سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 00:33 - دوشنبه 02 آذر 1394

گپ و گفتگو باب مشکلات شهرک های صنعتی؛

رفع محرومیت شرق اصفهان زیرساخت های اشتغال استان را حل می کند/ غبار 30 سالگی بر چهره خشک شهرک صنعتی ورزنه

مدیرکل شهرک صنعتی استان اصفهان گفت: برنامه ریزی خواهیم کرد که شهرک صنعتی شهر ورزنه به عنوان شهرک تخصصی تولید آجر و سفال و مصنوعات سفالی به نتیجه برسد تا برای اشتغال جوانان و تولید داخلی و همچنین پوشش صادرات مفید باشد.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در ورزنه، همواره گزارش های گوناگونی طی چند سال اخیر مبنی بر اختصاص فعالیت های اشتغال زایی و همچنین ایجاد صندوق مهر امام رضا(ع) و تسهیلاتی از این قبیل توسط مسئولان مطرح شد، از این رو فرصت را غنیمت دانسته و پیرامون برخی مسائل و مشکلات، گفتگویی باب موضوعات اشتغال با دکتر کامران و همچینن دکتر بگی اختصاص دادیم.

کامران
اصفهان شرق- دکتر کامران شما به عنوان نماینده قوه مقننه در کارگروه اشتغال چه برنامه هایی برای مردم خصوصا مردم شرق اصفهان و بخش بن رود داشته اید؟

تاکید ما بر مشاغل خانگی در استان اصفهان و به خصوص شرق اصفهان است که در این خصوص 17 میلیارد تومان در نظر گرفته شد. همچنین هدف ما اینجاد کارهای مشارکتی است که بتوان با ورود چند نفر، وامی با سود 3 درصد با ضمانت کارت یارانه بدهیم تا کسانی که پول چندانی برای انجام کار بزرگ و با درامدی ایده ال ندارند، وارد چرخه تولید و اشتغال شوند.

اصفهان شرق- علی رغم مصوبه ای که شما در بیشتر مصاحبه ها عنوان می کنید، با برقراری مصوباتی در زمینه حمایت از سرمایه گذار، متاسفانه این قشر تمایل چندانی به حضور در شرق اصفهان را ندارد، در این خصوص به چه نتایجی تا کنون دست یافته اید؟

معافیت مالیاتی یکی از موارد مهمی است که ما تا کنون به سرمایه گذاران اعلام کرده ایم که در صورتی که در شرق اصفهان و خصوصا برخی مناطق مانند بن رود، حضور یابند به انها تعلق گیرد و همینطور به دست اندرکاران سفارش کردیم که اجازه ندهند در اطراف اصفهان شهرک صنعتی و یا کارخانه ای شروع به کار کند زیرا بیش از این توانایی تحمل آلودگی هوا را نداریم. نکته مهم دیگر اینکه طبق قانون سرمایه گذار باید در خارج از شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان به کار بپردازد تا بتوان از حضور این افراد در شرق اصفهان بهره برد. ضمن اینکه در این شهرک ها( شرق اصفهان) دو مصوبه از سال های قبل داشتیم که زمین ارزان اراده دادیم تا بتوان از سرمایه در گردش نیز می توانند استفاده کنند.

اصفهان شرق- همیشه استان اصفهان به عنوان استانی برخوردار شناخته می شد ولیکن باید گفت، شرق اصفهان یکی از نقاطی است که سخت به کمک بودجه ای نیازمند است، با توجه به احکام برنامه ششم در این هفته نظر شما به عنوان نماینده مردم اصفهان که باید در این خصوص دفاع بودجه ای خوبی صورت گیرد، چیست؟

در مجلس شورای اسلامی 100 میلیارد تومان سهم اصفهان در کمیته اماد و همچنین 100 میلیارد تومان سهم بهزیستی در نظر گرفته شده است و بسیاری از مدد جویان شرق اصفهان هم می توانند از این مزیت همگانی استفاده کنند. همچنین در خصوص دفاع از حق بودجه ای مردم اصفهان باید گفت؛ به آقای وزیر توصیه کردیم که به جای اینکه از اصفهان پول برای برخی استان های محروم برداشت کنید، محرومیت مناطق محروم شرق اصفهان را در نظر بگیرید تا بتوان زیرساخت های اشتغال استان را حل کرد. در ضمن امیدواریم که احکام برنامه ششم در این هفته انجام شود و بتوانیم احکام خوبی برای همین مناطق محروم داشته باشیم.

اصفهان شرق- علیرغم برخی مشکلات شهرک های صنعتی در همین رسانه، تاکنون برنامه ای جامع در این خصوص انجام نگرفته است، چه برنامه هایی در این خصوص دارید؟

در آذر ماه که بودجه سال  95برای ما در نظر گرفته می شود و بخشی برای شهرک های صنعتی اختصاص می دهیم و امیدواریم که این ضمینه ها، بخصوص در پوشش طرح های مشارکتی این مناطق بتوان فعال تر وارد عمل شد.

DSC05478

در ادامه و با توجه به اهمیت موضوع رکود شهرک های صنعتی تدرک گفتگویی در این خصوص با دکتر بگی مدیرکل شرکت شهرک های صنعتی تدارک دیدیم که به شرح ذیل است.

اصفهان شرق- برای منطقه محروم مثل بخش بن رود و شهر ورزنه که نزدیک به 30سال است اسم شهرک صنعتی داشته و فعال نیست، چه برنامه های دارید؟
بخشی که برای شهرک های صنعتی در نظر گرفته ایم خصوصا در مناطق محروم، تخصیص اعتبارات ملی و استان برای ایجاد زیرساخت هاست که باتخصیص این اعتبارات قیمت زیرساخت هایی که در حقیقت فراهم می شود در قیمت واگزاری زمین حذف  و می توان با کمترین قیمت ممکن واگزاری زمین برای سرمایه گذاری در مناطق محروم فراهم کرد.

اصفهان شرق- نگاه شما در زمینه عملیاتی کردن برخی طرح ها و مشکلات پیرامون آن نظیر خدمات گازرسان چیست؟

باتوجه به قدمتی که شهر ورزنه و بخش بن رود دارد و هنوز زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری از جمله گاز هنوز فراهم نشده است و همچینن آب در حدی فراهم شده است گه اگر فعالیت صنعتی در این منطقه شکل بگیرد قطعا با مشکل مواجه خواهند شد در این صورت ما در این دو حوزه حتی برنامه ریزی خواهیم کرد که اولویت های پروژه های سال 1395قرار بگیرد و خواهش ما این است که قطعا در اعتبارات ملی و استانی برای کمک به ایجاد این زیرساخت ها برنامه ریزی شود.

اصفهان شرق- استاندار و محیط زیست بارها تاکید کرده اند که برخی کارخانه جات تولید آجر را به خارج شهر و با تکنولوژی روز دنیا، به کار میگیرند، آیا ورزنه دارای پارامترهای موجود نیست؟

با توجه به هفت نقطه ای که به عنوان نقاط امید بخش مواد معدنی مورد نیاز برای تولید آجر، سفال و مصنوعات سفال در استان مطالعه شده است، شهر ورزنه دو نقطه از این هفت نقطه را در اطراف خودش دارد باتوجه به این ما قطعا باید بحث صنعت را با آن مصوبه ای ممنوعیت استقرار صنعت در شعاع 50کیلومتری و آلودگی ها و ریزگردهایی که صنایع اطراف شهر اصفهان ایجاد کرده با تکنولوژی برتر به شهرک ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع 50 کیلومتری منتقل کنیم کما اینکه نیاز مبرم کشور و استان هم به این محصولات است. برنامه ریزی خواهیم کرد که شهرک صنعتی شهر ورزنه به عنوان شهرک تخصصی تولید آجر و سفال و مصنوعات سفالی به نتیجه برسد تا برای اشتغال جوانان و تولید داخلی و همچنین پوشش صادرات مفید باشد.

اصفهان شرق- چه بسا طرح هایی که در برخی نقاط سودمند بوده اند و بدون بررسی در اختیار مناطق دیگر قرار می گیردند و جدا از عدم نتیجه، با مشکلات بسیاری همراه است، نظر شما در این خصوص و حمایت از اشتغال مناطق محروم چیست؟

اینکه ما یک نخسه واحدی را در شهرک های صنعتی مناطق برخوردار و کمتر توسعه یافته و محروم پیچیم کار صحیحی نیست به دلیل اینکه بیشتر مطلوبیت شهرک های برخوردار باعث جذب سرمایه گذار درآن منطقه می باشد. در این خصوص امیدواریم تا طبق طرح آمایش بنابر مزییت های منطقه ای بتوانیم از فرصت هایی که در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است برای توسعه اقتصاد و اشتغال منطقه استفاده کنیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.