سرویس: غیر تولیدی » دریافتی 07:38 - یکشنبه 08 آذر 1394

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

فرسایش خاک، معضل اصلی کشور در 10 سال آینده است

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی به دشت حاصلخیز شرق اصفهان که نمونه آن در کشور وجود ندارد، اشاره کرد و گفت: باید یک طرح اساسی برای زیر کشت بردن شرق اصفهان به کار برد و آوردن آب توسط لوله از سد تا شرق اصفهان بهترین راه است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، علیمراد اکبری در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت کشاورزی اصفهان، ماشین آلات و تجهیزات آبیاری با اشاره به این که پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی در برخی از دشت های کشور تا 20 متر، یک فاجعه زیست محیطی است، افزود: فرسایش خاک در کشور به ازای هر هکتار، 17 تن است و سالانه 2 میلیارد مترمکعب فرسایش خاک در کشور اتفاق می افتد که ارزشی حدود 56 میلیون دلار دارد. این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه سالانه باید 5/2 میلیون هکتار از اراضی کشور بهبود یابد.

وی آغاز خشکسالی کشور از سال 78 را مورد اشاره قرار داد و گفت: سرانه آب در کشور از 4500 متر مکعب به کمتر از یک هزار متر مکعب نزدیک می شود و این ابتدای یک فاجعه است.

وی با بیان اینکه استفاده از منابع تجدید پذیر آب در کشور ما به 74 درصد رسیده و این در حالی است که در دنیا هنگام استفاده از 60 درصد منابع تجدید پذیر، اعلام بحران می شود، افزود: این برداشت‌ها مشکلات زیادی را در زمینه محیط زیست و تخریب زیرساخت ‌های اصلی کشور به همراه خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اکنون حدود 800 هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که نیمی از آنها غیر مجاز است و این یعنی غارت آب؛ در صورتی که اگر جلوی چاه های غیر مجاز گرفته شود، بسیاری از مشکلات آب کشور حل می شود.

اکبری با اشاره به اینکه امروز حدود 50 میلیارد متر مکعب از آب های زیرزمینی خود را مصرف کرده ایم، تصریح کرد: امروز چاه های کشور وضعیت اسفناکی دارد و توان برداشت آنها از 180 هزار متر مکعب در دهه پنجاه به 60 هزار متر مکعب رسیده است.

وی با یادآوری اینکه سطح آب های زیر زمینی در برخی از دشت های کشور بسیار پایین رفته، اذعان داشت: به دلیل نشست زمین، وقوع فجایع زیست محیطی دور از انتظار نیست. همان طور که 300 دشت از 609 دشت کشور در وضعیت فوق بحرانی قرار دارد که اکثر آنها در دو استان خراسان رضوی و همدان واقع شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: شاید خاک امروز مغفول باشد، اما تا 5 سال آینده درباره معضلات آن زیاد خواهیم شنید.

اکبری با اشاره به مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: بر اساس آمار، مصرف آب در بخش کشاورزی 61 میلیارد مترمکعب بوده و صحبت‌های مطرح شده مبنی بر 90 و 92 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی صحت ندارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به راهبردهای بخش مدیریت آب در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: دوران سد سازی به سر آمده و سد سازی باید در ایران متوقف شود، همان گونه که باید انتقال آب بین حوضه ای کنار گذاشته شود.

وی به دشت حاصلخیز شرق اصفهان که نمونه آن در کشور وجود ندارد، اشاره کرد و گفت: باید یک طرح اساسی برای زیر کشت بردن شرق اصفهان به کار برد و آوردن آب توسط لوله از سد تا شرق اصفهان بهترین راه است و بنده حتماً این طرح را در شورای عالی آب مطرح می کنم و به شدت پیگیر آن هستم.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.