سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:45 - سه شنبه 03 آذر 1394

مشاور وزیر کشور در امور زنان در اصفهان:

الگوهای زنانه در زمینه اقتصاد و اشتغال زنان تعریف شود

مشاور وزیر کشور در امور زنان گفت: ما نتوانستیم قاعده بازی زنانه را تعریف کنیم، در همین راستا باید الگوهای زنانه در زمینه اقتصاد و اشتغال زنان تعریف شود و اگر ما بتوانیم الگوی مناسب زنانه تعریف کنیم به تمام زنان دنیا کمک کرده‌ایم.

به گزارش اصفهان شرق؛  فهمیه فرهمندپور دقایقی پیش در جمع زنان بازرگان و کارآفرین استان اصفهان اظهار داشت: در شرایطی که کشورها با همه تحریم‌ها و پساتحریم‌ها رو به توسعه یافتگی بیشتر می‌رود، دغدغه نقش زنان در توسعه که مسئولیت آنها بوده و سهم زنان در توسعه یافتگی که حق آنهاست از مهم‌ترین دغدغه‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه زنان جامعه ما نسبت به توسعه جامعه مسئول و ذی‌نفع هستند، گفت: به رسمیت شناخته شدن سهم زنان در جامعه یک حق است و ما نگران این هستیم که توسعه بیابیم و این توسعه نامتوازن باشد و سهم زنان مشخص نشود.

مشاور وزیر کشور در امور زنان با اشاره به مشکلات بانوان در حوزه اشتغال گفت: کمتر کارفرمای مردی پیدا می‌شود که از بیکار شدن نیروهایش غمگین شده و اشک بریزد و این نشان می‌دهد که زنان شاغل اقتضائاتی دارند و شاید محور اصلی مشکلات زنان و مردان در محیط کار یکی باشد، اما نمی‎توان از اقتضائات خاص بانوان چشم‌پوشی کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته فکر می‌کردیم تولید ثروت یک کار مردانه است، گفت: سوء تفاهمی که پیش آمده بود این است که هر مسئولیت پذیری، حضور و یا نقش‌آفرینی اجتماعی باید در یک شغل درآمدزا باشد که این اشتباه است.

فرهمندپور افزود: در تمام دنیا و نظام سرمایه‌داری بهترین نمونه‌های شکل‌گیری تعاملات اجتماعی، تعاملاتی عامل المنفعه بوده است که متأسفانه در جامعه اینگونه نیست و دختران تحصیل کرده ما فکر می‌کنند به محض اتمام تحصیل باید یک درآمد ثابت ماهیانه داشته باشند که این اشتباه است.

وی با تاکید بر ضرورت تلاش زنان در راستای افزایش سرمایه اجتماعی زنانه گفت: سرمایه اجتماعی زن و مرد ندارد و برای عموم جامعه است و هر یک از ما زنان که در موقعیت خاص سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قرار می‌گیریم باید نسبت به جامعه زنان احساس ویژه و خاصی داشته باشیم، به این معنا که یک کارآفرین زن، زنان را در حوزه خود مقدم بدارد.

مشاور وزیر کشور در امور زنان خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه ما زنان همواره در زمین مردان بازی کرده‌اند و ما نتوانستیم قاعده بازی زنانه را تعریف کنیم، در همین راستا باید الگوهای زنانه در زمینه اقتصاد و اشتغال زنان تعریف شود و اگر ما بتوانیم الگوی مناسب زنانه تعریف کنیم به تمام زنان دنیا کمک کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: دولت باید تکلیف خود را با موضوع زنان مشخص کند، آیا توجه به زنان یک استراتژی است یا یک تاکتیک.

فرهمندپور با بیان اینکه یکی از علل طلاق‌ها مشکلات اقتصادی است، گفت: متاسفانه ما باور کرده‌ایم که زنان باید در شرایط سخت رشد پیدا کنند اما این اشتباه است زنان را باید رشد دهیم تا در شرایط سخت درست عمل کنند، ما نسبت‌ها را در جامعه خود گم کرده‌ایم.

وی با اشاره به زنان سرپرست خانوار گفت: درباره زنان سرپرست خانوار دو مسئله افزایش کمی این زنان و الگوی نیازمندی‌های زنان سرپرست خانوار مطرح است. براساس آمارها، بیشترین تعداد خانواده‌های مرد سرپرست میانگین سنی 35 تا 40 سال دارند اما بیشتر زنان سرپرست خانوار بالای 50 سال دارند که این زنان با مشکلات جسمی، روحی، اجتماعی و خانوادگی روبرو هستند.

مشاور وزیر کشور در امور زنان با بیان اینکه باید میزان برخورداری زنان را به سرمایه‌های خانواده افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از زنان ما در مشاغل یدی کار می‌کنند زیرا آنها نگران روز مبادا هستند و شاید اگر مسئله تأمین اجتماعی برای آنان حل می‌شد دیگر به اینگونه مشاغل نیازی نداشتند و البته بخشی از این مشکلات قابل حل بوده که دولت و نهادهایی مانند اتاق بازرگانی و انجمن‌های حمایت از حقوق زنان در این راستا باید همت کنند.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.