سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:30 - شنبه 07 آذر 1394

عبور دلار از سقف کانال؛

دبه آمانو بازار‌های اصفهان را به هم ریخت

در پی معاملات امروز بازارهای اصفهان، عمدتا به دلیل ابهامات پیش آمده بر سر مسیر برجام، فعالان بازار واکنش‌هایی هیجانی از خود نشان دادند.

به گزارش اصفهان شرق؛ در پی افزایش تنش­‌ها در منطقه خاورمیانه، صحبت از دبه آژانس و ابهام در سرنوشت گزارش PMD بازارهای مالی اصفهان واکنش­‌های متفاوتی از خود بروز دادند که نتیجه آن افت بورس، رشد دلار و کاهش قیمت سکه بود. بازارها امروز رنگ و بوی هیجان به خود گرفتند و فضای ابهام آلود جای خود را به شفافیت روزها و هفته­‌های قبل داد.

* استقبال سرد از میهمان فردایی

تنها خبر جدید بورس برای امروز، عرضه بهمن‌دیزل در روز یکشنبه بود که البته اقبالی را نیز برای همگروه­‌ها و مادر این سهم به همراه نداشت. در سایر گروه­‌ها نیز تنها معاملات بلوکی موجب افزایش حجم شد و حجم حقیقی بازار به شدت کاهش یافت.

یکی از کارگزاران تالار اصفهان در مورد عرضه اولیه فردا گفت: شرکت مذکور جذابیت چندانی در بین رقیبان خود ندارد و امیدواریم قیمتی منصفانه به خود بگیرد اما به دلیل عرضه ناچیز سهم در بازار، قطعا رقابتی بر سر خرید آن صورت می­‌گیرد که بسته به قیمت عرضه متفاوت خواهد بود، اما در مجموع جذابیت این نماد صرفا برای سرمایه­‌های خرد و اشخاص حقیقی خواهد بود و معامله­‌گران آنلاین برای عرضه فردا گوش به زنگ باشند.

وی در مورد علت رکود شدید امروز در بازار گفت: شرایط منطقه ما به شدت پیچیده شده و انهدام هواپیمای روسی توسط روسیه می‌تواند تنش­‌ها را به شدت افزایش دهد، در کنار این قضیه نزدیک‌شدن به موعد پایانی گزارش آژانس، صحبت­‌ها و بعضا تهدیدهای تیم مذاکره‌کننده ما خود هشدار دهنده افزایش ابهامات بر سر ادامه راه برجام است که سهامداران بورسی را دست به ماشه برای فروش کرده است و در کنار آن خریداران نیز تمایلی به خرید در این وضعیت مبهم نشان نمی­‌دهند.

فرار دلار از کانال

افزایش قیمت دلار و بالاتر رفتن آن از سقف کانال 3600 تومانی هیجان را به بازار ارز باز گرداند و بیش از همه، دلالان ارزی را خرسند کرد. گذری به خیابان سپه نشان می­‌دهد که جنس رفت‌و‌آمد­ها در روزهای التهاب ارزی متفاوت از سایر روزها است و اغلب افراد به دنبال خرید دلار به این خیابان روانه شده­‌اند.

یکی از صرافان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد رشد چند روزه دلار گفت: امروز قیمت دلار در اصفهان به 3652 تومان هم رسید که همه نشان از هیجان و التهاب دارد، اجرای طرح ضد‌رکودی دولت که پیش‌­بینی می­‌شد دلار را تکان دهد برای این حرکت کافی نبود و در کنار آن تیرگی روابط روسیه و ترکیه، صحبت­‌های آمانو و مهم‌تر از همه زمزمه ورشکستگی موسسات مالی غیرمجاز و سرازیر شدن سرمایه سپرده­‌گذاران آن به بازار ارز از جمله اتفاقات این روزها است که دلار را متاثر کرده است. با این حال انتظار داریم در پایان این هفته اقدام عاجلی از سوی بانک مرکزی صورت بگیرد.

ریزش اونس نفس طلا را گرفت

در بازار طلا و خصوصا سکه به رغم رشد سریع دلار، این بار کاهش اونس مانع رشد قیمت­‌ها شد. در بازار سکه نقدی اصفهان، هر سکه تمام به قیمت 905500 تومان تقلیل یافت و در بازار آتی نیز همه قراردادها بین 3 تا 5 هزار تومان افت قیمت را تجربه کردند.

هر گرم طلای 24 عیار نیز 123600 معامله شد.

کاهش دسته­‌جمعی قیمت­‌ها در بازار آهن

در بازار آهن اصفهان نیز شاهد افت همگانی قیمت­‌ها بودیم. به طوری ­که تیرآهن سنگین ذوب­‌آهن در هر شاخه بین 4 تا 25 هزار تومان کاهش را تجربه کرد. در میلگردهای این شرکت نیز تخفیف 5 الی 10 تومانی اعمال شد. سایر تولیدکنندگان خرد نیز به تبعیت از ذوب­‌آهن قیمت محصولات خود را با تخفیف ارائه کردند.

منبع:فارس

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.