سرویس: غیر تولیدی » نقلی 06:06 - شنبه 30 آبان 1394

رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد:

طرح تبلیغات برون‌مرزی فرش دستباف در انتظار امضای وزیر

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: رونق بخشیدن به بازار فروش داخلی و خارجی فرش دستباف، نیازمند راهکارهای عملیاتی است و ما از بخش خصوصی و تشکل‌های استانی توقع داریم راهکارها و پیشنهادهای کاربردی ارائه کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمید کارگر در آیین گشایش هجدهمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف ایران در اصفهان، با اشاره به اینکه در انتظار لغو تحریم‌ها از ابتدای سال 2016 میلادی هستیم، اظهار داشت: بر اساس توافق‌های حاصل‌شده تحریم ورود فرش ایرانی به آمریکا برداشته می‌شود و ازآنجاکه بازار آمریکا، بازار درجه یک فرش دستباف ایرانی بوده است، امیدوار هستیم با این اتفاق شاهد بازگشت بخشی از رونق بازار فرش در استان‌های مختلف کشور باشیم.

وی افزود: همچنین به‌احتمال‌ قوی هیئتی آمریکایی متشکل از پژوهشگران، نمایندگان رسانه‌ها و خریداران و بازرگانان فرش، اردیبهشت‌ماه 95 به ایران سفر خواهند کرد و از طریق برگزاری نشست‌ها و تنظیم قرارهای تجاری، خواهیم توانست بهره‌وری خوبی از این سفر داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران  تصریح کرد: علاوه بر آن، طرح تبلیغات برون‌مرزی مرکز ملی فرش ایران در آینده نزدیک ویژه بازار اروپا و به‌طور مشخص آلمان به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهد رسید که از این طریق می‌توانیم بازارهای هدف خود را احیا کنیم.

وی گفت: ایران تنها صادرکننده فرش به سایر کشورها نیست و رقبایی نظیر هند و پاکستان ازجمله رقبای سرسخت ما هستند که به‌طورقطع در سال‌های گذشته از فرصت نبود ایران در برخی بازارهای بین‌المللی نهایت استفاده را داشته‌اند و بنابراین کار ما برای جبران این وقفه، کمی سخت است.

کارگر خاطرنشان کرد: در راستای تشویق خریداران داخلی نیز با همکاری صندوق کارآفرینی امید، تسهیلات 10 میلیون تومانی با سود 14 درصد و اقساط 36 ماهه در نظر گرفته‌شده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون 700 هزار قالیباف فعال در کشور وجود دارد که تنها 480 هزار نفر از آنان تحت پوشش بیمه قرار دارند که در این رابطه رایزنی‌های متعددی انجام‌شده و پیشنهاد بودجه 1074 میلیارد تومانی برای بیمه 500 هزار قالیباف از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه‌شده که امیدواریم تصویب شود.

قالی‌های دستباف جوشقان و دیلمِ در راه ثبت جهانی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این آیین، با اشاره به تنوع بالای سبک‌ها و نمونه‌های قالیبافی در ایران و استان اصفهان اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از 200 هزار بافنده فرش دستباف در سطح استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد 55 هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قالیبافان قرار دارند.

اسرافیل احمدیِ افرود: ساماندهی بیمه قالیبافان و اقدام برای تمدید بیمه‌های آن‌ها، انجام بازرسی‌های مشترک با اداره کل تأمین اجتماعی، برگزاری دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف و با سرفصل‌های متناسب با نیاز استان و برگزاری جلسات کمیته فرش دستباف استان ازجمله اقدامات این سازمان درزمینهٔ فرش دستباف بوده است.

وی بیان کرد: به‌منظور بهبود مشکلات این صنعت، توسعه همکاری در امر آموزش، پژوهش، امور تولید، ارتقای کمی و کیفی تولید و صادرات فرش دستباف و حمایت و پشتیبانی از  فعالان این عرصه، در سال جاری سه تفاهم‌نامه بین استانداری، مرکز ملی فرش ایران، سازمان صنعت و معدن و اتاق بازرگانی، تنظیم‌شده است که اجرای آن‌ها تأثیرات مهمی در بهبود وضعیت این هنر-صنعت خواهد داشت.

رکود در تاروپود بازار فرش

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، نیز در این مراسم اظهار داشت: فرش ایرانی سفیر تاریخ و فرهنگ و هنر، هنرِ صاحب سبک و برند ایرانی در تمام جهان و در تمامی دوره‌ها، کالایی منحصربه‌فرد برای توسعه صادرات، اشتغال‌زایی، اقتصاد ارزآور، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد غیر وابسته به نفت است. اما امروز رکود در تاروپود بازار فرش ایرانی رخنه کرده و فروش داخلی و خارجی این محصول را با چالش مواجه ساخته است.

رسول محققیان گفت: تولیدکنندگان و هنرمندان این عرصه، مشکلات چرخه تولید را به جان می‌خرند و سرانجام فرش را به بازار می‌رسانند، اما کاهش قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر و یا فراموش کردن فرش ایرانی و جایگزین کردن آن با فرش‌های وارداتی و غیر اصیل، سبب شده است بازار این هنر-صنعت گرمای گذشته را نداشته باشد. البته هنوز هم می‌توان مشتریان خاص و عاشقان این دست بافته‌های بی نظیر ایرانی را در داخل و خارج از کشور، در کنار خود احساس کرد اما بازار فرش ایرانی تا کی و تا چه میزان می‌تواند به این درصد از مشتریان وفادار خودبسنده کند؟

وی تصریح کرد: نمایشگاه، فقط محلی برای نمایش نیست. البته که آوازه فرش اصفهان و ایران باعث می‌شود بسیاری از مردم این سرزمین و گردشگران خارجی، برای تماشای جدیدترین دست رنج هنرمندان خلاق و خوش‌ذوق، به نمایشگاه بیایند اما بُعد دیگر این رویداد، وجه تجاری آن است و علاوه بر آن باید در کنار نمایش نمونه محصولات متنوع استان‌های کشور و به‌ویژه فرش اصفهان، محلی برای بیان دغدغه‌ها و انتقال آن به دیگر اضلاع و ارکان تصمیم‌گیرنده باشد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان از ایده یابی و آسیب‌شناسی برای رفع مشکلات، به‌عنوان دیگر تأثیرات برپایی نمایشگاه‌ها یاد و تصریح کرد: ای‌کاش همان‌گونه که برای بخشی از صنعت خودرو باوجود راه‌اندازی کمپین‌ها و مخالفت‌ها، تدابیری اندیشیده شد و خودروسازان کشور توانستند تا حدودی از بحران خارج شوند، برای هنر-صنعت فرش که به‌مراتب رقابتی‌تر و بومی‌تر از خودروسازی است نیز فکری شده و با وضع تسهیلات و یا برنامه‌های حمایتی، بخشی از دغدغه فعالان این بخش مرتفع گردد.

وی تصریح کرد: امید داریم هنر-صنعت فرش دستباف به مدد این نمایشگاه‌ها بتواند از شرایط پساتحریم و حضور هیئت‌ها و گردشگران خارجی، نهایت استفاده را کسب کرده و به‌روزهای اوج خود بازگردد.

هجدهمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف اصفهان در مراسم رسمی آغاز به کار کرد، این نمایشگاه امسال میزبان 140 مشارکت کننده از استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، قم، فارس، تهران، کرمان و اردبیل است و تا 3 آذر ماه در ساعات بازدید 15 الی 22 و در فضایی به مساحت 9000 مترمربع دایر است.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.