وی ضمن اشاره به اینکه سهم استان اصفهان براساس اعتبار اعلام شده، 24 میلیارد تومان است، تصریح کرد: براساس جامعه هدف، دانش‌آموزان همه مقاطع دولتی و غیردولتی و مراکز شبانه‌روزی و کارکنان شاغل در این مراکز انتخاب و 860 هزار نفر تعیین شدند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، فراخوانی در روزنامه‌های رسمی استان اعلام شد و با توجه به اینکه استان اصفهان یکی از بزرگترین و اولین تولیدکننده شیر در کشور است، ما تنها از تولیدکنندگان داخلی استفاده کردیم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: در این فراخوان، کلیه شرکت‌هایی که شرایط حضور در آموزش و پرورش برای توزیع شیر مدارس را داشتند اعلام شده‌اند که اقدام به اجرایی کردن فراخوان کردیم.

میرپرور، اضافه کرد: سیاست وزارتخانه ما این بود که بتوانیم از همه پتانسیل‌ها استفاده کنیم اما با توجه به این اختیار که به کارگروه استان داده شده‌بود، این بحث را بر اساس این مهم عملیاتی کردیم.

وی بیان کرد: در ابتدای سال جاری براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، به این جمع‌بندی رسیدند که شیر را براساس قیمت ستادی خریداری کنیم تا از کیفیت محصول کاسته نشود و خوشبختانه این طرح ابلاغ شد و براساس بند 40 ماده 29 قانون مناقصات، بحث را براساس قیمت اعلام شده توسط ستاد تنظیم بازار با همکاران در کارگروه به جمع‌بندی رسیدیم و طبق فراخوان با همه شرکت‌ها وارد بحث گردیدم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با اعلام اینکه براساس موقعیت خود و توانمندی استان از وجود کارخانجات استفاده کردیم، اظهار کرد: در استان اصفهان کارخانه‌ای پیدا نخواهد شد که مجوز تولید و توزیع شیر مدارس را داشته و در این چرخه حضور نداشته‌باشد و بر همین اساس، اقدام به بررسی ظرفیت کارخانجات کردیم و قراردادهایی با کارخانجات منعقد شد.

وی افزود: این قراردادها براساس کلیه مشخصات فنی در کمیته ملی شیر ایران، طبق ابلاغیه‌هایی که به معاونت غذا و دارو، معاونت بهداشت، اداره کل استاندارد ابلاغ شد مشخص گردیده و اینکه شیر چه مسیری را از محل شیر خام تا وقتی روی میز دانش‌آموز باید طی کند را در قرارداد اشاره کرده‌ایم.

میرپور با بیان اینکه ما می‌توانیم 50 نوبت شیر برای مدارس برنامه‌ریزی کنیم، افزود: این 50 نوبت شیر براساس برنامه‌ریزی انجام شده، از 25 آبان ماه اجرایی شد و در این راستا برای شیر پاستوریزه ما 3 نوبت در هفته توزیع می‌شود که براساس قرار داد ارائه‌شده باید شیر در اختیار ادارات آموزش و پرورش در مدارس قرار بگیرد.

این مسئول در پایان ضمن اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده، کمیته‌های اجرایی، نظارت و مالی اقدام به رصد کردن تمامی عملیات می‌کنند و نقاط ضعف و قوت را بررسی و سپس اقدام می‌کنند، تصریح کرد: در سال جاری وزارت آموزش و پرورش به این جمع‌بندی رسیدند در زمینه توزیع شیر استریل از سازمان دانش‌آموزی کمک گرفته‌شود.

منبع:فارس