سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:12 - شنبه 07 آذر 1394

توجیه جدید برای دفن ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی: سرطان‌زا بود

دبیر اجرایی خانه کشاورز گیلان با بیان اینکه معدوم شدن یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی به دلیل استفاده از کود شیمیایی بالا سرطان‌زا بودند، تصریح کرد: سیب‌زمینی‌ها باید امحا می‌شد زیرا مصرف بیش از حد کود شیمیایی در زمان تولید آن، سیب‌زمینی‌ها را دچار بیماری کرده و غیر قابل مصرف کرده بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ جواد خضرابراهیمی درباره معدوم شدن یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی، اظهار کرد: زمانی که کشاورزی توجیه اقتصادی و علمی ندارد نتیجه‌ای همین می‌شود.

وی با بیان اینکه معدوم شدن یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی به دلیل استفاده از کود شیمیایی بالا سرطان‌زا بودند، تصریح کرد: سیب‌زمینی‌ها باید امحا می‌شد زیرا مصرف بیش از حد کود شیمیایی در زمان تولید آن، سیب‌زمینی‌ها را دچار بیماری کرده و غیر قابل مصرف کرده بود.

دبیر اجرایی خانه کشاورز گیلان با اشاره به اینکه سیب‌زمینی‌های معدوم شده غیر قابل مصرف عموم و حتی دام بود، خاطرنشان کرد: سیب‌زمینی‌های معدوم شده تولید بهاره بود و کشت بهاره سیب‌زمینی خاصیت انبار کردن را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه کشت بهاره سیب‌زمینی دارای مصرف کود شیمیایی بسیار بالاست، یادآور شد: مصرف کود درصد نیترات را افزایش می‌دهد بنابراین سیب‌زمینی‌ها قابل مصرف انسان و دام نبودند.

خضرابراهیمی سیب‌زمینی کشت پاییزه را مناسب مصرف دانست و گفت: برای تشخیص سیب‌زمینی پاییزه از بهاره، باید به پوست آن توجه کرد که پوست نازکی دارد.

وی عدم حمایت دولت از کشاورزان و سرمایه‌گذاری نکردن در بحث زیرساخت‌های کشاورزی را دلیل معضل ایجاد شده دانست و متذکر شد: سیستم ممیزی برای کنترل محصولات کشاورزی در کشور وجود ندارد.

 عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران اظهار کرد: تا زمانی که دولت برای بخش‌خصوصی تصمیم‌گیری می‌کند نتیجه‌اش تولید سیب‌زمینی بیمار و امحای آن می‌شود.

وی تعامل بخش‌خصوصی را به نفع دولت دانست و خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با وام‌های کم‌بهره در راستای حمایت از تولید و کشاورزی گام‌های موثری بردارد.

ابراهیمی بهره‌های سنگین بانکی را از معضلات تولید کنندگان بخش کشاورزی عنوان کرد و یادآور شد: بهره سود بانکی در بخش کشاورزی 22 درصد است که کشاورزی را دچار مشکل می‌کند.

این در حالی است که چندی پیش مدیر تعاون روستایی فارس با تشریح عملکرد تعاون روستایی فارس در ۶ ماه گذشته به بهترین اقدام این سازمان اشاره کرد و گفت:‌ در این مدت سازمان تعاون روستایی در حوزه بازرگانی به منظور تنظیم بازار سیب زمینی اقدام به خرید و امحای بیش از ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در فارس کرده است.

بهجت حقیقی افزود: در این اقدام سازمان تعاون روستایی سیب زمینی‌های برداشت شده از شهرهای فسا و داراب را که دارای پایین‌ترین حد کیفیت بودند را از کشاورزان به قرار هر کیلو ۳۶۰ تومان خریداری کرده و مجموع آن‌ها را معدوم که در این اقدام ۶۲۰ میلیون تومان پول بیت‌المال به منظور تنظیم بازار سیب زمینی از دست رفته است.

منبع:مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.