سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 09:18 - چهارشنبه 27 آبان 1394

نماینده مردم اصفهان؛

جریان پرفشار زاینده‌رود تا یک ماه دیگر ادامه دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، رودخانه زاینده‌رود تا بهار آینده خشک نمی‌شود و از یک ماه دیگر، جریان آن کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ عباس مقتدایی با اشاره به جریان دوباره آب در رودخانه زاینده‌رود و اهمیت این موضوع اظهار داشت: خوشبختانه مذاکرات صورت گرفته با وزیر نیرو، برخی از اعضای شورای عالی آب و سایر مسئولان در ماه‌های ابتدای سال نتیجه بخش‌بود و آب کشت پاییزه امسال رهاسازی شد.

وی افزود: خوشبختانه 400‌میلیون متر مکعب آبی که در فروردین، اردیبهشت و نهایتاً در خرداد‌ماه با پیگیری‌های صورت گرفته در کمیته مربوطه ذیل شورای عالی آب به تصویب رسید، در حال حاضر رهاسازی شده و کشاورزان از آن استفاده می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره سطح زیر کشت رفته با آب رهاسازی شده، بیان کرد: این میزان رهاسازی آب می‌تواند بین 38 تا 45 درصد از زمین‌های زراعی مناطق مختلف شرق اصفهان در بخش‌های مختلف را متناسب با سطح آب‌های سطحی در چا‌ه‌ها و آب رهاسازی شده در کانال‌ها، آبیاری کند.

وی با اشاره به اهمیت جریان دائمی آب در رودخانه زاینده‌رود خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم رودخانه زاینده‌رود که زمانی به مرده‌رود تبدیل شده بود و اکنون با پیگیری‌های صورت گرفته، به رودخانه فصلی تبدیل شده، در آینده به یک رودخانه دائمی بدل شود. باید کاری کنیم که حقابه‌هایی که اکنون تا حدودی به رسمیت شناخته می‌شود، تا بالاترین سطح به رسمیت شناخته شود.

مقتدایی درباره زمان رهاسازی آب در بستر این رودخانه گفت: قرار است آب در بستر رودخانه زاینده‌رود، حدود یک ماه رهاسازی باشد ولی متناسب با شرایط ممکن است که این زمان چند روز بیشتر یا کمتر شود. با این حال، قرار نیست که رودخانه زاینده‌رود خشک شود.

وی تصریح کرد: رودخانه زاینده‌رود بر‌اساس تعهدات مجموعه‌های ذیربط، همچنان جریان پیدا کند و آب بسیار محدودی در آن همچنان جاری خواهد بود تا به فصل بهار و بازگشایی مجدد آب به صورت حد بیشتر برسد.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.