سرویس: سیاسی » بین الملل 12:00 - شنبه 07 آذر 1394

روسیه و ترکیه؛ از روابط تجاری تا تنش سیاسی

روابط ترکیه و روسیه همواره تیره بوده است پس از فروپاشی شوروی در اوایل دهه 1990 میلادی شرایط برای بهبود روابط فراهم گردید مقامات روسیه و ترکیه دیدارهای پیاپی ایجاد کردند.

به گزارش اصفهان شرق؛ محسن منصوری/ هسته روابط امنیتی سیاسی پر تنش روسیه و ترکیه با پوسته زیبای روابط تجاری و اقتصادی مناسب و تاثیر گذار همواره مخفی نگهداشته شده است. اما در تحولات سوریه و بویژه با حمله به هواپیمای سوخو 24 روسیه توسط ترکیه ، این پوسته شکافته شد و هسته نمایان گردید . تنش لفظی به جایی رسید که دو طرف همدیگر را متهم می کنند که از قواعد بازی تبعیت نکرده اند ترک ها مدعی هستند هواپیمای روس در فضای ترکیه قرار داشته است و روسیه این ادعا را رد کرده و منتظر عذر خواهی مقامات دولت ترکیه می باشد دو کشور خود را تجهیز می کنند اما در شرایط فعلی جنگ بعید است اما به اعتقاد نگارنده روسیه ابزارهای اقتصادی لازم جهت تنبیه ترکیه را دارد.

روابط ترکیه و روسیه در طول تاریخ همواره تیره بوده است اما از آن جایی که حجم روابط تجاری اقتصادی بین دو کشور از نسبت قابل توجهی برخوردار بوده است مسائل امنیتی و نظامی و تیرگی روابط چندان به چشم نمی خورده است این موضوع زمانی آشکار گردید که در تحولات سوریه دو کشور در نقطه مقابل هم قرار گرفتند ترکیه به حمایت از داعش پرداخت و تلاش کرد تا بشار اسد از قدرت کنار رود و روسیه بر ماندن سوریه اصرار دارد.

روابط ترکیه و روسیه همواره تیره بوده است پس از فروپاشی شوروی در اوایل دهه 1990 میلادی شرایط برای بهبود روابط فراهم گردید مقامات روسیه و ترکیه دیدارهای پیاپی ایجاد کردند. این دیدارها با سفر ح انگیزه های اقتصادی سبب شد که روسیه و ترکیه همکاری را بر تعرض با یکدیگر ترجیح و مقدم بدارند سفر حجکت چتین وزیر خارجه وقت ترکیه در ژانویه 1992 به مسکوو کم تر از یکماه بعد کوزیروف به ترکیه سفر کرد.

در سال 1995تنش های سیاسی مسکو و آنکارا افزایش یافت سفرهای پی در پی مقامات ترکیه به جمهوری های آسیای مرکزی و قفقاز باعث حساسیت روسیه گردید از سویی مسکو نیز تلاش کرد پارلمان در تبعید کردهای ترکیه را تشکیل دهد این عمل تا بدانجا برای ترکیه نگران کننده بود که سفیر روسیه را احضار نمود. بطور کلی در سراسر دهه 1990 روسیه و ترکیه کاملا در دو اردوگاه متضاد قرار داشتند روس ها همواره ترکیه را به حمایت از شورشیان و جدایی طلبان چچنی متهم می کردند و ترک ها نیز نسبت به پشتیبانی روسیه از کردها اعتراض داشتند. افزون بر این مناقشه قره باغ، موضوع بوسنی و کوزوو و چچن بعلت رابطه مذهبی ترکیه با مسلمانان منطقه و همچنین پیوندهای تاریخی با منطقه بالکان و قفقاز و موقعیت ترکیه در ناتو و مسائل مرتبط با گسترش این پیمان به شرق در عمل دو کشور را در برابر یکدیگر قرار داده بود.

با روی کار آمدن پوتین در روسیه و حزب عدالت و توسعه در ترکیه نشانه هایی از بهبود روابط مشاهده گردید تا جایی که پوتین درخواست نمود که ترکیه نهادهای خیریه های که از شبه نظامیان جدایی طلب چچن پول و اسلحه تهیه می کردند را سرکوب کند و ترکیه نیز از روسیه خواست حزب کارگزان کردستان ترکیه PKK را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی نماید. همچنین در سال 2010 صدور روادید جهت تردد لغو گردید. در همین سال ترکیه با تدوین سند ملی خویش که آن را “کتاب سفید” می نامند ، روسیه از فهرست کشورهایی که برای آنکارا تهدید محسوب می شدند خارج شد وهمه این نشانه های بهبود روابط بود.

نگرش های موجود در بین دو کشور

نگرش روس ها به ترکیه : در میان روس ها ، تصویر سنتی ترکیه همواره نگران کننده بوده است . روس ها معتقدند که ترکیه جانشین امپراتوری عثمانی و متحد آمریکا و عضو ناتو است. این دیدگاه بویژه در بین ملی گرایان و چپ های کمونیست وجود دارد که ترکیه از غرب رویگردان نیست. این گروه در اثبات ادعای خود می گویند که این کشور از زمان کمال آتاتورک رویه غربگرایی را پیش گرفته و از آن رویگردان نیست بویژه در زمینه تجهیزات نظامی به غرب وابسته است بطوریکه تقریبا کل نیروی هوایی ترکیه از هواپیماهای آمریکا تشکیل شده است .البته در مقابل این نگرش بدبینانه عده ای از نخبگان روسیه به ویژه اوراسیاگراها با نگاه خوشبینانه معتقدند که این روابط می تواند بهتر و قویتر گردد.

نگرش ترکیه به روسیه : در ترکیه نیز نگاه سنتی به روسیه به دلیل جنگ های تاریخی عثمانی ها با تزارها و همچنین خاطره های منفی دوران جنگ سرد تقریبا بدبینانه است . ترک ها می گویند روسیه برای مدت 500 سال عامل تهدید تمامیت ارضی ترکیه بوده و در فروپاشی امپراتوری عثمانی نقش مهمی داشته است. هر چند در این کشور عده ای معتقدند روسیه می تواند یک شریک راهبردی و مهم باشد و در پی روابط با مسکو هستند. از نظر این دسته کشورهایی مانند روسیه ، ایران ، چین و هند به هراه مناطقی مانند خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز باید اولویت سیاست خارجی ترکیه قرار گیرد.

روابط تجاری و اقتصادی مناسب علیرغم نگرش منفی سیاسی و امنیتی

اما آنچه این اختلافات را در طول تاریخ بویژه در سالیان اخیر مخفی نگهداشته و بروز نداده است مبادلات تجاری و معادله های انرژی بوده است بعبارتی هسته روابط امنیتی سیاسی این دو کشور با پوسته روابط تجاری و اقتصادی زیبا جلوه می کرده است. بطور کلی معادله های انرژی نقش مهمی در گسترش روابط دو کشور داشته است حدود دو سوم گاز ترکیه و 76 درصد انرژی مورد نیاز آنکارا از مسکو تامین می شود. ترکیه در سال 1986 قراردای برای خرید 6 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برای مدت 25 سال و همچنین قراردادی مشابه برای خرید 8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال 1998 بسته شد حدود دو هزار شرکت ترکیه ای در روسیه فعالیت می کنند که سرمایه گذاری آن ها حدود 7 میلیارد دلار بر آورد شده است روسیه با داشتن بیش از 33 در صد گاز طبیعی، 1 درصد نفت خام 20 درصد اورانیوم در مجموع مالک نزدیک به یک پنجم منابع انرژی جهان است از طرفی موقعیت ترکیه به روس ها اجازه می دهد بی آنکه به گذر از تنگه بسفر نیاز باشد انرژی خود را فراسوی مدیترانه عرضه کند. روسیه بزرگترین شریک تجاری ترکیه و آنکارا نیز هفتمین شریک بزرگ مسکو است . افزون بر نفت و گاز ،کالاهای ساخته شده و فلزات و مواد شیمیایی در فهرست صادرات روسیه به ترکیه قرار دارد از طرفی صادرات ترکیه به روسیه را نیز وسایل نقلیه، منسوجات و محصولات غذایی و محصولات شیمایی تشکیل می دهد . ترکیه محبوب ترین مقصد گردشگران روسی است بطوریکه در سال 2011 حدود 5/3 میلیون نفر از شهروندان روسیه به ترکیه سفر کرده اند.

نتیجه : روابط ترکیه و روسیه به لحاظ امنیتی و سیاسی همواره پر تنش و تیره بوده است بطوریکه همواره این دو کشور در دو نقطه مقابل هم بوده اند هنگامی که در سوریه جنگ آغاز گردید از همان ابتدا ترکیه مخالف دولت سوریه گردید این در حالی بود که روسیه نظر دیگری داشت در بسیاری از میادین این اختلاف مشاهده گردید تا این که جنگنده سوخوی24 روسیه با اف 16 ترکیه سرنگون می شود و این اوج تنش را نشان می دهد.

در حال حاضر و با توجه به سابقه تاریخی بیان شده در بالا انتظار می رود دو کشورهر چه بیشتر خود را تجهیز نمایند آنکارا بدون شک پای ناتو را به این جریانات باز می کند و روسیه نیز تدابیر جدیدی را اتخاذ خواهد نمود به عبارتی روسیه بین مرگ و زندگی است و چنانچه نتواند جواب قاطع کننده ای به افکار عمومی دنیا و روسیه بدهد با مشکلات مهمی روبرو خواهد شد با توجه به قرائن موجود ، بعید است که وضعیت دو کشور به سوی جنگ پیش برود. داوود اوغلو هم برای کاهش تنش ها اعلام کرده است: «روسیه کشور دوست و همسایه ماست و روابط ما قربانی این گونه سوء ارتباطات نخواهد شد.» لاوروف هم در سخنانی گفت: «ما قصد جنگ با ترکیه نداریم. دید ما نسبت به مردم ترکیه تغییر نکرده است. روسیه می تواند با ابزارهای اقتصادی ترکیه را واکنش به عذرخواهی نماید.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “روسیه و ترکیه؛ از روابط تجاری تا تنش سیاسی”

  1. روشنا گفت:

    قصه غم‌انگیز اظهارات مقامات ترکیه و انفعال ما
    شنبه ، 14 آذر 1394 ، 10:59

    رویش نیوز-سرویس سیاسی: اگر یک بار اتفاقی از جانب شخصی بیافتد و شما واکنشی در خور شأن به آن نشان دهید، قطعاً بار دیگر که قصد دارد کاری مشابه قبل انجام دهد، دست و پای خود را جمع کرده و با دقت و ظرافت بیشتری اقدام خواهد داد؛ اما در صورتی که شما این مسأله را سَرسَری گرفته و به آن توجهی نکنید نه تنها از انجام کار خود پشیمان نشده بلکه با وقاحت بیش تری به کار خود ادامه خواهد داد؛ بی جهت نیست که در زبان شیرین پارسی این مسأله ضرب المثل شده است که «ترحم بر پلنگ تيز دندان، ستمكاري بود بر گوسفندان».

    این حکایت امروز ما و رئیس جمهوری است وقیح که چون دیروز به وی پاسخی دندان شکن نداده ایم امروز با پررویی بیش تر توهین می کند. منظورم جناب رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کشور دوست و همسایه ما “ترکیه” است. کسی که داعیه راه اندازی حکومت عثمانی را در سر می پروراند.

    مرتبه قبل که این شخص به ملت و دولت ایران توهین کرد را احتمال به یاد دارید؛ وی در آن زمان گفته بود: «ایران در حال تلاش برای تسلط بر خاورمیانه است و تلاش های آن باعث آزار آنکارا، عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس شده است. اصلاً نمی توان شرایط فعلی را تحمل کرد، ایران باید این را بفهمد. تهران باید نیروهای خود را از یمن، سوریه و عراق خارج کرده و به استقلال و حاکمیت این کشورها احترام بگذارد. ما از حمله عربستان به یمن حمایت می کنیم و ممکن است حمایت های لجستیکی انجام دهیم .ایران و گروه های تروریستی باید یمن را ترک کنند. هدف ایران از مبارزه با داعش، افزایش نفوذ در عراق است. در واقع ایران در حال تعقیب داعش است تا جای ان را در منطقه بگیرد.»، نه تنها پاسخی دندان شکن به او داده نشد، بلکه به گرمی نیز از وی در تهران پذیرایی شد.

    این بار جناب اردوغان، پس از ساقط کردن هواپیمای روسیه در آسمان سوریه که خود را بی یار و یاور دیده است، دست به اقدامی شبیه به فروردین گذشته زده است اما این بار لحن صحبت های وی با مرتبه قبل کمی تفاوت کرده است، او این بار بی‌ادبی خویش را گسترش داده است و از کلماتی که لایق خویش است بهره برده است ولی در ایران تنها سخنگوی وزارت امور خارجه وی را به رعایت ادب توصیه کرده است.

    اردوغان در صحبت های خود که پس از سخنان ولادیمیر پوتین اظهار شد، گفته است: «با رئيس‌جمهور ايران صحبت کردم و هشدار دادم که شما در برخي اشتباهات [در خصوص اتهامات روسيه به ترکيه] شرکت داريد. بعد از اين بود که چنين افتراءاتي از ادبيات مسئولان ايران و برخي منابع خبري [در ايران] حذف شد. رژيم سوريه و شرکت‌هاي بين‌المللي از داعش نفت مي‌خرند. هيچ خصومتي با کشورهايي که با آنان درباره سوريه اختلاف‌نظر داريم، نداريم.ملت ترکيه مي‌تواند بي‌سرپناه و گرسنه بماند، اما نمي‌تواند استقلالش را از دست بدهد.» حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه، خواهان “پرهیز از ماجراجویی و مسئولیت‌پذیری در اتخاذ مواضع سیاسی” از سوی کشورهای همسایه شده است.

    اردوغان که پس از انتخابات زودهنگام اخیر در ترکیه توانست پس از ماه ها کش و قوش سیاسی توانست باردیگر اکثریت مجلس را از آن خود کند و به عبارتی خیال خود را از منازعات داخلی تا حدی راحت ببیند، به ماجراجویی های منطقه ای خود پرداخته است؛ از جانب ایران هم خیال خود را راحت می‌بیند چرا که نه تنها کسی از سوی دولت ایران با وی تندی نخواهد کرد بلکه پاداش نیز به وی داده خواهد شد؛ یک مورد که در بالا اشاره شد و مورد دیگر امضا توافق نامه ترجیحی با دولت ترکیه که با واکنش جدی و شدید کارآفرینان ایرانی مواجه شد ولی کسی در دولت به این اعتراضات وقعی ننهاد .

    ترکیه در حال پررنگ کردن نقش خود در منطقه غرب آسیاست ولی راه را اشتباهی گرفته است و باید بداند که دنبال روی از سیاست های ایالات متحده و سگ هار وی در منطقه-رژیم صهیونیستی- عاقبتی جز درماندگی نخواهد داشت. بد نیست جناب رئیس جمهور امروز ترکیه، تصاویر اجلاس داووس در سال 2009 در زمان نخست وزیری خود را مرور کند که با عصبانیت اجلاس را به دلیل عدم اجازه انتقاد نسبت به رفتار رژیم اشغالگر قدس در خصوص حملات به غزه ترک گفت؛ آن اقدام کجا و رفتار امروز وی کجا!

    آیا اقدام آن روز وی در چارچوب نقشه ای از پیش طراحی شده بوده است تا جای خود را در میان ملت های مظلوم عالم باز کند و حالا در طریق دیگری گام بر می دارد؟!!!

    امیدواریم واکنش ها به اظهارات سخیف رئیس جمهور ترکیه در داخل ایران از سطح سخنگویی وزارت خارجه فراتر برود تا وی در بیان این سخنان تشویق نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.