سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:00 - شنبه 07 آذر 1394

چالش جدید کارت اعتباری خرید کالا/ امتناع بانک مرکزی از تامین مالی و سود ۲۸ درصدی بانک‌ها

یک مقام آگاه با تشریح چالش جدید اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالا، گفت: ابتدا قرار بود بانک مرکزی هزار میلیارد تومان بابت اجرای این طرح اختصاص دهد، اما اکنون زیر بار این مسئله نمی‌رود و این کار را به عهده بانک‌های عامل می‌ گذارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ یک مقام آگاه با اشاره به تأخیر ایجاد شده در اجرای طرح فروش اقساطی کالاهای تولید داخل به کارمندان و بازنشستگان دولت، اظهار داشت: در ابتدا قرار بود هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح از منابع بانک مرکزی تأمین اعتبار شود، اما در حال حاضر بانک مرکزی این مسئله را قبول ندارد و تأمین اعتبار این طرح را به گردن بانک‌ها انداخته است.

وی ادامه داد: در این شرایط بانک‌ها نیز زیر بار پرداخت تسهیلات با سود 16 یا 17 درصد نمی‌روند و عنوان می‌کنند که اگر تولیدکنندگان سود 9 درصدی را به آنها پرداخت کنند و از مشتریان نیز سود 16 درصدی دریافت شود، حاضر به تخصیص اعتبار بابت اجرای این طرح خواهند بود.

وی تصریح کرد: به این ترتیب نرخ موثر سود 9 درصدی نقدی پرداخت شده از سوی تولیدکنندگان به بانک‌ها حدود 12 درصد خواهد بود که با احتساب سود 16 درصدی دریافتی از مشتریان، نرخ موثر تسهیلات بانکی حدود 28 درصد محاسبه می‌شود.

این مقام آگاه ادامه داد: اجرای طرح فروش اقساطی کالا در حالی با تأخیر روبرو است که این مسئله باعث تشدید رکود در بازار شده و بسیاری از مردم برای خرید کالا دست نگه داشته‌اند تا از وام بانکی برخوردار شوند.

وی افزود: در عین حال مسئولان بانک مرکزی نگرانند که در طرح فروش اقساطی لوازم خانگی نیز با استقبال بیش از حد تصور (مانند فروش اقساطی خودرو) روبرو شوند و به همین دلیل نتوانند اعتبار لازم برای اجرای طرح را تأمین کنند.

وی با بیان اینکه بعید است طرح فروش کالا با کارت اعتباری اجرایی شود، گفت: ممکن است در نهایت این طرح مانند یک شیر بی یال و دم و اشکم اجرایی شود.

منبع:فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.