سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 16:06 - یکشنبه 08 آذر 1394

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان:

اقدامات کنترلی بیماری ایدز برای بانوان اصفهانی افزایش می‌یابد

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که تعداد زنان مبتلا به ایدز در استان در حال افزایش است، گفت: اقدامات کنترلی بیماری ایدز برای بانوان اصفهانی به ویژه بانوان باردار افزایش می‌یابد.

به گزارش اصفهان شرق؛ غلامحسین صدری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه 10 آذرماه مصادف با 1 دسامبر به عنوان روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: ایدز یک معضل جهانی و اجتماعی است که اقدامات کنترلی فراوانی برای کنترل این بیماری توسط سازمان بهداشت جهانی در کشورهای مختلف انجام می‌شود و از 12 آذرماه تا 18 آذرماه را هفته اطلاع‌رسانی برای ایدز نام‌گذاری شده است.

وی افزود: شعار سازمان بهداشت جهانی برای این هفته «پیش به سوی پایان همه‌گیری HIV با تشخیص به موقع، درمان به موقع و حمایت از بیماران مبتلا به ایدز» است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: در ابتدای بروز بیماری ایدز درمانی برای این بیماری وجود نداشت، اما با توجه به تلاش‌های زیاد و تحقیقات انجام شده توسط محققان داروهای جدید با اثربخشی بالا و عوارض کمتر تولید شده است که می‌توان با بهره‌گیری از این داروها سطح ویروس در فرد مبتلا را تا حدی کاهش داد که قابل انتقال به غیر نباشد.

وی با اشاره به آمار جهانی مبتلایان به بیماری ایدز تصریح کرد: از شروع همه‌گیری بیماری ایدز 80 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند که 36.9 درصد آنان زنده هستند، 66 درصد از این مبتلایان در آفریقا وجود دارند و روزانه 5600 نفر به مبتلایان این بیماری افزوده می‌شود.

صدری با بیان اینکه آمار جهانی مبتلایان به این بیماری نسبت به دهه قبل، 35 درصد کاهش یافته است، گفت:  کشورهای پیشرفته با به‌کارگیری داروهای جدید و روش‌های مناسب توانسته‌اند آمار این بیماری را در کشورهای خود کاهش دهند، اما این بیماری در منطقه آسیا و خاورمیانه رو به افزایش است و این خطر بزرگی برای کشور ایران محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: تا پایان مهرماه امسال 29 هزار و 414 نفر از مبتلایان به این بیمارید در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد 12 درصد زن و 88 درصد مرد هستند، 66.6 درصد از این افراد از راه استفاده از سرنگ آلوده افراد معتاد، 14.5 درصد از راه ارتباط جنسی، 1.4 درصد از مادر به نوزاد و 16.7 درصد به صورت نامشخص به این بیماری مبتلا شده‌اند که احتمال می‌رود میزان نامشخص از راه ارتباط جنسی رخ داده است.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه بیشتر مبتلایان به این بیماری در سن بین 25 تا 34 سالگی است، تصریح کرد: موج سومی از این بیماری در کشور ایجاد شده است که بیش‌تر از راه ارتباط نامشروع جنسی بیماری ایدز منتقل می‌شود، باید دانست که موارد شناسایی شده از موارد مورد ابتلا کمتر است چراکه غربالگری‌های انجام شده از همه جامعه و به صورت خانه به خانه انجام نشده است به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود که 85 هزار نفر در این به این بیماری مبتلا باشند.

وی گفت: در سال‌های ابتدایی ابتلا به این بیماری تعدادی از بیماران از طریق فرآورده‌های خونی آلوده وارداتی مبتلا شده‌اند که با کنترل‌های دقیق خون‌ها بررسی شده و خون‌های موجود به صورت کامل، سالم هستند.

665 نفر مبتلا به ایدز در استان اصفهان شناسایی شده‌اند

صدری با اشاره به آمار مبتلایان این بیماری در اصفهان بیان کرد: تا پایان مهرماه 1394، 665 نفر بیمار مبتلا به ایدز توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی شده‌اند که این تعداد میزان مبتلایان به این بیماری در سراسر استان به جز شهرستان کاشان است، 16 درصد از این تعداد زن و 84 درصد مرد هستند.

وی با بیان اینکه تا کنون 227 نفر از این تعداد فوت کرده‌اند، افزود: شایع‌ترین گروه سنی مبتلا به ایدز در استان سن بین 25 تا 34 سال است، 67 درصد از مبتلایان معتادان تزریقی هستند، 22 درصد از راه ارتباط جنسی، 1.8 درصد از مادر به کودک، 7.1 درصد نامشخص و 2.1 درصد از راه تزریق خون آلوده و فرآورده‌های خونی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آمارها نشان می‌دهد که تعداد زنان مبتلا به ایدز در حال افزایش است و بسیاری از این افراد از راه همسر به این بیماری گرفتار شده‌اند، این یک خطر جدی را به دنبال دارد چراکه اگر این زنان باردار شوند نگرانی‌ها در این زمینه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تا کنون 13 کودک مبتلا به HIV شناسایی شده است تصریح کرد: با اجرای اقدامات درمانی برای 16 مادر مبتلا به بیماری ایدز توانسته‌ایم 16 کودک سالم از این مادران به دنیا بیاوریم این موضوع نشان می‌دهد پیشگیری‌ها و درمان‌های صورت گرفته برای مهار این بیماری در مادران مبتلا به ایدز مؤثر بوده است.

صدری افزود: در این روش مادر از طریق «سزارین» بچه را به دنیا می‌آورد و از طرفی سطح ویروس در خون مادر به حدی کاهش می‌یابد تا امکان انتقال بیماری از طریق خون از بین برود، همچنین مادر به فرزند خود شیر نمی‌دهد و از شیر خشک استفاده می‌کند.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون 28 بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که 11 نفر از این تعداد زن، 2 نفر کودک و 15 نفر مرد هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای مهار این بیماری در استان گفت: توزیع سرنگ رایگان به معتادان، درمان معتادان تزریقی با متادون و ارائه آموزش و مشاوره به صورت رایگان از جمله اقدامات ما برای مهار این بیماری در اصفهان است.

بیماری ایدز یک معضل اجتماعی و فرهنگی است

وی تصریح کرد: بیماری ایدز تنها یک معضل درمانی نیست بلکه یک معضل اجتماعی، رفتاری و فرهنگی است که تنها با همکاری دستگاه‌های و ارگان‌های مختلف به ویژه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌توان آموزش‌های لازم را به جوامع هدف ارائه کرد.

صدری با بیان اینکه گسترش کمی و کیفی کاهش آسیب بیماری ایدز در دستور کار قرار دارد، افزود: تست و آزمایش 3 مرحله‌ای مادران باردار، ارائه آموزش و مشاوره به جوانان در معرض خطر، آموزش افراد با رفتار پرخطر جنسی از راه آموزش گروه همسانان، راه‌اندازی مراکز مشاوره در مراکز شهرستان‌ها و ارائه خدمات مشاوره‌ای و درمانی رایگان از جمله برنامه‌های مرکز بهداشت استان برای کنترل بیماری ایدز به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه یک فرد مبتلا به ایدز به صورت ماهیان 400 دلار هزینه برای دولت دارد، افزود: مراکز مشاوره‌ای ما در استان به صورت رایگان خدمات مشاوره‌ای، آزمایشی و درمانی را برای مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند.

مادران باردار اصفهانی تست ایدز می‌دهند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تست‌های تشخیص سریع بیماری ایدز در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها وجود دارد و در صورت مثبت بودن نتیجه این آزمایشات، آزمایشات تکمیلی انجام می‌شود، همه مادران باردار در استان اصفهان تحت آزمایش و تست‌های ساده و سریع این بیماری قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بیشتر مبتلایان به این بیماری در حاشیه شهرهای بزرگ قرار دارند، خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد و اشتغال رونق بیشتری پیدا کند به طور قطعی آمار مبتلایان به این بیماری افزایش کمتری دارد، اگر اشتغال برای کسانی که رفتارهای پرخطر دارند ایجاد شود، آمار رو به افزایش این بیماری شیب نزولی پیدا می‌کند.

صدری با بیان اینکه میزان شیوع این بیماری در اصفهان از متوسط کشوری بالاتر نیست، گفت: امروز نهادهای مردم و خیریه با حمایت از مبتلایان به این بیماری می‌توانند به کاهش آمار مبتلایان به ایدز کمک مؤثری داشته باشند،  البته مشارکت مردم و اعتماد مردم به مراکز مشاوره‌ای تا کنون توانسته‌ است در این زمینه مؤثر باشد، اما هنوز میزان آگاهی افراد جامعه از این بیماری و راه‌های انتقال آن حدود 25 درصد است که این آمار بسیار پایینی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از آموزش و پرورش می‌خواهیم تا بستری با برای آموزش بیشتر و بهتر برای دانش‌آموزان و آگاهی آنان از این بیماری فراهم سازد تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک کاهش آمار مبتلایان به این بیماری را داشته باشیم.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.