سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:26 - دوشنبه 09 آذر 1394

واکاوی معنا و پیام کنگره بزرگ اربعین

حضور 20 میلیونی عشاق حسین بن‌علی(ع) در اربعین سالار شهیدان نشان می‌دهد جوشش خون آن حضرت در کربلا یک اسطوره و نماد نیست، بلکه خون پاک و مطهر آن حضرت براساس حکمت بالغه الهی همچنان می‌جوشد و قلب‌ها و دل‌ها را به خروش در‌می‌آورد.

به گزارش اصفهان شرق؛ چند سوال جدی و مهم از سال گذشته پیش روی همه ناظران کنگره بزرگ عاشوراییان در اربعین حسینی است؛ از‌جمله این‌که:

1ـ چه جاذبه‌ای در این راهپیمایی 100 کیلومتری و طاقت‌فرسا وجود دارد که بالغ بر 20 میلیون انسان را از کشورهای مختلف اسلامی به سوی خود می‌کشاند؟

2ـ چه انگیزه و نیتی، این تعداد انسان را از کار و زندگی و مشغله‌ روز‌مره جدا می‌کند و به سوی کربلای معلا می‌کشاند؟

3ـ این گردهمایی بی‌مانند ـ که نمونه آن در جهان وجود ندارد ـ‌ چه دستاوردها و پیامدهایی برای مسلمانان و کشورها و ملت‌های اسلامی دارد؟

4ـ جمهوری اسلامی ایران غیر از انگیزه‌‌ معنوی و اعتقادی، چه منافع و عوایدی از حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از این کنگره بزرگ دارد،به‌گونه‌ای که همه نهادها و دستگاه‌ها از ناجا و شهرداری و صدا و سیما گرفته تا وزارت امورخارجه، سپاه، بسیج و وزارت بهداشت با تمام توان و قوا در خدمت زوار کربلا و مزار شش گوشه ابا‌عبدالله‌االحسین(ع) قرار می‌گیرند؟

پرسش‌های مذکور، فرصت خوبی پیش‌روی گروه‌ها و محافل فکری و فرهنگی و روشنفکری و رسانه‌ای قرار می‌دهد که در این خصوص روشنگری کنند و با آسودگی از کنار این رویداد مهم و راهبردی در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه نگذرند و ضمن واکاوی انگیزه‌های فردی، اعتقادی، قلبی و روحانی شرکت‌کنندگان در این کنگره بزرگ آیینی و پیام‌ها و معنای آشکار و نهان اجتماعی آن، پیامدها و دستاوردهای آن را نیز تبیین کنند.در اینجا صرفا و اجمالا چند نکته را یادآور می‌شوم، هرچند شرح هر کدام نیازمند مجال مفصلی است.

1ـ حضور 20 میلیونی انسان‌ها و عشاق حسین بن‌علی(ع) بعد ازبیش از 13 قرن در مراسم اربعین سید و سالار شهیدان نشان می‌دهد جوشش خون آن حضرت در کربلا یک اسطوره و نماد نیست، بلکه خون پاک و مطهر آن حضرت براساس حکمت بالغه الهی همچنان می‌جوشد و قلب‌ها و دل‌ها را به خروش در‌می‌آورد. این شوق و عشق به ثارالله نشان می‌دهد ظلم وارد شده به ساحت مقدس آن یگانه همه دوران‌ها آن‌قدر عظیم است که جز خدای مقتدر کسی نمی‌تواند انتقام آن را بستاند و مهری که درون انسان‌ها دمادم برای حسین می‌جوشد، ریشه‌ای الهی و فطری دارد و این سیل میلیونی عاشقان حسین، نشانه‌ تجلی انتقام الهی از جبهه ظلم و ستم در پهنه تاریخ است.

2ـ حضور قلبی و بی‌محاسبه میلیون‌ها انسان در کنگره اربعین نشان می‌دهد، بن‌مایه وجودی مردم در منطقه خاورمیانه، اعتقادات دینی و باورهای ایمانی حول دین اسلام و پیامبر عظیم‌الشأن‌(ص) و ائمه‌اطهار(ع) است و آن نیروی عظیمی که می‌تواند موتور و منشأ تحرک و دگرگونی و پیشرفت باشد آموزه‌های دینی است و دیگر عوامل و متغیر‌ها تنها در صورتی می‌توانند مفید و موثر واقع شوند که در این چارچوب اعتقادی قرار گیرند و همسوی آن باشند‌.

ندانستن و نادیده گرفتن این مهم، منشأ خطاهای بزرگی در این منطقه بوده که جز ناکامی در برنامه‌ها و اهداف، نتیجه دیگری در بر نداشته است.

3ـ این کنگره بزرگ، قدرت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شیعیان امام حسین‌(ع) را همزمان و یکجا نشان می‌دهد. این گردهمایی عظیم که چند روزی نیز ادامه دارد و اوج آن روز اربعین است، به همه دشمنان جهان اسلام اعم از صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها و تروریست‌ها پیام می‌دهد که در اقیانوس امت اسلامی از بعد کمی و کیفی به محاسبه نمی‌آیند و مانند کف روی آب گذرا و میرا هستند و در صورت نیاز و اقتضا، این دریای بزرگ شیعیان دست در دست برادران اهل سنت مانند سیلی خروشان، منجلاب کفار و مشرکان و منافقان زمان را نابود خواهند کرد. این پیام منشأ امنیت و آرامش ملت‌های مسلمان به‌ویژه در عراق و سوریه است.

4ـ حضور همه‌جا‌نبه و حمایت تمام قد نظام جمهوری اسلامی از کنگره اربعین، اولا صحنه رزمایش همدلی و همزبانی دولت و ملت و همسویی همه ارگان‌ها و نهادها در پیگیری هدفی واحد است‌. تجربه دو سال اخیر نشان داد همه بخش‌های نظام اعم از دولتی و عمومی و خصوصی می‌توانند در امر واحد، یکدل و یکصدا و مانند ید واحده در خدمت مردم قرار گیرند و مرز‌بندهای اعتباری و صوری و اداری را به کنار نهند‌. ثانیا موفقیت در برگزاری این مراسم بدون این‌که کوچک‌ترین جراحت و خسارتی به زوار وارد شود کارآمدی لجستیک و هماهنگی نهادهای ذی‌ربط را در برگزاری چنین اجتماع و گردهمایی بزرگی نشان می‌دهد که می‌تواند نقطه آغازی برای اقدامات بزرگ مشابه در دیگر عرصه‌های خدمت به مردم باشد.

منبع:فارس

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.