سرویس: سیاسی » بین الملل 12:06 - یکشنبه 01 دی 1392

منتقدان نظر دادند

حضور هیئت پارلمانی در ایران و دیدار های سخیف و پنهانی

رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدار پنهانی هیئت اروپایی با محکومین فتنه در تهران را کاری سخیف و دزدانه توصیف کرد.

به گزارش واحد رصد و فضای مجازپایگاه تحلیلی خبری اصفهان شرق: به دنبال اقدام هیئت پارلمانی اتحادیه اروپایی در دیدار با برخی محکومین حوادث 1388 در محل سفارت یونان در کشورمان رئیس اداره نهادهای اروپایی وزارت امور خارجه در اعتراض به این اقدام مغایر با حسن‌نیت که به‌رغم تذکرات قبلی ارائه شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل و همچنین مسئولین ادارات ذی‌ربط وزارت امور خارجه انجام پذیرفت، شنبه‌شب کاردار سفارت یونان در تهران را در نبود سفیر این کشور به وزارت امور خارجه دعوت و مراتب ناخرسندی در خصوص اقدام مذکور را به اطلاع وی رساند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی

13920812000367_PhotoA

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس با اشاره به دیدار هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی گفت: از مدتها پیش هیئتی از پارلمان اروپا تقاضا می‌کرد تا به ایران سفر کند که این موضوع از منظر روابط پارلمانی ایران با سایر کشورها نقطه مثبتی است و این روابط و گفت و گوها می‌تواند مفید واقع شود.

وی ادامه داد: اما کاری هم که این هیئت کرد کار سبک و بدی بود وقتی هیئتی برای دیدار به کشوری سفر می‌کند باید طبق برنامه عمل کند و انجام دیدارهای پنهانی و مخصوصا برای اروپایی‌ها کار سخیفی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هیئت اروپایی اگر برنامه‌ای برای ملاقات داشت، باید برنامه خود را به اطلاع طرف ایرانی می‌رساند که حال یا مورد قبول واقع می‌شد یا نمی‌شد. اما عقل حکم می‌کند که احترام رفتار دیپلماتیک خود را خودشان رعایت کنند که این کار را نکردند و کار سخیفی انجام داده‌اند.

وی افزود: این هیئت به طور طبیعی دیدارهایی با مسئولین ایرانی داشتند و کسی علاقه‌ای برای ملاقات با آنها نداشته است. در اعتراض به این اقدام باید کوشش شود که  این موضوع بطور صحیح مورد توجه قرار گیرد نه اینکه مسئولین کشور تخفیف داده شوند.

لاریجانی اظهار داشت: آقای رسایی اشاره داشت که خوب بود که من با این هیئت دیدار نمی‌کردم اما ما در این گفت و گوهای سیاسی و دیپلماتیک  منافعی را می‌دیدم و نظر من این نبود که این موضوع در ایران برجسته شود و الان هم این موضوع را غلط می‌دانم. تیم اروپایی کار خلافی را مرتکب شده‌اند و این دلیل نمی‌شود که ما از سایر منافعی که در مذاکرات داریم صرف نظر کنیم.

وی خاطر نشان کرد این گونه رفتارها همان چیزی است که طرف اروپایی می‌خواهد. آنها کار اشتباهی را کرده‌اند اما اینکه فورا این موضوع را علنی کرده‌اند نشان می‌دهد که دنبال هیاهو هستند و می‌خواهند از آن بهره تبلیغاتی ببرند.

وی افزود: باید به اندازه‌ای که ارزش دارد به این موضوع توجه شود. طرف اروپایی کار بی‌ارزشی کرده اما ما نباید در دام آنها بیفتیم و حال که آنها می‌خواهند سروصدا براه بیندازند، ما هیزم آن را زیاد کنیم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: این اقدام در سطح اتحادیه اروپا نبود که پارلمان آن رفتار پنهانی را انجام دهد. هیئت اروپایی اگر می‌خواست با فرد یا افرادی دیدار داشته باشد باید برنامه خود را صراحتا اعلام می‌کردند و طرف ایرانی می‌پذیرفت یا نه اما اینکه پنهانی دیداری داشته باشند از کارهای زشتی است که صورت می‌گیرد و دزدانه ملاقاتی را انجام می‌دهند.

رییس مجلس ادامه داد: وزارت خارجه کاردار سفارت یونان را در همین ارتباط احضار کرد و باید در حد خود موضوع به آن توجه شود. ما مسائل مهم دیگری داریم که نباید هوش و حواس خود را صرف اموری کنیم که مد نظر آنها است.

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران

13911002000459_PhotoA

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار هیئت پارلمانی اروپا با جعفر پناهی و نسرین ستوده از فعالان فتنه 88 گفت: در هفته گذشته که مجلس جلسه‌ای نداشت، یک اتفاق دیپلماتیک در کشور افتاد که امیدوارم با شفاف‌سازی شما (اشاره به علی لاریجانی رئیس مجلس) از حیثیت خانه ملت دفاع شود.

وی اضافه کرد: مدعو این هیئت پارلمانی، مجلس بوده است به همین دلیل برخی از علامت سؤال‌هامتوجه خانه ملت است.

رسایی درباره جزئیات دیدار هیئت پارلمانی اروپا با جعفر پناهی و نسرین ستوده گفت: قضیه از این قرار است که هیئتی از اروپا به ایران آمد،‌علیرغم اینکه به این هیئت تاکید شده بود حق ملاقات با کسانی که علیه نظام فعالیت کرده‌اند را ندارند اما آنها در بدو ورود، در یکی از سفارتخانه‌ها با 2 تن از فتنه‌گران و محکومان دادگاه جمهوری اسلامی ملاقات می‌کنند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: این هیئت پارلمانی مدت‌ها قصد سفر به ایران را داشت و همه می‌دانستند که آنها قصد انجام چنین ملاقات‌هایی را دارند؛ البته طبق پیگیری‌های ما تذکرات لازم یک هفته قبل از سفر این هیئت به تهران به وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه داده شده بود.

رسایی در ادامه سخنانش اظهار داشت: آقای لاریجانی! من اطلاع دارم مواضع جنابعالی در باب سیاست خارجی مواضعی محکم و عزتمندانه است اما این هیئت بعد از آن ملاقات، به ملاقات شما هم آمدند، چرا برنامه‌ریزان این ملاقات را لغو نکردند؟

وی افزود: ما به آقای هاشمی در درون خانواده خودمان انتقاداتی داریم اما اگر یک خارجی بخواهد به شخصیت‌های ما توهین کند، برای ما قابل قبول نیست، نشان داده شد که زمان ورود آقای هاشمی رئیس هیئت پارلمانی اروپا جلوی پای آقای هاشمی بلند نمی‌شود که این خلاف ادب دیپلماتیک است،‌البته فیلمی که پخش شد مشخص است یک فیلم رسمی نیست. یعنی من احساس می‌کنم عمدا  چنین فیلمی گرفته شده است زیرا فیلم در حالت کج فیلمبرداری شده است.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

9a422d0e29c356019c6ccf495ef1575b

 کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و میزبان هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به برخی تذکرات نمایندگان درباره دیدار این هیئت با جعفر پناهی و نسرین ستوده اظهار داشت: در ابتدا من از حساسیت همکاران گرامی تشکر می‌کنم و برای روشنگری مطالبی را عرض می‌کنم، چراکه مطالب گوناگونی در رسانه‌ها مطرح شده و ممکن است، اذهان‌ را مشوش کرده باشد.

وی افزود: آخرین سفری که گروه ایرانی با پارلمان اروپا داشت، مربوط به 6 سال پیش بود و از آن پس قرار بود که ما هر ساله یک سفر رفت و برگشت را داشته باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: نکته دوم اینکه در پارلمان اروپا به دلیل اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران، یک گروه خاص در این باره تشکیل شده است، در حالی که برای ارتباط با بسیاری از کشورها یک گروه خاص در پارلمان اروپا وجود ندارد و به شکل منطقه‌ای با برخی از کشورها رابطه دارد.

جلالی خاطرنشان کرد: نکته سوم اینکه در طول 6 سال گذشته مرتب شرایطی را برای حضور در ایران داشتند و همواره شخص آقای لاریجانی به ما می‌گفت که ما هیچ پیش‌شرطی را برای سفر نمی‌پذیریم و ما به آنها اعلام می‌کردیم که مجلس هیچ پیش‌شرطی را برای سفر نمی‌پذیرد، البته بعضی اوقات ممکن است، نارسایی‌هایی از طرف ما وجود داشته باشد.

وی افزود: در سال گذشته قرار بود که هیئت اروپایی به ایران سفر کنند و هر بار که می‌خواست این سفر صورت گیرد، اولین کسانی که مخالفت می‌کردند، صهیونیست‌ها و نمایندگان کنگره آمریکا بودند، و آنها را از این سفر باز می‌داشتند، نکته بعدی هم اینجاست به دلیل خلأ حضوری که ما در پارلمان اروپا داریم، این ارگان تبدیل به جولانگاه منافقین شده است و ضدانقلاب مرتب در پارلمان اروپا حضور دارد و متأسفانه حضور جمهوری اسلامی در پارلمان اروپا بسیار کم است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته بعدی این است که گروه روابط ارتباط با پارلمان ایران در پارلمان اروپا بیشترین علاقمندی را به فرهنگ ایرانی دارد و همین خانم کرومبرگ که رئیس هیئت است زمانی که مریم رجوی در پارلمان اروپا حضور پیدا می‌کند و این خانم است که بلافاصله مخالفت می‌کند و بیانیه می‌دهد.

جلالی گفت: در ارتباط با این سفر وزارت امور خارجه به ما گفت که این هیئت هیچ پیش‌شرطی را ندارد و ما برای آخرین هماهنگی‌ها روز سه‌شنبه قبل از سفر جلسه‌ای را گذاشته‌ایم و از وزارت امور خارجه دعوت کرده‌ایم که آقای دلفی مدیرکل اروپا شرکت کرد از دبیرخانه شورای عالی امنیت دعوت کرد هرچه زنگ زدیم عزیزی شرکت نکردند از وزارت اطلاعات به معاون وزیر اطلاع دادیم که آنها هم دو نفر از نیروهای خود را به این جلسه فرستادند، از مجلس شورای اسلامی هم بنده و آقای بروجردی بودیم.

نماینده شاهرود افزود: در آن جلسه گفتیم که ما آخرین جزئیات را با هم چک کنیم و اگر پیش‌شرطی وجود دارد بگوید، در آن زمان مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه گفت که اخیرا که گروه سوسیالیست‌های اروپا که به تهران آمدند و با آقای جواد لاریجانی ملاقات کردند آنها خواستار شدند که در سفر پارلمانی اروپا با این دو ملاقات کنند.

جلالی گفت: مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه ادامه داد که آقای لاریجانی به آنها پاسخ داده‌ است که موافقت کرده‌ با ملاقات آنها با این دو، بلافاصله با مطرح شدن این مسئله ما با این ملاقات مخالفت کردیم و اعلام کردیم به عنوان مجلس با ملاقات این هیئت با افرادی به غیر از مسئولان جمهوری اسلامی ایران مخالفیم، دلیل آن هم این است که اینها حرف‌های اپوزوسیون را زیاد شنیده‌اند و باید وقت بگذارند حرف‌های خود ما را هم بشنوند، هر روز در پارلمان اروپا اپوزوسیون هستند نیازی نیست با آنها صحبت کنند.

وی افزود: من با محمد‌ جواد لاریجانی تماس گرفتم و تلفن را روی اسپیکر گذاشتم که همه دوستان بشنوند، من به وی گفتم آیا شما چنین قولی دادید؟ محمد‌ جواد لاریجانی گفت، من قول دادم به این دلیل کسانی که در این کشور جرمی مرتکب شده‌اند، محاکمه شده‌اند و مدتی مجازات خود را کشیده‌اند، ما چه چیزی را داریم پنهان کنیم، اینها با هر کسی که می‌خواهند ملاقات کنند، مگر جمهوری اسلامی ایران چیزی را پنهان می‌کند؟ بنابراین ما به عنوان قوه قضائیه موافق با ملاقات هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: نکته بعدی اینجاست که این افراد آزادند، چگونه می‌توانند ملاقات نکنند، نکته بعدی هم اینجا بود که آقای لاریجانی گفت که چون آنها میهمان‌های مجلس هستند هرچه شما بگویید ما همان را می‌کنیم، دوباره من تأکید کردم که ما به عنوان مجلس شورای اسلامی با هرگونه ملاقات خارج برنامه مخالفیم.

وی افزود: پس از اینکه تلفن قطع شد من گفتم حالا اگر اینها بخواهند ملاقات کنند و جایزه ساخاروف را به اینها بدهند چه می‌شود، مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه گفت که امکان ندارد چنین اتفاقی بیفتد، چراکه جایزه ساخاروف با حضور رئیس پارلمان اروپا اهدا می‌شود، بنابراین ما به عنوان وزارت امور خارجه به شما می‌گوییم که اینها به هیچ وجه جایزه ساخاروف را نمی‌دهند، من این شبهه را مطرح کردم که اینها که آزادند در سفارتخانه‌ خارجی ملاقات کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در آنجا آقای بروجردی این پیشنهاد را داد که وزارت اطلاعات تمهیداتی بیندیشد که چنین اتفاقی نیفتاد.

جلالی گفت: بعد از این همه کار که انجام دادیم در روز اول سفر که برنامه در اختیار آنها است و به دلیل اینکه سفارت یونان رئیس دوره‌ای پارلمان اروپاست و باید اینها برنامه خود را با آنها هماهنگ کنند و تمام سفرای اروپا را دعوت می‌کنند، در آنجا حضور یافتند و این ملاقات انجام شد.

وی افزود: این عمل، عمل خلاف عضو دیپلماتیک بود و مجلس شورای اسلامی تمام اقدامات خود را انجام داد و آنچه که ما می‌توانستیم شبهات را وارد کنیم و پاسخ بگیریم، فکر می‌کنم هیچ کوتاهی را نداشتیم.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.