اصفهان شرق

بازگشت دلار به بازار دلالی

کدخبر: 83008
1394/09/08 در ساعت 08:38

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نوز, دلار رسمی و با نرخ به اصطلاح دولتی نیز عقب نماند و برای نخستین بار از ابتدای سال جاری و علی رغم آنکه در بودجه سال جاری رقم۲۸۰۰تومان برای آن تعیین شده، مرز۳۰۰۰تومان را رد کرد.

این دلار روز گذشته دوباره رکورد زد و به قیمت ۳ هزار و ۷ تومان رسید،بدین ترتیب فاصله بین نرخ دلار آزاد و مبادله ای به بالاترین رقم ظرف ۸ماه گذشته رسید.
شواهد نشان می دهد که احتمال در نظر گرفتن نرخ۳۱۰۰تومان برای دلار در بودجه سال آینده، دور از انتظار نیست و بنابراین افزایش قیمت دلار مبادله ای، می تواند نوعی زمینه چینی برای سال آینده باشد.

رشد و خزش آرام قیمت دلار ظرف چندماه اخیر باعث شده تا فعالان بازار نسبت به ارزیابی های خود تجدید نظر کنند و بسیاری نسبت به عواقب آن هشدار بدهند.
تعدادی از فعالان نیز افزایش قیمت تا مرز۴ هزار تومان را بعید نمی دانند.

البته هستند کارشناسانی که این رشد را موقت ارزیابی کرده و علت آن را متوجه مراسم اربعین و تامین ارز برای زایران کربلا می دانند، مطابق این نظریه، ظرف یک تا دوهفته آینده، قیمت ها کاهش می یابند.

در این میان همچنان فرضیه کسری درشت دولت و کاهش قیمت نفت، از جمله مهمترین دلایل افزایش نرخ دلار محسوب می شود تا بدین وسیله دولت بتواند دلار ناشی از فروش نفت را با قیمتی گرانتر در بازار آزاد به فروش برساند.

جالب آنجاست که در روزهای اخیر آنچه که از اخبار سیما در این خصوص پخش میشود، سخنان محتاطانه وزیر اقتصاد و اطمینان خاطر سخنگوی دولت در ارتباط با کاهش نرخ دلار است.

زمزمه ها و اما و اگرهای کاهش نرخ سود بانکی، دلیل دیگری برای افزایش نرخ دلار است. سرمایه های سرگردان از بانک ها گریخته و به صورتی محتاطانه وارد بازار ارز شده است.

خط و نشان دولتی ها برای موسسات غیر مجاز بانکی، دلیل دیگریست که کارشناسان گرانی دلار را به آن نسبت می دهند.
نگرانی مردم از بسته شدن این موسسه ها باعث شده تا مردم سپرده های خود در این موسسه ها را به بازار ارز منتقل کنند.

از سوی دیگر کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش درآمد ارزی دولت و کمبود دلار در بازار به همراه به ثمر نرسیدن برجام و حذف تحریم ها، بازار ارز را از تعادل خارج کرده است.

مهم‌ترین منابع درآمدهای ارزی در ایران از طریق فروش نفت یا محصولات پتروشیمی است که این دو در سال جاری با کاهش جهانی قیمت روبه‌رو شدند به همین خاطر کشور بدون آنکه از قبل آمادگی داشته باشد در مقابل این وضع قرار گرفت و درآمدهای ارزی به شکل چشمگیری کاهش یافت بدین ترتیب با تعیین تکلیف برجام، دلار سقوط خواهد کرد.

آخرین دلیلی که می توان علت رشد دلار را به آن نسبت داد، تک نرخی شدن بنزین است.
افزایش قیمت انرژی به طور حتم افزایش قیمت سایر کالاها را به همراه خواهد داشت و سودجویان با ایجاد جو روانی، رشد قیمت دلار را دامن زده اند که البته همانگونه که گفته شد این رشد که از مدتها قبل کلید خورده بسیار محتاطانه و آرام رقم خورده است.

فارغ از همه اما واگرها و دلایلی که برای رشد دلار ذکر میشود، بدون شک نرخ ارز یکی از مهمترین مولفه‌های اثرگذار در اقتصاد ایران محسوب می‌شود.
با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی ایران از کشورهای وارداتی است، بنابراین تغییرات نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی و به تبع آن شاخص‌های قیمت تولیدکننده و مصرف کننده را تغییر میدهد اما در عین حال می تواند به رونق صادرات کمک کند.

از سوی دیگر افزایش قیمت دلار و نوسان های گاه و بیگاه آن میتواند معاملات سوداگرانه را افزایش و سرمایه گذاری در تولید و سایر بازارها همانند مسکن را کاهش داده و رکود را در این بازار سنگین تر کند.

تورم انتظاری و هجوم برای خرید کالاها از دیگر پس لرزه های رشد قیمت دلار است.
در این صورت میتوان انتظار داشت که در بلند مدت قیمت مسکن و هزینه ساخت و ساز افزایش یافته و رونق نیز به این بازار باز گردد.