سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 06:07 - چهارشنبه 04 آذر 1394

طرح انتقال آب از بالای سد چم آسمان به فولاد مبارکه در تایید و تکذیب مسئولان؛

صنعت دوباره آب زاینده‌رود را به تاراج می‌برد؟

شاید کمتر کسی فکر می کرد زاینده رود که زمانی همه را سیراب می کرد امروز بیش از همه تشنه باشد و مدیران کشور را مجبور کند تا تدابیر ویژه ای برای رفع بحران این رود بیاندیشند.

به گزارش اصفهان شرق؛ این نخستین بار نیست که شایعه طرح انتقال آب به فولاد مبارکه مطرح می شود و دی ماه سال گذشته نیز نماینده مردم اهواز در ادعایی عجیب عنوان کرد که تونل جدیدی کشف کرده که آب از سرشاخه های کارون به فولاد مبارکه منتقل می شود البته این صحبت بی پایه و اساس بود. با این حال گفته می شود طرح انتقال آب از بالای سد چم آسمان به فولاد مبارکه دارای مصوبه ای در دولت گذشته بوده است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در واکنش به این شایعه و خط جدید انتقال آب به این مجموعه می گوید: بحث شایعه و صحت این موضوع مطرح نیست چرا که این خط لوله چیزی را در ارتباط با میزان برداشت آب از زاینده رود عوض نمی کند.
به گفته بهرام سبحانی، فولاد مبارکه آب مورد نیاز خود را توسط پمپ خانه ای از زاینده رود برداشت می کند و اگر خط لوله انتقال آب از بالای سد چم آسمان به سمت فولاد اجرایی شود تنها محل برداشت آب جابجا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با این طرح آب از بالادست رودخانه برداشت می شود و این کمکی به مصرف آب فولاد می کند، می افزاید: آبی که اکنون از زاینده رود به فولاد می رود به دلیل گل آلود بودن در محل تصفیه، میزان قابل توجهی از آن قابل استفاده نبوده و به صورت پساب در می آید، اما اگر از بالادست آب برداشت کنیم آبِ تمیزتر، با دورریز کمتری خواهیم داشت اما این طرح در میزان مصرف آب فولاد مبارکه تاثیری ندارد.
به گفته سبحانی، هنوز طرح خط لوله انتقال آب از پشت سد چم آسمان به فولاد اجرایی نشده اما مهندسی این طرح انجام و مجوزهای لازم را برای اجرا گرفته است.
وی درباره اینکه این خط لوله چه حجم آب را به فولاد منتقل می کند، می گوید: این آب برای نیاز ذوب آهن و فولاد خواهد بود و در حال حاضر فولاد مبارکه سالانه بین 25 تا 29 میلیون متر مکعب آب زاینده رود را از طریق پمپ خانه فعلی خود برداشت می کند که با اجرای خط لوله انتقال آب از سد چم آسمان به فولاد همین میزان آب را از بالادست رودخانه برداشت می کند.
اما با وجود تایید این مطلب از سوی مدیرعامل فولاد مبارکه، استاندار اصفهان با تکذیب اجرای طرح جدید انتقال آب به فولاد مبارکه، می گوید: چنین موضوعی صحت ندارد و فولاد و به طور کلی صنایع استان همچون ذوب آهن و پالایشگاه و … باید تا سه سال آینده ارتباط خود را با آب تازه قطع کنند و از پساب استفاده کند.
به گفته رسول زرگرپور، پیش از این موضوع انتقال آب از پشت سد چم آسمان به فولاد در دولت گذشته مصوبه ای بوده تا تامین آب فولاد مبارکه از طریق این خط لوله با اطمینان انجام شود که ما این مصوبه را متوقف کرده ایم چرا که فولاد باید از پساب استفاده کند.
وی می افزاید: در حال حاضر فولاد مبارکه کار جمع آوری فاضلاب و تصفیه پساب 6 شهر از منطقه لنجان را با سرمایه گذاری بالغ بر 162 میلیارد تومان آغاز کرده تا بتواند از پساب این شهرها برای تامین آب مورد نیاز خود استفاده کند.
اما از نگاه کارشناسان نیز لطف الله ضیایی این طرح را بارگذاری جدید بر زاینده رود نمی داند و می گوید: قرار است آبی که فولاد مبارکه اکنون برداشت می کند به دلیل اینکه بعضا در اثر خشکی رودخانه دچار معضل می شود محل آن تغییر کند.
وی بیان می کند: استاندار اصفهان بارگذاری جدید بر رودخانه زاینده رود را تکذیب کرده اند چرا که این خط لوله، جابجایی محل برداشت آب است.
به گفته ضیایی، فولاد مبارکه پیش از این در محل پایین تر، آب را برداشت می کرد که با نوسان و مشکلاتی مواجه بود در حالیکه اکنون با قطع این مسیر، از محل بالاتر که آب مطمئن تر در رودخانه است، آب برداشت خواهد شد.
از سوی دیگر عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه طرح لوله انتقال آب به فولاد مبارکه خلاف مصوبه 9 ماده ای آب می داند و تاکید می کند: با توجه به این مصوبه، استاندار اصفهان موضوع را تکذیب کرده اما فولادی ها و مسولان آب استان بسیار محکم دنبال اجرای طرح هستند.
مهدی بصیری با بیان اینکه موضوع خط لوله انتقال آب از بالای چم آسمان به فولاد مبارکه را از مسئولان آب استان جویا شدیم و آنها تکذیب نکردند اما گفتند طرح مربوط به گذشته است، می گوید: به گفته مسئولان، طرح انتقال آب به فولاد مبارکه مربوط به گذشته بوده قرار است آب با لوله ای به قطر 140 سانتیمتر از بالای چم آسمان به سمت فولاد مبارکه و ذوب آهن منتقل شود.
به گفته وی، نمی شود هر طرحی را که مربوط به گذشته بوده اجرایی کنیم چرا که مصوبه شورای عالی آب هر گونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود را منع کرده اما مسئولان آب استان نسبت به این اتفاق سکوت کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه هنوز عملیات اجرایی این طرح آغاز نشده اما در دستور کار مسئولان آب استان است، تصریح می‌کند: شاید این طرح برای توسعه فولاد باشد و معلوم نیست این صنعت قرار است چه بلایی سر اصفهان و زاینده رود بیاورد.
به اعتقاد بصیری، برخی مسئولان از جمله فولاد مبارکه عنوان می کنند که به دنبال جایگزین کردن مسیر انتقال آب به این کارخانه هستند اما این موضوعی بی ربط است چرا که استاندار در همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت اعلام کرد که فولاد تا سه سال آینده باید مصرف خود از آب تازه را قطع کنند و این صحبت ها به نوعی با یکدیگر در تناقض است.
وی تصریح می‌کند: به گفته برخی منابع آگاه حتی پیمانکار طرح انتقال آب از بالای سد چم آسمان به فولاد مبارکه مشخص شده و آنها منتظر واکنش حق آبه داران اصفهان هستند.
به گفته بصیری، مطابق مصوبه شورای عالی آب و شورای امنیت ملی نباید این طرح اجرا شود و حتی اگر اجرایی شده بود نباید به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به اینکه در همایش صنعت اعلام شد که صنایع از پساب آب استفاده کنند اما امکان این کار وجود ندارد چرا که بیشتر پساب در اصفهان وجود دارد و فولاد مبارکه در بالادست واقع است.
به اعتقاد این عضو کمیته آب اتاق اصفهان، با اجرای طرح لوله انتقال آب از بالای سد چم آسمان به فولاد، احتمال دارد فولاد مبارکه به فکر توسعه خود باشد و با توجه به مشکل بی آبی اصفهان، توسعه فولاد در این منطقه فاجعه است.
به هر حال مطابق یکی از بندهای مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب برای احیای زاینده رود، هر گونه بارگذاری جدید بر این رودخانه ممنوع است و با توجه به تاکید استاندار نسبت به قطع آب صنعت تا چند سال آینده باید در اجرای هر طرح جدید بر رودخانه ولو اینکه مربوط به مصوبات گذشته است، بازنگری شود چرا که اصفهان نه از لحاظ زیست محیطی و نه آبی امکان توسعه صنعت را ندارد و اگر طرح انتقال آب از چم آسمان به فولاد مبارکه اجرا شود به جرات می توان انگشت اتهام را به سوی این صنعت در راستای طرح توسعه ای دیگر دراز کرد.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.