سرویس: سیاسی » بین الملل 15:49 - چهارشنبه 27 آبان 1394

ترجمه اختصاصی

سرنگونی بشار اسد وجه مشترک فرانسه و آل سعود است

فرانسه باید حرف شنوی از سعودی ها درباره سوریه را متوقف کند.

اصفهان شرق/ ترجمه اختصاصی، غرب باید وضعیت فعلی خود در مقابله با داعش و حملات تروریستی اخیر پاریس را در اولویت های عربستان سعودی در خاورمیانه ببیند. از نظر ریاض، مهم ترین خطر موجود در منطقه، قدرت گرفتن ایران و گروه های وابسته به ایران است. اما برای اروپا و امریکا، گسترش قدرت داعش و حضور انها در کشورها بزرگترین تهدید موجود است. اشتباه پادشاه سلمان براحتی قابل بحث و پیگیری است.

گفته میشود هدف اصلی جوانی که با بستن مواد منفجره به خود شهر پاریس را به خون کشید، انتقام از حضور فرانسه در سوریه علیه انها بوده است اما این مسئله صحت ندارد، چرا که داعش در سوریه برای فرانسه اولویت نخستی ندارد، چرا که عربستان سعودی نیز چنین اولویتی را برای داعش قایل نیست. عربستان بعد از یک حضور کوتاه سریعا خود را از همکاری با غرب در بمباران داعش در سوریه و عراق کنار کشید چراکه انها قدرت نظامی خود را بر علیه حوثی ها در یمن متمرکز نمودند. فرانسه نیز تنها برای مدت کوتاهی در ماه سپتامبر مواضع داعش را در سوریه بمباران کرد و حضور پر رنگی در عراق نیز نداشته است.

میتوان به این نتیجه رسید که برای عربستان، شکست دادن حوثی ها در یمن مسئله مهمتری از سرکوب داعش در عراق و سوریه است. امریکا و فرانسه به بهترین نحو عربستان را حمایت نظامی کرده اند تا سعودی ها از این امکانات نظامی برای بمباران نظامیان و غیر نظامیان یمنی برای شکست حوثی ها بهره ببرد. چراکه سعودی ها حوثی ها را عامل قدرت ایران در یمن میدانند هرچند این شواهد محکمی بر این ه حوثی ها از جانب ایران حمایت میشوند وجود ندارد.بمباران مناطق مسکونی یمن با استفاده از جنگنده هایی که توسط امریکا روی هوا سوخت گیری میکنند، نه تنها تاکنون سلمان را به هدفش نرسانده بلکه به گروهک های مختلف القاعده در یمن قدرت بخشیده است.

در سوریه نیز عربستان بدون توجه به هر عامل خطرناک دیگری فقط بر روی سرنگون شدن دولت بشار اسد اصرار دارد چراکه بشار اسد را از عوامل قدرت ایران در خاورمیانه میداند. فرانسه نیز بعنوان یکی از متحدان نزدیک عربستان سعودی به لحاظ تجاری و قراردادهای دو جانبه، اجازه داده تا سعودی ها خط مشی انها را در سوریه تعیین کند. بدین ترتیب هدف اصلی فرانسه نیز مشابه با سعودی ها، حمایت از مخالفان دولت بشار اسد برای سرنگونی او است. اما لازم به ذکر است که در طی دو سال گذشته بیشتر حمایت های نظامی و مالی فرانسه برای مخالفان دولت بشار اسد، اکنون در اختیار گروه های تروریستی چون داعش و جبهه النصره قرار گرفته است.

Hollande_King_Salman_rtr_img
اعلام این موضوع که داعش در عملیات تروریستی پاریس بدنبال انتقام از دخالت از فرانسه برای دخالت در سوریه بوده است، تنها یک تبلیغ بزرگ است.چراکه عربستان سعودی ، کشورهای نفتی حوضه خلیج فارس و فرانسه تنها تلاش کرده اند تا از مخالفان دولت بشار اسد حمایت کنند و هیچ گاه منافعی بر ضد داعش نداشته اند.فرانسه بیش از هر کشور دیگری اقدام به مسلح کردن و حمایت از تروریست ها در شهر حلب بر علیه دولت بشار اسد کرده است.

در حال حاضر یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در مقابله با داعش، جمهوری اسلامی ایران است.دولت اوباما و اتحادیه اروپا در ماه های قبل تلاش کرد تا با ایران به توافق هسته ای برسد و حالا در تلاش است از پتانسیل این کشور برای مقابله با داعش استفاده کند.فرانسه و عربستان سعودی درباره این موضوع نیز موضعی مخالف و یکسان داشته اند همانگونه که فرانسه بارها در جریان توافق هسته ای با ایران به دلایل مختلف مخالفت خود را نشان داد. شهرهای تکریت و باییج بدون کمک نظامی ایران و حملات هوایی امریکا در شمال بغداد امکان رها شدن از دست تروریست ها را نداشت.

در حال حاضر شاید تهدیدهای موجود در سوریه را مبتوان اینگونه اولویت بندی کرد: داعش، القاعده، گروه های تندرو سلفی و در نهایت دولت بشار اسد. مقابله با این تهدیدها امکان پذیر نخواهد بود مگر ترتیب اولویت داده شده رعایت شود.خطرناکترین تهدید باید در جایگاه نخست مورد حمله و مبارزه قرار گیرد. اما در حال حاضر تلاش سعودی ها و فرانسه بر رفع تهدید اخر یعنی دولت بشار اسد است. این نکته غیر قابل انکار است که اگر بدون رها شدن منطقه از تهدید داعش، دولت بشار اسد سرنگون شود، تندرو ها و داعش تمامی قدرت را در سوریه به دست خواهند گرفت و انگاه به یک تهدید بزرگ جهانی تبدیل میشوند که غیرقابل مقابله هستند. اکنون که داعش تنها به یک گروه شباهت دارد و تنها 3 میلیون نفر را تحت کنترل خود قرار داده میتواند چنین عملیات تروریستی را در پاریس انجام دهد، تصور کنید داعشی که یک کشور با 20 میلیون نفر را در اختیار دارد چه جنایاتی میتواند مرتکب شود.

بنابراین نه تنها اقدام تروریستی پاریس بدلیل حضور نظامی فرانسه در سوریه بر علیه داعش نبوده است، بلکه این حملات درست رمانی صورت گرفت که فرانسه بدلیل ترس از حضور تروریست ها در کشورش تمامی کمپ های اموزشی نظامی خود برای تندروها در سوریه را تعطیل کرد. فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه اعلام کرد که کشورش اکنون وارد یک جنگ شده است. شاید بهتر باشد اولاند سیاست های خود را از عربستان در سوریه جدا سازد.چراکه بدون نابود کردن داعش و القاعده در این کشور نمیتوان انتظار تغییرات دیپلماتیک را در این کشور داشت.اولویت اول باید قبل از هر چیزی مورد توجه قرار گیرد.

منبع

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.