سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:07 - پنجشنبه 28 آبان 1394

انتقاد شدید از واردات 1.5 میلیون تن برنج

دبیر انجمن برنج ضمن انتقاد شدید از واردات یک میلیون و ۴۹۰ هزار تن برنج در ۷ ماهه امسال، گفت: آیا ایران در حال تجارت برنج است و محصولات هند یا دیگر کشورها را وارد و آنها را به نقاط دیگر صادر می‌کند؟

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از مهر، جمیل علیزاده شایق در واکنش به آمار گمرک ایران مبنی بر واردات حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزار تن برنج به کشور در ۷ ماهه سال‌جاری، با بیان اینکه بنده این آمار را برای وزیر جهادکشاورزی و معاونت امور زراعت این وزارتخانه ارسال کرده‌ام، اظهارداشت: سئوال ما از مسئولان این است که شما مرتب اعلام می‌کنید حتی اجازه ورود یک کیلوگرم برنج را به کشور صادر نکردید، پس این همه برنج از کجا آمده است؟ ضمن اینکه آمار گمرک مربوط به برنج‌هایی است که رسما وارد شده و جدا از محصولاتی است که به شکل قاچاق به کشور آمده‌اند.
وی با بیان اینکه مسئولان مرتبا می گویند که این واردات مربوط به ثبت سفارش‌های قبلی است، گفت: مگر چقدر ثبت سفارش از قبل وجود داشته است.

شایق خاطرنشان کرد: در فروردین ماه ۱۳۹۳، در جلسه ای که در سازمان بازرسی کل کشور داشتیم، مسئولان وزارت‌ جهادکشاورزی اعلام کردند کلا ۹۰۰ هزار تن از ثبت سفارش‌هایی که دادیم، باقی مانده است که آن هم در طول سال ۹۳ وارد و تمام می شود. وقتی هم که  به ۹۱۱ هزار تن واردات رسیدیم، مجددا گفتند این مربوط به همان ثبت سفارشی است که اعلام کرده بودیم.

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه از نظر ما امسال نیازی به واردات برنج نیست، اضافه کرد: در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴، حدود ۴.۵ میلیون تن برنج وارد و تقریبا ۵.۵ میلیون تن هم تولید شده در حالی که نیاز کشور به این محصول سالیانه ۳ میلیون تن بیشتر نیست، بنابراین همین الان ما یک میلیون تن برنج اضافه داریم.

وی ادامه داد: مسئولان باید پاسخ بدهند برنج‌های وارداتی چه شده‌اند؟ آیا این محصولات در انبارها هستند یا به کشور دیگری فرستاده شده‌اند؟ آیا ایران در حال تجارت برنج است و محصولات هند یا دیگر کشورها را وارد و آنها را به نقاط دیگر صادر می‌کند؟

شایق با بیان اینکه تجارت برنج هیچ اشکالی ندارد و کشورهایی مانند عراق، دوبی و قطر نیز این کار را انجام می‌دهند، اضافه کرد: اگر چنین مساله‌ای وجود دارد، مسئولان باید به طور رسمی به آن اعتراف کنند، چراکه کشاورزان از شنیدن این خبر خوشحال می‌شوند.

به گفته دبیر انجمن برنج، ۴ ماه تا پایان سالجاری زمان باقی است و به طور قطع واردات برنج طی این مدت ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.