سرویس: اجتماعی » حوادث 12:12 - یکشنبه 08 آذر 1394

هشتمین روز آلوده؛

روزهای اصفهان یکی پس از دیگری سیاه می شود

هوای اصفهان این روزها حال خوشی ندارد در یک هفته گذشته و ایستگاههای سنجش آلودگی هوا میزان آلاینده ها را با عدد ۱۳۴ نشان داد و روز گذشته این عدد به ۱۴۲ رسید تا نفس کشیدن برای اصفهانی ها سخت تر شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، یک هفته از شروع هشدارها برای آلودگی هوا در اصفهان می گذرد و آلاینده ها همچنان در آسمان این شهر جولان می دهند.
دیگر نمی توان از اصفهان با اشتیاق نوشت این شهر دیگر سرحال نیست، دیگر آسمان آبی و گنبدهای فیروزه ای ندارد،و با قدم زدن در کنار رودخانه اش حتی همان روزهایی که پر آب است نفست بارها و بارها به شماره می افتد.
انگار همه خواسته و ناخواسته تیشه برداشته اند و به ریشه تمام آنچه که روزی برای بسیاری از ما خاطره سازی می کرده افتاده اند.

وقتی هنوز هم که هنوز است و برای مدتی نامعلوم همچنان باید ذرات آلوده را بارها و بارها با هر دم و بازدم وارد ریه های خود کنیم و هیچ کس گوشش بدهکار نیست باید به این باور برسیم آنچه به جایی نرسد فریاد است.
به نظر می رسد دیگر صحبت از آلودگی هوا و مشکلاتش،از اینکه راهکارهای کاهش این آلاینده ها چیست و قرار است با ادامه این روند چه اتفاقی برای شهروندان بیفتد کوبیدن میخ آهنین در سنگ است چرا که هیچ کدام از راهکارها آنطور که باید عملیاتی نشده و قول و هشدار مدیران و بی تفاوتی شهروندان ادامه دارد.

همچنان خودروهای فرسوده در خیابان ها می تازند،صنایع با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهند،شهروندان برای استفاده از خودروهای شخصی کوتاه نمی آیند و معاینه فنی خودروها را دور می زنند و همه این ها نتیجه ای ندارد جز اینکه روزهای اصفهان یکی پس از دیگری سیاه شود.

این یک واقعیت است که سه نسل آینده اصفهان چوب ندانم کاری امروز را می خورند و قربانی بی تدبیری هایی می شوند که این روزها از کنارش به راحتی می گذریم.
هوای اصفهان این روزها حال خوشی ندارد در یک هفته گذشته و ایستگاههای سنجش آلودگی هوا میزان آلاینده ها را با عدد ۱۳۴ نشان داد و روز گذشته این عدد به ۱۴۲ رسید تا نفس کشیدن برای اصفهانی ها سخت تر شود.
اعداد و ارقام بیان شده از زبان مدیران سازمان محیط زیست بیانگر این موضوع است که در هیچ نقطه ای از اصفهان هوای پاک جریان ندارد بر اساس گزارش های اعلام شده شاخص کیفی هوا برای منطقه احمدآباد ۱۵۸، میدان خواجو ۱۲۹، استانداری ۱۴۷، خیابان وحید ۱۳۴، میدان آزادی ۱۳۷ و بزرگراه شهید خرازی ۱۴۶ بوده است.

*هوای اصفهان همچنان ناسالم
بابک صادقیان رییس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بر اساس نتایج به دست آمده از پایگاه‌های سنجش کیفی هوای شهر اصفهان تا ساعت ۱۲ روز شنبه ۷ آذرماه میانگین شاخص آلودگی هوا ۱۴۲ و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شد.

این اعلام آلودگی هوا برای روز گذشته همچنان به قوت خود باقی و تابلوها هنوز هم اعدادی بیش از ۱۳۰ را به نمایش می گذارند.

نبود بارش های پاییزی آخر کار دست اصفهان داد و باعث شد انباشت آلاینده ها آسمان اصفهان را برای مدت طولانی خاکستری کند و شهروندان برای خروج از منزل منع شوند امسال اصفهان برخلاف دیگر شهرها پاییز خشکی را پشت سر گذاشت و این خود زنگ خطری دیگر برای مسوولان این شهر است.

صادقیان در این باره توضیح داد: این وضعیت به دلیل سکون، پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در هوای اصفهان ایجاد شده است و همچنان با استقرار سامانه‌های پرفشار و ساکن در منطقه اصفهان شاهد انباشت آلاینده‌های جوی به ویژه ذرات معلق کوچک‌تر از ۲٫۵ میکرومتر هستیم.

و باز هم هشداری برای گروهای حساس که از سوی مسوولان بهداشتی در این روزها اعلام می شود و بنا بر آن شهروندان باید از هرگونه تردد غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند و کودکان، افراد مسن، خانم‌های باردار و کسانی که دارای مشکلات تنفسی هستند تا حد امکان از تردد در سطح شهر اصفهان تا خروج از شرایط فعلی بپرهیزند.
بر اساس شاخص آلودگی هوا، این شاخص از صفر تا ۵۰ بیانگر هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است که اصفهان در هفته گذشته در شرایط ناسالم قرار داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف که مدتی پیش میهمان اصفهان بود هم اوضاع آلاینده ها در هوای اصفهان را خطر ناک ارزیابی کرد و گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی حد مجاز ذرات معلق در هوا ۱۰ میکرو‌گرم است متأسفانه این حد در اصفهان ۵۰ میکرو‌گرم اعلام شده که بسیار نگران‌کننده است.

براساس مطالعات صورت گرفته ذرات معلق در اوج ترافیک به ۱۲۰ هزار ذره در سانتی‌متر مکعب می‌رسد، این در حالی است که ذرات معلق در هوای سالم باید در حدود ۶ هزار و حداکثر ۱۰ هزار ذره باشد.
وحید حسینی ادامه داد: ذرات معلق در تهران تهران بالغ‌بر ۳۲ درصد و اصفهان ۴۶‌درصد روزها فراتر از حد مجاز است.

*فعالیت صنایع آلاینده به شرط استفاده از فناوری های نوین
مدیران اصفهان سالهاست که برای رفع آلودگی هوای این کلانشهر برنامه ریزی کرده اند از جمله منع استقرار صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان قانونی که به نظر می رسد در بلند مدت به داد این شهر و مردمش برسد.
با تصویب قانون رفع ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان در سال ۱۳۵۸، بخش عمده ای از صنایع در این شعاع ایجاد شده‌اند به طوری که قریب به ۶۰ درصد صنایع استان در همین محدوده مستقر هستند و همچنان با فعالیت خود آلاینده ها را به خورد مردم اصفهان می دهند.

در گذشته محدودیتی برای استفاده صنایع در داخل شهرک‌های صنعتی استان تا رده ۶ که در زمره صنایع آلاینده دسته بندی می‌شود وجود نداشت و تمام صنایع با هر گونه تکنولوژی و ظرفیتی می‌توانستند در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند.
اما به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، با تصویب شورای برنامه ریزی استان، استقرار صنایع آلاینده در تمامی شهرک‌های صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان ممنوع شد.

ظهرابی افزود: با توجه به فعالیت ۱۶ شهرک صنعتی در این محدوده و با هدف جلوگیری از استقرار صنایع آلاینده و همچنین پیشگیری از توسعه و افزایش ظرفیت صنایع آلوده کننده هوا و پر مصرف در زمینه آب، محدودیت‌های جدیدی جهت توسعه این گونه صنایع در شهرک‌های صنعتی داخل شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان اعمال شد و استقرار طرح‌های جدید با رده‌های بالاتر از ۴ نیز در تمام شهرک‌های صنعتی واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری ممنوع شد.

به گفته وی، صنایع آلاینده مستقر در شهرک‌ها فقط در صورتی می‌توانند به تغییر خط تولید، محصول و یا افزایش ظرفیت اقدام کنند که از فناوری‌های نوین استفاده کرده و تغییرات آن‌ها منجر به کاهش آلودگی محیط زیست و کاهش مصرف انرژی و آب شود.

*شهروندان به کمک مدیران بیایند
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز هفته گذشته با گلایه از ادامه دار شدن آلودگی هوا در این کلانشهر خاطر نشان کرد: اصفهان در هر موردی که محروم باشد در آلودگی هوا جزو کلانشهرهای برخوردار محسوب می شود.
نورالله صلواتی که هیچ مشکل و معضلی را مهمتر از آلودگی هوا نمی داند آلودگی هوا را قاتل خاموشی اعلام کرد که به جان شهروندان افتاده و باید مورد توجه ویژه مردم و مدیران قرار بگیرد.

صلواتی پیشنهاد کرد: در صورتی که نمی توان کارخانجات و صنایع بزرگ و آلوده‌کننده هوای اصفهان را جابجا کرد باید مانع از توسعه این صنایع در اصفهان شد و از تردد خودروهای آلوده کننده محیط زیست جلوگیری کرد و شهروندان هم با استفاده از حمل و نقل عمومی برای تردد در شهر به کمک مدیران بیایند.

*اعمال قانون برای خودروهای دود زا
با آغاز پاییز و شروع پدیده وارونگی هوا باز هم طرح ممنوعیت تردد خودروهای دودزا در دستور کار قرار گرفت تا شاید گره ای از مشکلات باز شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که امسال هم همانند سال‌های گذشته با شروع فصل سرما و کاهش دما شاهد پدیده وارونگی هوا (اینورژن) در کلان‌شهر اصفهان هستیم و به همین خاطر از تردد خودروهای دودزا جلوگیری می شود.

سرهنگ حسین غلامی با بیان اینکه دود حاصل از احتراق سوخت وسایل نقلیه دودزا به عنوان مهمترین عامل آلودگی هوا شناخته شده بیان کرد: تولید گازهای سمی منوکسید کربن و اکسید گوگرد و بسیاری از ترکیبات آلوده کننده دیگر با تأثیر بر روی دستگاه تنفسی و اندام‌های بدن، به خصوص در میان اطفال و سالمندان،‌سلامتی انسان و محیط یست را به شدت به مخاطره می‌اندازد.

وی تصریح کرد: به‌همین خاطر پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان طرح ویژه برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی را از ابتدای مهرماه ماه در دستور کار خود قرار داده و با جدیت تمام از ادامه تردد این گونه خودروها در سطح شهر اصفهان جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.