سرویس: سیاسی » انتخابات 09:21 - جمعه 25 بهمن 1398

تا انتخابات اسفند 98؛

ولایتمداری معیاری برای انتخاب اصلح

مسلما اهمیت ولایتمداری و ولایت پذیری تا جایی است که باعث نجات یک جامعه می شود و باید جزء معیارهای اصلی در انتخاب افراد مورد توجه واقع شود.

به گزارش اصفهان شرق، با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس، دیدگاهها و معیارهای مختلفی در خصوص  انتخاب کاندیدای مطلوب، از سوی برخی فعالان و جریانات سیاسی ارائه شده است. معیارهایی مانندکاندیدای رای آور، صالح مقبول و معیارهای دیگری از این قبیل. حال با توجه به اینکه در کشف معیارها، دیدگاهها و نظرات مقام معظم رهبری ملاک و مدنظر است، لازم است تا با مراجعه به  بیانات ایشان، معیار انتخاب کاندیدای مطلوب را بدست آورده و براساس آن نسبت به انتخاب مطلوب اقدام کنیم.

رهبر در انتخابات1

امام خامنه ای در ۲۳ تیر ۶۸: «انتخاب فرد اصلح‏ و داراى تقوا و تدبیر براى مقام مهم ریاست جمهورى- كه در قانون اساسى جدید، داراى اختیارات وسیع در اداره‏ى كشور است- وظیفه‏اى شرعى و عقلى و انقلابى است، و كوتاهى در این امر یا در حضور در پاى صندوقهاى رأى، خسارتهاى جبران‏ناپذیرى به بار خواهد آورد.»

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ولایت مداری و ولایت پذیری به عنوان یکی از شاخصه های مد نظر رهبری گفت: در بیانات رهبری طی سال های متمادی با اعضای دولت و نمایندگان مجلس در برخی برهه ها یک سری شاخصه ها و معیارهایی برای انتخاب نخبه سیاسی و شخصی که به عنوان مسئول معرفی شده است، این معیار بارها تاکید شده است.

یوسف روزبهانی ولایت مداری را به عنوان عنصر و ارزش اساسی در ساخت یابی قدرت نظام عنوان و اظهار کرد: این موضوع بین خواص و عوام جامعه به عنوان یک ملاک و ارزیابی قلمداد می شود و با بررسی وقایع تاریخی اسلام بعد از پیامبر(ص) اهمیت شاخص ولایت مداری در تمامی ابعاد و دوران امامت ائمه اطهار نمایان بود.

وی افزود: مسلما اهمیت ولایت مداری و ولایت پذیری تا جایی است که باعث نجات یک جامعه می شود و باید جزء معیارهای اصلی در انتخاب افراد مورد توجه واقع شود.
کارشناس مسائل سیاسی اذعان کرد: موضوع مذکور به عنوان شاخص در نگاه مردم به خواص جامعه هم مشهود است و باید مورد توجه قرار گیرد.

روزبهانی با ذکر مثالی در این خصوص با بیان روز واقعه عاشورا و ولایتمداری عوام به امام زمانشان، گفت: برخی عوام جامعه با تنها گذاشتن امام زمانشان، باعث ایجاد قیام عاشورا شدند که باعث زنده شدن دین اسلام شد و همچنین برخی افراد که در در رکاب پیامبر بودند و سیف اسلام لقب گرفتند، در مقابل حضرت علی(ع) ایستادند که همه این عوامل نشان از اهمیت ندادن به موضوع ولایت پذیری است.

وی با بیان برخی اتفاقات تاریخی در مسیر نخبگان و دولتمردان اظهار کرد: اهمیت موضوع ولایت مداری و ولایت پذیری از انجا مطرح می شود که در تاریخ از آن مصداق ها یاد شده و باعث می شود یک سری اتفاقاتی که پیچ های تاریخی و چرخش های مثبت و منفی را برای تاریخ اسلام داشته باشد، به وجود آید.

aslah-copy
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: پیچ های تاریخی باعث شد تا جهت گیری سیاسی خواص جامعه مد نظر عوام جامعه قرار گیرد و در کل می توان اینگونه برداشت کرد که عوام جامعه در بسیاری از مواقع به خواص و حرکت آنها نگاه می کنند. برای مثال در موضوع استکبار ستیزی دیدیم که برخی از عوام نگاهشان به حرکت خواص خیره شده بود که مقامات چه موضعی را در این خصوص می گیرند.

وی با تاکید بر اخلاص در عمل به موضوع ولایت مداری و ولایت پذیری تصریح کرد: اگر شخصی معیار ولایت پذیری و مداری را نداشته باشد مسلما در پیچ های تاریخی نمی تواند به درستی عبور کند و شرایط سختی در برابر برخی نخبگان جامعه در دوری از تبعیت از ولایت مطرح می شود.

روزبهانی در ادامه مباحث خاطرنشان کرد: اگر ولایت پذیری در راس عمل نخبگان نباشد مسلما در این مسیر به انحراف خواهند رفت و در این رابطه به کرارات اظهار نظرهای مخالف بیانات رهبر معظم را مشاهده کرده ایم.

وی با توجه به برخی رفتارهای دولتمردان خارج از کشور در اهمیت دادن به ولایت پذیری اذعان کرد: اگر نگاه کنیم برخی خواص جامعه ما از این موضوع غافل هستند ولی برخی خواص خارج از ایران و ولایت پذیری خودشان افتخار می کنند و در مقابل برخی نخبگان که در کشور خودمان به انحراف رفته اند قرار دارند و همه این مسائل بارها در دول مختلف دیده شده است.

2
هادی سیاسی در ادامه برخی مباحث ولایتمداری به مثال هایی در خصوص فاصله گرفتن برخی افراد از این معیار پرداخت و گفت: از زمان رهبری امام خمینی(ره) تا کنون به کررات در عمل و رفتار برخی نخبگان سیاسی دیده شده است که موضع هایی در برابر فرمایشات رهبر زمانشان گرفته اند و می توان به عنوان مثال از تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان و حمایت امام خمینی از این عمل خوب را نام برد که با مخالفت بارزگان روبه رو شد و علت استعفای خود را نیز این اقدام عنوان کرد.

وی همچنین به برخی نگرش هایی خلاف نظر رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: برخی طیف ها در بسیاری از موضوعات طرح شده توسط رهبری، بهانه گیری هایی را ارائه می کردند که به مراتب در موضوعاتی نظیر حقوق بشر، قصاص و از این قبیل مشاهده شد.

وی همچنین با ذکر برخی عواقب کنار زدن معیار ولایتمداری و ولایت پذیری در جامعه گفت: متاسفانه برخی بر حسب شرایط زمان حرکت می کنند و اگر به صلاحشان باشد که معیار ولایت مداری را بیان می کنند و برخی در عمل چیزی نشان نمی دهند و به حرف اظهار ولایت پذیری دارند که مسلما این ولایت پذیری واقعی نیست.

روزبهانی با توجه به اینکه اگر ولایت پذیری از بین نخبگان کشور کنار رود، عواقب بدی شامل حال همگان می شود، افزود: ولایت پذیر بودن موضع گیری نخبگان سیاسی را دچار اختلال کرده و یا حتی در نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر جامعه دودستگی در این امر مهم پدید میاید.

وی در پایان مهم ترین نفوذ در حامعه را، نفوذ در تغییر نگرش درخصوص ارزش ها و شاخص های اسلامی از جمله موضوع ولایت مداری بیان کرد.

گفتنی است، این معیار به عنوان اولین پارامتر انتخاب نماینده اصلح در افراد از سوی این رسانه بیان شد تا بتوان با بهره مندی از انتخاب اصلح از دید رهبری، قدمی شایسته برداشت.

 

تا انتخابات اسفند 1398همراه ما باشید….

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.