سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:34 - یکشنبه 08 آذر 1394

فرارسیدن اربعین حسینی؛

چرا فقط برای امام حسین(ع) اربعین می‌گیریم

در حقیقت‌ برقراری‌ عزای حسینی‌ یک‌ جهاد مقدس‌ و احیای‌ خط‌ ائمه‌ (ع‌) و تبیین‌ مظلومیت‌ آنان‌ و اعتراض‌ به‌ ظالمان‌ و حمایت‌ از مظلومان‌، و انتقال‌ فرهنگ‌ شهادت‌ به‌ نسل‌های‌ آینده‌ است‌.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از فارس،‌ همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی، انسان‌های بسیاری که محب اهل بیت علیهم‌السلام هستند و تفاوتی ندارد که شیعه هستند یا غیر شیعه، از نقاط دور و نزدیک، فرسنگ‌ها راه را برای زیارت بارگاه ملکوتی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به کربلا می‌روند.

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید این است که چرا برای‌ شهادت‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) مراسم‌ اربعین‌ برگزار می‌‌شود، ولی‌ در رحلت‌ پیامبر و سایر ائمه‌ این‌ کار صورت‌ نمی‌گیرد؟ توضیح‌ دهید.

پاسخی که می‌توان به این سؤال داد این است که:

اقامه‌ عزای‌ حسین‌ در اربعین‌ سالار شهیدان‌ در جهان‌ تشیع‌ به‌ خاطر چند چیز است‌:

1 ـ برپایی‌ مراسم‌ سوگواری‌ برای‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) در مناسبت‌های‌ مختلف‌ دستور امامان‌ (ع‌) است‌. گریستن‌ بر ابا عبدالله‌ الحسین‌ (ع‌) ثواب‌ بسیار دارد. فرشتگان‌، پیامبران‌، زمین‌، آسمان‌، حیوانات‌ صحرا و دریا هم‌ بر عزای‌ حسین‌ (ع‌) گریسته‌اند.

عزاداری‌ بر حسین‌ (ع‌) نشانه‌ پیوند قلبی‌ با اهل‌ بیت‌ و سیدالشهدا(ع) است‌. دستور امامان‌ بر گریستن‌ بر امام‌ حسین‌ (ع‌) بسیار است‌. حضرت‌ رضا (ع‌) به‌ ریّان‌ بن‌ شبیب‌ فرمود: «اگر بر چیزی‌ گریه‌ کنی‌، بر حسین‌ بن‌ علی‌ گریه‌ کن‌، که‌ او را همچون‌ گوسفند سر بریدند».

یکی‌ از رموز این‌ همه‌ تأکید بر سوگواری‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) این‌ است‌ که‌ این‌ کار یک‌ نوع‌ مبارزه‌ با ستمگران‌ بنی‌‌امیه‌ و بنی‌‌عباس‌ و طاغوتیان‌ است‌. در حقیقت‌ برقراری‌ عزای حسینی‌ یک‌ جهاد مقدس‌ و احیای‌ خط‌ ائمه‌ (ع‌) و تبیین‌ مظلومیت‌ آنان‌ و اعتراض‌ به‌ ظالمان‌ و حمایت‌ از مظلومان‌، و انتقال‌ فرهنگ‌ شهادت‌ به‌ نسل‌های‌ آینده‌ است‌.

محرم‌ و صفر اسلام‌ را بیمه کرده است‌

2 ـ در نخستین‌ اربعین‌ شهادت‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) جابر بن‌ عبدالله‌ انصاری‌ و عطیه‌ عوفی‌ موفق‌ به‌ زیارت‌ تربت‌ و قبر سید الشهداء (ع‌) شدند، نیز بنا به برخی‌ نقل‌ها در اربعین‌، کاروان‌ اسرای‌ اهل‌ بیت‌ (ع‌) در بازگشت‌ از شام‌ وارد کربلا شدند و برای‌ شهدای‌ کربلا گریه‌ و عزا داری‌ نمودند بنابر این‌ اولین‌ عزاداری‌ برای‌ سیدالشهدا در اربعین‌ شهادت‌ حضرت‌ صورت‌ گرفت‌. شیعیان‌ نیز برای‌ شرکت‌ در عزا داری‌ حضرت‌ زینب‌ و اسرای‌ کربلا و احیای‌ خاطره‌ غمبار عاشورا و تداوم‌ شور حسینی‌ همه‌ ساله‌ در اربعین‌ عزا‌داری‌ می‌کنند.

3 ـ زیارت‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) در روز اربعین‌ مستحب‌ است‌ و از نشانه‌های‌ مؤمن‌ شمرده‌ شده‌ است‌. امام‌ عسکری‌ (ع‌) فرمود: «نشانه‌های‌ مؤمن‌ پنج‌ چیز است‌: پنجاه‌ و یک‌ رکعت‌ نماز، زیارت‌ اربعین‌، انگشتر به‌ دست‌ راست‌ کردن‌، پیشانی‌ به‌ خاک‌ گذاشتن‌ (در حال‌ سجده‌)، و بسم‌ الله‌ را (در نماز) بلند گفتن‌».

به‌ طور کلی‌، تاکید و توصیه‌ای‌ که‌ از طرف‌ ائمه‌ (ع‌) برای‌ عزا داری‌ امام‌ حسین‌ صورت‌ گرفته‌، در مورد هیچ‌ امامی‌ صورت‌ نگرفته‌ و با آن که شهادت‌ امام‌ حسین‌ در یک‌ روز است‌، اما همان‌ طور که‌ می‌د‌انید عزاداری‌ برای‌ ایشان از مدت‌ها قبل‌ و پس‌ از آن‌ ادامه‌ می‌یاید.

این‌ همه‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ هدف‌ و درس‌‌هایی‌ است‌ که‌ در عاشورا بوده‌ که‌ هدف‌ تمام‌ امامان‌ (ع‌) در آن‌ خلاصه‌ شده‌ است‌ که‌ در قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) روشن‌تر، آشکارتر، جامع‌تر و عمیق‌تر وجود یافته‌ است‌.

پی نوشت‌ها:

1 . سفینة البحار، ج1، ص 97.

2 . بحارالانوار، ج44، ص 286.

3 . جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، ص 41.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.