اصفهان شرق

کنگره ملی «شهیده طیبه واعظی» دوم آذرماه برگزار می‌شود

کدخبر: 82188
1394/08/30 در ساعت 08:15

به گزارش اصفهان شرق؛ عذرا حسینی با اشاره به زندگی شهیده واعظی اظهار کرد: این شهید بزرگوار از مبارزان و شهدای اصفهانی دوران انقلاب هستند که با همسرشان پس از انحراف در مجاهدین خلق از این گروه جدا می‌شوند.

وی در ادامه افزود: شهیده واعظی و همسرشان مبارزاتشان را در گروه مهدوی شروع کردند و پس از شناسایی در سن 17 سالگی همراه با شهید ابراهیم جعفریان همسر، مرتضی واعظی برادر و فاطمه جعفریان خواهر همسر خود از اصفهان به تبریز مهاجرت می‌کنند.

دبیر کنگره ملی شهیده طیبه واعظی اضافه کرد: پس از دستگیری ابراهیم جعفریان توسط ساواک به واسطه مدارک شناسایی خود شهیده واعظی هم دستگیر شده و هر دو در خرداد 57 و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی زیر شکنجه به شهادت می‌رسند.

این مسئول تبیین کرد: این شهیده بزرگوار همچنین نسبت به محرومین دلسوز بودند؛ دستمزد قالیبافی خود را به مستضعفین می‌دادند و حتی بیشتر جهیزیه‌شان را به جز مختصری که مورد نیازشان بود به فقرا بخشیدند.

حسینی، مهم‌ترین ویژگی شهیده واعظی را حیا و عفاف این شهیده دانست و یادآور شد: در زمان اوج حکومت پهلوی که بسیاری از تفریحات مبتذل برای یک دختر وجود داشت، ایشان همه را رها کرده و قدم در این مسیر می‌گذارند؛ در همین رابطه جمله معروفی دارند که در حین دستگیری توسط ساواک می‌گویند «مرا بکشید ولی حجابم را برندارید».

وی با اشاره به دلایل شاخص شدن شهیده واعظی ادامه داد: حس مسئولیت‌پذیری و شجاعت باعث شد تا دوشادوش همسرشان مجاهدت داشته باشند و در سن 20 سالگی به درجه رفیع شهادت نائل شوند.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان استان اصفهان گفت: شهیده واعظی و همسرشان کودک دو ساله‌ای داشتند که پس از دستگیری پدر و مادر، ساواک بچه را تحویل شیرخوارگاه می‌دهد و پس از انقلاب، زمانی که خانواده دو شهید متوجه می‌شوند که کودک زنده است با پیگیری‌های فراوان کودک را که چهار سال داشت در یکی از مهدکودک‌های تبریز پیدا می‌کنند؛ محمدمهدی جعفریان، آن فرزند دو ساله، امروز از پزشکان متعهد و متخصص کشورمان هستند.

وی تصریح کرد: خانواده‌های واعظی و جعفریان در مجموع 6 شهید تقدیم جمهوری اسلامی کردند که 4 نفر پیش از انقلاب و 2 شهید در دوران دفاع مقدس به این فیض عظیم نائل آمدند و از خداوند می‌خواهیم به ما کمک کند تا در مسیر آنها حرکت کنیم.

حسینی ادامه داد: در همان روز دستگیری این زن و شوهر برادر شهیده واعظی که دانشجوی دانشگاه علم و صنعت بوده و همچنین خواهر شهید جعفریان پس از یک مقاومت چند ساعته به شهادت می‌رسند.

دبیر کنگره ملی شهیده طیبه واعظی با اشاره به ویژگی منحصربه فرد شهیده واعظی افزود: پدر ایشان در قم روحانی بودند و به همین جهت از کودکی با مسائل دینی و انقلاب آشنا بودند و در آن زمان که هنوز امام برای بسیاری ناشناخته بودند، برای سلامتی امام روزه نذر می‌کردند.

 کنگره ملی شهیده «طیبه واعظی» در اصفهان با همایش «20 ساله‌ها» و با حضور معصومه‌ آباد و حامد زمانی، دوم آذرماه از ساعت 13:30 تا 17 در سالن ورزشگاه پیروزی آغاز به کار می‌کند.

منبع:فارس