سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:47 - چهارشنبه 11 آذر 1394

نوشیدنی که ذره ذره مرگ را به ما می‌خوراند

تنوع طلبی بخشی از ذات آدمی است که گاهی برای پاسخ دادن به این نیاز سلامت و جان خود را به خطر می اندازد.

 به گزارش اصفهان شرق؛ بیشتر افراد دوست دارند همراه با غذای خود یک خوراکی دیگر را به عنوان چاشنی میل کنند؛ از نوشابه گرفته تا ماست، دوغ و ترشی! نوشابه که به دليل مضراتش اصلا در بحث ما جایی ندارد و بهتر است از سبد خریدهایتان (البته اگر جایی در آن دارد) زودتر حذف شود! با این حساب ماست، دوغ و کفیر به عنوان چاشنی‌های سالم باقی می‌مانند.
محققان علم تغذیه معتقدند که علت افزایش بیماریها در زندگی های امروزی این است که در گذشته افراد در کنار غذا بر سر سفره سبزی خوردن و سایر نوشیدنی های طبیعی و خانگی مثل آب و دوغ محلی را استفاده می کردند ، اما امروزه این نوشیدنی های طبیعی جای خود را به انواع نوشیدنی های گازدار و حاوی اسانس داده اند که نقاب های رنگارنگی از طعم ها و مزه ها را بر چهره خود زده اند تا بیماری ها و مضرات خود را بپوشانند .
این تغییر در شیوه زندگی موجب شده است که افراد در مصرف این نوشیدنی ها انقدر زیاده روی می کنند که گویا با خوردن هر جرعه از آن خود را یک قدم به مرگ نزدیکتر می کنند .اما اگر بدانند که این خوراکی های به ظاهر خوشمزه چگونه آنها را به کام مرگ می کشد و موجب می شود که در سنین پایین به انواع و اقسام بیماریها مبتلا شوند، شاید با هزاران بهانه هم حاضر به مصرف حتی یک قطره از آن نباشند.
تحقیقات نشان داده است كه انواع نوشابه‌های گازدار ( سودا ) بیماری‌هایی چون پوكی استخوان ، چاقی ، پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌كنند . اما با تمام این‌ها یك چهارم مصرف سالیانه نوشیدنی‌ها را انواع سودا تشكیل می‌دهد. امروزه مقدار متوسط مصرف نوشابه‌های غیرالكلی و گازدار ( سودا ) بسیار بالا است. هر قوطی نوشابه گازدار معادل ‌10 قاشق شكر، ‌150 كالری و ‌55 ـ ‌30 میلی گرم كافئین دارد و سرشار از رنگ‌های مصنوعی است. این مقدار شكر، كالری و مواد افزودنی مضر در یك محصول كه هیچ ارزش غذایی ندارد، نگران كننده است. به علاوه نوجوانان و كودكان، از مصرف‌ كننده‌های اصلی این نوشیدنی ها هستند .
آن زمان که سر فدای شکم می شود!
دکتر پیام فرح بخش متخصص تغذیه در خصوص چگونگی ایجاد پوکی استخوان با خوردن نوشیدنی های گازدار می گوید : نوشیدنی های گازدار اعم از نوشابه و ماء الشعیر و همچنین نوشابه های انرژی زا و دوغ های گازدار به علت آب گازداری که دارند ، حاوی مقدار زیادی فسفر می باشند. بنابراین افرادی که عادت به مصرف این نوشیدنی ها دارند، معمولا نسبت کلسیم به فسفر در بدن آنها متعادل نیست یعنی میزان دریافت فسفر از کلسیم پیشی می گیرد و این منجر به دفع فسفر اضافی به همراه کلسیم از بدن می شود، لذا فرد در طولانی مدت منجر به پوکی استخوان می گردد، چراکه کلسیم مهمترین عضو املاح موجود در ساختار استخوان بشمار می رود.
فلسفه علاقه ایرانیان به این نوشیدنی اصیل
ایرانی ها شور پسندند. مصرف استاندارد نمک زیر شش گرم در روز توصیه می‌شود، اما مصرف نمک در ایران سه‌برابر مصرف استاندارد جهانی است.این در حالی است که با کاهش مصرف این ماده 17 درصد از بیماری‌های قلبی و 50 درصد از فشار خون کاسته می‌شود . حال در نظر بگیرید در یک بطری یک و نیم لیتری از دوغ حدود یک قاشق غذاخوری نمک افزوده می‌شود و اغلب آنها برای اینکه دوغ از طعم قابل‌توجه و ماندگاری بالایی برخوردار باشند از حد مورد علاقه افراد بیشتر نمک می‌افزایند . در کنار نمک ، افزودن کربن دی اکسید به این ماده غذایی نیز منشا مضرات دیگری است که مصرف‌کنندگان همه نوشیدنی‌های گازدار را تهدید می‌کند.
این کارشناس معتقد است :دوغ یک نوشیدنی سنتی و سالم است که متاسفانه وقتی به شکل گازدار استفاده میشود، مقدار زیادی از خاصیت خود را از دست می دهد. بنابراین دوغ بدون گاز می تواند نوشیدنی مناسبی برای جایگزین کردن بجای نوشابه باشد. وزارت بهداشت نیز مصرف این نوشیدنی های گازدار را ممنوع کرده است و آن را فاقد هرگونه ماده موثر میداند. تا جایی که در حال حاضر مضرات این نوشیدنی ها بر هیچ فردی پوشیده نیست و دیگر در رسانه همچون گذشته تبلیغاتی برای آنها انجام نمی شود.
بازار داغ نوشیدنی های رنگارنگ!!!
انسان از دیرباز به دنبال نوشیدنیهایی متنوع با طعمهای مختلف بغیر از آب بوده است، هرچه از زمان گذشته به زمان حال می آییم شاهد تنوع زیاد نوشیدنیها هستیم، چنان که با پیشرفت صنعت نیز این نوشیدنیها با بسته بندیهای مختلف بهداشتی با ماندگاری طولانی به بازار آمده و در دسترس مردم قرار گرفته است و با این تنوع حق انتخاب را برای مردم بالا میبرد. اما بازار داغ این نوشیدنی ها نمی تواند هم به تنوع طلبی و هم به تضمین سلامت افراد پاسخ مثبت بدهد.
فرح بخش در خصوص دوغ کفیر عنوان کرد: دوغ کفیر همان شیر است که طی فرآیند تخمیر تبدیل به دوغ شده است که از نوشیدنی های اصیل مردم قفقاز می باشد و بعدها به سایر نقاط کشور با فرهنگ های متفاوت گسترش یافت .تحقیقات نشان می دهد که کفیر با داشتن مواد مفید و آنتی باکتریایی مقاومت بدن را در برابر بیماری های فصلی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا افزایش می دهد که علت تقویت سیستم ایمنی بدن وجود ماده ای به نام پروبیوفیت ها ،به ویژه ماده ای به نام لاکتوباسیل کفیری که مختص کفیر است، می باشد.
هم لذت ببرید، هم سرطان نگیرید!!!
این صاحب نظر در خصوص تاثیر مواد موجود در دوغ کفیر که می تواند از بسیاری بیماریها جلوگیری کند، گفت: پروبیوفیت موجود در کفیر با عفونت هایی مثل بیکولای و میکروب معده بنام هلیکوباکترپیلوری مبارزه می کند. علاوه براین اسید لاکتیکی که در کفیر وجود دارد برای از بین بردن قارچ ها و سموم ناشی از آن مفید است. همچنین کفیر بعنوان یک ماده ضدسرطان بویژه سرطان سینه در زنان بشمار می رود. بنابراین توصیه می کنیم که افراد روزانه یک لیوان دوغ کفیر بنوشند.
وی افزود: دوغ کفیر از طرفی چون حاوی کلسیم است در جلوگیری از افزایش فشارخون و کاهش بیماریهای قلبی و عروقی بسیار موثر است . همچنین به علت وجود اسید آمینه ای بنام تیریپ توفان که پیش ساز هورمون سراتونین است ، موجب آرامش و شادی در افراد می گردد. از مهمترین ویژگی های کفیر خاصیت سرکوب کنندگی آلرژی و حساسیت را دارد. کفیر با تنظیم کردن میزان میکروب های مفید دستگاه گوارش  به سلامت و شادابی پوست و مو کمک می کند.
آش دوغ سرعین، غذای كامل و مغذی
آش دوغ، سفر در گردنه های سرعین و تبریز را به یاد ما می آورد. مخصوصا در فصل پاییز و زمستان که هوا حسابی سرد می شود، خوردن آش دوغ لذت سفر را دوچندان می کند اما خیلی از افراد اطلاع ندارند که آش دوغ علاوه بر آذربایجان و اردبیل در بقیه استان ها مثل کردستان ،فارس،همدان و قزوین نیز به روش خود آماده می شود. دوغ، این نوشیدنی اصیل در کنار مواد غذایی دیگر، خواص این غذای خوشمزه را چندین برابر می کند . از قدیم اهالی مناطق اردبیل و سرعین بر این باور بودند که با خوردن این غذا نیروی جوانی در فرد تقویت می شود و قوت بدن را زیاد می کند و همچنین این غذا،غذایی کامل برای مادران باردار و شیرده محسوب می شود.
باید به این نیاز طبیعی بدن نه بگویید
دکتر سید محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش در خصوص تاثیر نوشیدنی های گازدار بر دستگاه گوارش عنوان کرد: نوشابه نیاز طبیعی بدن است و می توان گفت غذای لازم ولی نه کافی برای بدن است که حاوی گازهای شناخته شده و ناشناخته می باشد و بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر دستگاه گوارش تاثیر می گذارد .
وی تاکید کرد: این نوشیدنی جز ضرر هیچ خاصیتی برای بدن ندارد، چراکه موجب افزایش میزان اسید معده و در نتیجه افزایش میزان رفلکس معده می گردد لذا بهترین نوشیدنی آب است که باید در طول روز 8 لیوان آب بنوشیم. افرادی که از نوشیدنی های گازدار استفاده می کنند، معمولا دچار سوء هاضمه می شوند بنابراین مصرف این نوشیدنی ها در کودکان موجب توقف و یا کاهش رشد می گردد.
نوشیدنی های گازدار علاوه بر اینکه به علت گازی که دارد، موجب پوکی استخوان ، کاهش رشد قد، مشکلات پوست و مو ،دستگاه گوارش و خیلی از بیماری ها می گردد. به علت قند فراوان در نوشابه و نمک فراوان در دوغ و برخی اسانس ها می تواند خطرات جدی را برای فرد در پی داشته باشد، بنابراین برای تضمین سلامتی و داشتن طول عمری دور از بیماری و خانه نشینی بهتر است از خوردن این نوشیدنی ها اجتناب کنیم.
منبع:باشگاه خبرنگاران
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.