سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 06:00 - سه شنبه 10 آذر 1394

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

خرید تضمینی سیب‌زمینی برای جلوگیری از ضرر کشاورزان انجام نمی‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اگر تاکنون خرید تضمینی سیب‌زمینی صورت نگرفته به‌این دلیل بوده که شرایط بازار به‌گونه‌ای شکل بگیرد که کشاورزان ضرر نکنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ قدرت‌الله قاسمی درباره مشکلات سیب‌زمینی مازاد کشاورزان فریدن اظهار داشت: در چند سال گذشته به‌دلیل اقدامات ترویجی و افزایش دانش کشاورزان در سطح کشور، کشت سیب‌زمینی در واحد سطح نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت سیب‌زمینی در کشور تغییر چندانی نکرده است، افزود: در کشور بالغ بر 5 میلیون تن سیب‌زمینی تولید می‌شود که از این تعداد 700 هزار تن صرف صنعت، به‌طور متوسط 300 هزار تن صادرات و 4 میلیون تن نیز مربوط به سیب‌زمینی تازه‌خوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه متوسط مصرف سرانه سیب‌زمینی در کشور بین 40 تا 50 کیلوگرم است، تصریح کرد: این در حالی است که این آمار در بسیاری از کشورهای خارجی 2 برابر کشورمان و در حدود 100 کیلوگرم است، در حقیقت کشورهای خارجی به‌جای مصرف بالای گندم از سیب‌زمینی بیشتر استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشور بیش از ظرفیت، سیب‌زمینی نداریم، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف سیب‌زمینی کشورمان پائین است و این موضوع سبب می‌شود که 5 میلیون تن سیب‌زمینی تولید کشاورزان بر روی دست‌شان باقی بماند.

قاسمی درباره نظارت موثر جهاد کشاورزی در این راستا بیان کرد: کار جهاد کشاورزی افزایش تولید است و از طرفی دیگر نیز کشاورزان باید متناسب با میزان مصرف کشور تولید داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کنترل کشت تکلیفی امکان‌پذیر نیست، گفت: قانونی در کشور نداریم که هیچ کشتی را کنترل کنیم، حتی در مورد برنج که استان اصفهان با کم‌آبی مواجه است قانون مشخصی که بتوانیم کشاورز را مجبور به عدم کشت زراعتی کنیم یا محصولی که مازاد باشد و یا با سیاست‌های جهاد کشاورزی منطبق نباشد وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پاسخ به اینکه آیا کشاورزان نباید در مورد عرضه و تقاضای محصول تولیدی خود اطلاع داشته باشند، افزود: این مشکل تنها مربوط به فریدن نیست بلکه ترانزیت مربوط به کالای کشاورزی در کل کشور صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به‌محض اینکه مصرف پائین بیاید یا تولید بیشتر از ظرفیت مصرف کشور باشد قیمت با مشکل مواجه می‌شود و سیاست دولت با این‌گونه موضوعات خرید تضمینی است، خوشبختانه در سیب‌زمینی نیز خرید تضمینی جزو سیاست‌های دولت است.

قاسمی خاطرنشان کرد: هر زمانی که جهاد کشاورزی متوجه این موضوع شود که قیمت سیب‌زمینی در بازار از قیمت تضمینی پائین‌تر می‌آید جهاد کشاورزی به بازار ورود پیدا می‌کند و سیب‌زمینی مازاد مصرف را به هر مقدار که لازم باشد جمع‌آوری می‌کنیم تا بازار شرایط خودش را داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر خرید تضمینی تا الان صورت نگرفته به‌این دلیل بوده که شرایط بازار به‌گونه‌ای شکل بگیرد که کشاورز ضرر نکند، بیان کرد: این خرید تضمینی برای کشاورزان رضایت‌بخش بوده ولی چون در چند سال گذشته قیمت سیب‌زمینی به 2 هزار تومان نیز رسید شاید این قیمت برای برخی کشاورزان راضی‌کننده نباشد.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.