سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:25 - جمعه 06 آذر 1394

مرحوم رکن آبادی در یک نگاه

سرانجام روز چهارشنبه چهارم آذر منابع آگاه اعلام کردند پیکر غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان شناسایی شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ پس از حضور دو نفر از اعضای خانواده رکن‌آبادی در عربستان و انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای و تطبیق شواهد و تصاویر مشخص شد که غنضفر رکن‌آبادی در فاجعه منا از دنیا رفته است.

نگاهی به زندگی مرحوم رکن آبادی

غضنفر رکن آبادی در سال 1345 در قم متولد شد.وی مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته علوم سیاسی و معارف اسلامی را از دانشگاه امام صادق(ع) کسب کرد و از سال 2008 به عنوان مدیر اداره خاورمیانه در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به فعالیت پرداخت. وی با کسب مدارج عالی در زمینه تحصیلی، توانست مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه بیروت اخذ کند.وی از سال 1389 تا اردیبهشت 1393 به عنوان سفیر ایران در لبنان خدمت کرد.

مرحوم رکن‌آبادی سال 2013 میلادی از انفجارهای تروریستی‌ای که سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت واقع در بئرحسن را هدف قرار داد، نجات پیدا کرد.

139409061032161246589494

وی نام مطرحی در عرصه سیاسی به ویژه در طول ماموریت دیپلماتیکش در لبنان بود و عملکرد وی، تحسین مقامات و سیاستمداران و محافل مذهبی لبنان را به دنبال داشت به طوری که لبنانی‌ها تمایل داشتند دوره ماموریت رکن آبادی در لبنان تمدید شود.

کسانی که مرحوم رکن‌ آبادی را در سفرهای رسانه‌ای یا سیاسی همراهی می‌کردند، وی را فردی متواضع و خدمتگزار توصیف کرده اند.

مرحوم رکن آبادی درباره حزب الله گفته بود حزب الله یک جنبش لبنانی است که توانست اقتدار اشغالگران را در هم بشکند و حضورش در سوریه به خاطر منافع لبنان و سوریه است.

139409061041342726589614

وی با تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین، آن را برخاسته از اصل کمک به مظلوم در برابر ظالم و مستکبر دانسته است و این‌که حمایت از مسئله فلسطین یکی از اصول راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.

نام مرحوم رکن آبادی ابتدا در فهرست مفقودان فاجعه مصیبت‌بار مشعر منا اعلام شده بود، در ادامه محافل سعودی خبر دروغی را رواج دادند و مدعی شدند وی با نام مستعار و با گذرنامه جعلی وارد عربستان شده است که این شایعات با واکنش قاطع جمهوری اسلامی ایران روبرو شد و مقامات ایران تاکید کردند وی با گذرنامه عادی و غیر دیپلماتیک وارد شده‌ است و البته تصویری از گذرنامه به همراه روادید حج وی منتشر شد تا مهر بطلانی بر ادعاها و جوسازی سعودی‌ها بزند.

نگاهی به مهمترین اظهارنظرها و مواضع مرحوم رکن آبادی

– حزب الله یک جنبش کاملا لبنانی است که توانست اقتدار اشغالگران را در هم بکشند و حضورش در سوریه به خاطر مصلحت و منافع مشترک لبنان و سوریه است و پس از آنکه مزدورانی از جای جای جهان برای براندازی و سرنگونی نظام پشتیبان مقاومت در سوریه به این کشور سرازیر شدند، حزب الله به سوریه رفت.

-در 11 آوریل 2014 تاکید کرده بود : ما تاکید می‌کنیم که ایران خواهان برقراری بهترین روابط با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی است.

139409061030158586589444

– مرحوم رکن آبادی در یک اظهارنظر مطبوعاتی گفته بود : ما به دنبال چیزی در منطقه نیستیم، ما اصولی داریم که امام خمینی(ره) ترسیم کرده است و در قانون اساسی هم تحکیم وتثبیت شده است و در سایه اصول ثابت خود برای کمک به هر مظلوم و مستضعفی در آمادگی کامل قرار داریم و بر همین اساس با مسئله فلسطین تعامل و از آن حمایت می‌کنیم، ما هیچ هدف دیگری نداریم، ما تاکتیکی عمل نمی‌کنیم، سیاست‌های کاملا روشن و شفاف است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.