سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:05 - شنبه 30 آبان 1394

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

استفاده از روش‌های نوین کشاورزی برای افزایش بهره‌وری در استان اصفهان

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت توجه به موضوع افزایش راندمان محصولات تولیدی در سطح کشور، روش‌های نوین کشاورزی برای افزایش بهره‌وری در استان اصفهان مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ سکینه عمرانی با اشاره به جریان دوباره رودخانه زاینده‌رود و اهمیت توجه به موضوع کشاورزی در سطح استان اصفهان اظهار داشت: موضوع مهم در حال حاضر این است که که جریان دوباره آب به چه شکلی هدایت شود.

وی افزود: درخواست نمایندگان این بود که کشت پائیزه انجام شود و باید دید که میزان آب چقدر است و نباید در وسط جریان رودخانه، آب را ببندند و زمینه خراب شدن محصولات کشاورزی را فراهم کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فعالیت‌های لازم در این حوزه باید مدیریت شده باشد تا کشاورزان متضرر نشوند و کشت پائیزه نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه مسئولان نباید منابع و آب ارزشمند را رها کنند، بیان کرد: در این زمینه نباید به گونه‌ای رفتار کرد که در نهایت مجبور شوند که در میانه‌های کار آب را ببندند زیرا با این اتفاق کشت از بین می‌رود و این آب به عنوان یک منبع گرانبها هدفمند باید مصرف شود.

عمرانی به اهمیت فعالیت‌های کارشناسی در این حوزه اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید کار کارشناسی صورت گیرد، میزان آب باز شده و میزان کشت انجام شده باید سنجیده باشد تا کشت‌های صورت گرفته به ثمر بنشیند و باعث هدررفت و از بین رفتن آب نشود.

وی با بیان اینکه اگر آب نباشد، باید به سمت بهره‌وری و بهره‌برداری بیشتر از میزان آب جریان‌سازی شده پیش رویم و نباید به سمت افزایش وسعت کشت پیش رویم، تصریح کرد: توجه به الگوهای کشتی که سود اقتصادی داشته باشد، ارقام بهتر محصولات، روش‌های نوین آبیاری و مسائل دیگر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در این زمینه مقیاس تنها سطح کشت نیست و معیارهای افزایش بهره‌وری و استفاده از آب به صورت علمی مد نظر قرار گیرد تا مشکل کمبود سطح زیر کشت را پاسخگو بوده و جوابگو باشد.

وی اظهار داشت: باید افزایش بهره‌وری خیلی مهم‌تر از افزایش سطح زیر کشت است و اگر به سمت فضاهای بسته و کشت‌های بسته پیش رویم، از نظر اقتصادی نیز کشت‌های مقرون به صرفه‌تری هستند و بهره‌وری از آب را نیز بالا می‌برند.

عمرانی بیان کرد: باید به جای روش‌های سنتی از روش‌های نوینی استفاده کنیم زیرا این موضوع مصرف کمتر آب، سطح کشت کمتر و بهره‌وری بیشتر را در بر دارد.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.