سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:01 - دوشنبه 25 آبان 1394

بنیان خانواده زیر چرخ های وام خودرو

وام ازدواج سه میلیون وام خودرو ۲۵ میلیون!

وام ازدواج اما یکی از راهکارهایی بود که برای رفع برخی از مشکلات جوانان در آستانه ازدواج مطرح شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ بسته رونق اقتصادی ۶ ماهه دوم که توسط دولت ارائه شد حاوی مورد عجیب به صورت وامی به مبلغ ۸۰ درصد خودروی داخلی با سقف ۲۵ میلیون تومان بود  که ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که وام خرید خودرو از ۱۵ میلیون تومان به سقف ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته و متقاضیان تا ۸۰ درصد قیمت یک خودرو را می‌توانند وام دریافت کنند و ۸ ساله پس دهند.

به نظر می‌آید کمپین خودجوش و مردمی (نه به خریدن خودروی صفر) اثرات خود را نشان داده است و تابوی انحصار خودرو که در اختیار دو شرکت داخلی است کم کم شکسته می‌شود و دولت برای فرار از این شکست دست به هر کاری می‌زند اما این فقط ظاهر ماجرا بود زیرا دولت غم مردم را نه بلکه غم خودرو سازانی را داشت که ماشین های انبار شده شان بر روی دستشان باد کرده بود.

صف‌های طولانی و ثبت نام‌های چندساعته برای دریافت وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو در نمایندگی‌های مجاز فروش؛ یعنی استقبالی گرم از طرحی که دولت برای تکان دادن بازار خودرو در نظر گرفته است؛ استقبالی که اگرچه لبخند رضایت را بر لب بانیان این طرح نشانده، این در حالی است که وام ازدواج برای هر یک از طرفین تنها ۳ میلیون تومان است و برای دریافت آن پس از گذر از هفت‌خان رستم باید مدت‌های مدید انتظار کشید. از طرفی بازپرداخت این وام ۳ میلیونی برای هر یک از زوج‌ها تنها ۳ سال است که پرداخت آن از ماه اول هم شروع می‌شود.

وام ازدواج اما یکی از راهکارهایی بود که برای رفع برخی از مشکلات جوانان در آستانه ازدواج مطرح شد و البته که تاثیر خوبی هم داشت و در برهه ای از زمان جوانان در آستانه ازدواج نیم نگاهی هم به وام چند میلیونی ازدواج داشتند که گاهی راهگشای خوبی برای رفع بسیاری از مشکلات مالی زوجین بود.
اما با گذشت چند سال افزایش یکباره قیمت  جهیزیه، اجاره بها و هزاران افزایش قیمت ناگهانی دیگر رقم وام ازدواج تغییر چندانی نکرد، و اکنون نیز بیش از ۵ سال است که همان ۳ میلیون تومان باقی مانده است. ۳میلیون تومانی که نه تنها کاری از پیش نمی برد بلکه در گرفتاری های اول زندگی نیز با هزاران مرحله و ضامن و مشکلات دیگرش ، ماجرا را سخت تر نیز کرده است.

مشکلات ریز و درشت اقتصادی که انگیزه شروع زندگی مشترک را از خیلی از جوان‌ها گرفته‌اند؛ تهیه مسکن، لوازم زندگی و برگزاری یک جشن آبرومندانه، دولت برای همه اینها در کنار هم فعلا تسهیلات وام ازدواج را در نظر گرفته است.

تأکیدات رهبر معظم انقلاب، اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، مقام عالی اجرایی کشور و مسئولین مطبوعش اقتصاد مقاومتی گره‌گشای رفع مشکلات اقتصادی کشور است که باید دید که چه میزان رونق این تفکر در بسته ارائه‌شده توسط دولت لحاظ شده و صرفاً به فروش لوازم برند داخلی و حتی ادامه انحصارگرایی در برخی کالاها ازجمله خودرو بسنده نشده است.

 به  یاد  داریم دکتر روحانی در اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از حضور در پاستور در مورد طرح مسکن مهر گفتند: «شیوه نادرستی در طرح مسکن مهر در پیش گرفته شد. اثرات تورم‌زای این شیوه به دلیل اتکای کامل به منابع بانک مرکزی باعث شد که بخش قابل توجهی از توان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت یازدهم در بخش مسکن صرف مواجهه با شرایط موجود با این طرح شود».

ایشان همچنین به اثرات تورمی شدید مسکن مهر به دلیل تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی اشاره کردند و با بیان اینکه در این طرح درصد کمی از مردم صاحب مسکن شدند، این سوال را مطرح کردند که آیا دولت وقت برای اجرای مسکن مهر از اکثریت مردم که دراین طرح ثبت نام نکردند، اجازه گرفت یا نه؟

نکتهٔ قابل تامل، سیاست یک بام و دو هوایی است که در غیاب اقدامات کار‌شناسانه توسط مسئولین اتخاذ می‌گردد. سوال جدی اینجاست که وقتی این اجماع بوجود آمده که طرح‌هایی نظیر مسکن مهر نه تنها کارایی ندارند بلکه مشکل آفرین هم هستند، چرا باید تجربه غلط مجدد تکرار شود؟ در حالی که نتیجه‌ای که از سخنان رییس جمهور و همچنین اظهارات مشابه مسئولان ارشد دولت یازدهم (از جمله صحبت‌های وزیر محترم راه مبنی بر مزخرف بودن مسکن مهر) حاصل می شد این بود که دولتی‌ها با اینچنین طرح‌هایی اساسا کنار نخواهند آمد و مردم دیگر شاهد موارد مشابه نخواهند بود.

به نظر مهندس وهاب عزیزی کاندیدای دورچهارم شورای شهر اسلامشهر، کارشناسی، تامل و بررسی جوانب مختلف یک موضوع، از اصول اولیه و بدیهی تصمیم های کلان مدیریتی است ولی انگار پیرمرد های دولت تدبیر دل جوان دارند و سر پر سودا…
وام های خودرویی که برای گشودن گره از بازار خودرو داده شد در آینده ای نه چندان دور هزاران گره در زندگی قشر آسیب پذیر جامعه خواهد انداخت.
وام خورو در واقع یک شوک نابجایی بود که در قبال نجات صنعت خورو از دام بی تدبیری مدیران سیاسی، هزاران خانواده ایرانی را به شکست خواهد کشید.
این شوک با ایجاد یک نیاز کاذب و هیجانی در جامعه موجب شد بعضی از خانواده ها برای خریدن خوردو تصمیم های غیر کارشناسی و احساسی بگیرند.
بزودی خیلی از خانواده ها که حساب نشده وارد این بازی شده اند با عقب افتادن اقساط وام خودرو دچار چالش شده و دیو درگیری و نزاع ظاهر می شود. وام ازدواج پیش کش … آمار فزاینده طلاق را دریابید..
جوانهایی که با هزاران امید کمپین ” نخریدن خوردو” تشکیل داده بودند تا خواسته های خود را به گوش مدیران دولتی برسانند متاسفانه با واکنش غیر منصفانه دولت روبرو شدند..

در حالی که از دولت تدبیر و امید انتظار می رفت کمی، فقط کمی با مردم همراه شود …

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.