سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 12:06 - یکشنبه 24 آبان 1394

معاون جهاد کشاورزی اصفهان خبر داد؛

اختصاص 23 میلیارد تومان برای خرید ادوات کشاورزی استان اصفهان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سال گذشته خط اعتباری خرید مکانیزاسیون استان، 21 میلیارد تومان بود که در سال جاری به 23 میلیارد تومان افزایش یافت و در صورت وجود تقاضا امکان افزایش سهم استان اصفهان وجود دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اصغر محسن‌زاده کرمانی در جلسه ستاد هماهنگی نمایشگاه‌های صنعت کشاورزی اصفهان که در محل سازمان جهاد کشاورزی و با حضور مدیران این سازمان برگزار شد، با اشاره به این‌که استقبال و رضایت بهره‌برداران از نمایشگاه‌های کشاورزی سال گذشته به‌عنوان جامعه هدف اصلی سازمان، نکته مهم و حائز اهمیتی است، اظهار داشت: این نمایشگاه از جایگاه مهمی در سطح کشور برخوردار است و بهره‌برداری از این نمایشگاه برای صنعت کشاورزی استان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی تأکید کرد: متأسفانه باوجود آن‌که استان اصفهان، دارای بالاترین تولیدکننده ادوات کشاورزی است و تعدادی از شرکت‌های شاخص کشوری در این استان فعالیت می‌کنند، این استان از نظر ادوات باغبانی، عقب‌ماندگی‌هایی دارد و همچنین 60 تا 70 درصد تراکتورهای مورداستفاده استان در ردیف تراکتورهای فرسوده قرار دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این‌که این نمایشگاه تأثیر شایانی در آشنایی با ادوات جدید و خریداری آن‌ها توسط کشاورزان دارد، افزود: در سال گذشته بسیاری از شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های جنبی نمایشگاه، پس از شنیدن مباحث، نسبت به خرید دستگاه‌ها در نمایشگاه اقدام کردند و این موضوع علاوه بر ایجاد یک جریان تجاری مستقیم، از نقش نمایشگاه‌ها در فرهنگ‌سازی استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی حکایت دارد.

وی تصریح کرد: تاکنون حدود 3‌هزار دستگاه تراکتور فرسوده در طرح شماره‌گذاری و تعویض تراکتورها ثبت‌نام کرده که 2 هزار دستگاه شماره‌گذاری شده است و می‌توان گفت عمر مابقی تراکتورهای استان تا سقف 21 هزار دستگاه، بالای 13 سال است.

کرمانی افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر، زمینه اعتباری بسیار مناسبی در قالب خط خرید مکانیزاسیون ایجاد شد، سال گذشته خط اعتباری خرید مکانیزاسیون استان، 21 میلیارد تومان بود که در سال جاری به 23 میلیارد تومان افزایش یافت و در صورت وجود تقاضا امکان افزایش سهم استان اصفهان وجود دارد.

استان اصفهان، صاحب نمایشگاه برتر کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: به‌عنوان نمونه به دلیل عدم استفاده از فناوری‌های کشاورزی، 99 درصد سم در مرحله سم‌پاشی هدر می‌رود و روی محصول باقی می‌ماند که این امر بیماری‌های زیادی را برای مصرف‌کننده در پی خواهد داشت. درصورتی‌که چنانچه ادوات به‌روز در این زمینه مورداستفاده قرار گیرد، کاهش مصرف سم و افزایش سلامت محصول و مصرف‌کننده را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: همچنین استفاده از فنّاوری‌ها در زمینهٔ کاهش مصرف بذر نیز مؤثر است و در این زمینه لازم است کشاورزان شهرستان‌های استان، بازدید ویژه‌ای از نمایشگاه داشته باشند. از سوی دیگر لازم است در نمایشگاه امسال به موضوع ادوات باغبانی به‌صورت ویژه و شاخص پرداخته شود.

نقش نمایشگاه در فرهنگ‌سازی فنّاوری کشاورزی

کرمانی تشکیل جلسه تخصصی با حضور تولیدکنندگان ادوات کشاورزی از یک‌سو و کشاورزان به‌عنوان بهره‌برداران اصلی این ادوات از سوی دیگر به‌منظور بررسی مشکلات دستگاه‌ها در مرحله استفاده را پیشنهاد داد و گفت: استان اصفهان صاحب نمایشگاه برتر در حوزه کشاورزی است و به همین دلیل رویکرد مدیریت خشک‌سالی با استفاده از فنّاوری‌های جدید می‌تواند از طریق این نمایشگاه به‌خوبی تفهیم شود.

وی بیان کرد: ترویج استفاده از سیستم آبیاری تحت‌فشار از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است و براساس برنامه 10 ساله ابلاغ‌شده، استان اصفهان باید یک‌صد هزار هکتار از 250 هزار هکتار اراضی زراعی خود را از این طریق آبیاری کند و برای سال اول، 3 هزار هکتار تعیین‌شده که در استان اصفهان قصد داریم با اختصاص یارانه‌های ویژه، این عدد را در سال اول به 6 هزار هکتار افزایش دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: انجمن صنفی مجریان آبیاری تحت‌فشار استان برای برگزاری کارگاه‌های آبیاری میکرو هم‌زمان با نمایشگاه امسال، اعلام آمادگی کرده است. همچنین با توجه به این‌که کشور هند پیش‌قراول استفاده از روش آبیاری طیف است و کشور ترکیه نیز تجربه‌های خوبی در این زمینه دارد، تلاش داریم با دعوت شرکت‌هایی از این دو کشور، این مبحث را در میان کشاورزان نهادینه کنیم. همچنین این شرکت‌ها به معرفی تجهیزات و آخرین یافته‌های خود در این زمینه می‌پردازند.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت کشاورزی از 7 آذرماه و چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فنّاوری کشاورزی از 11 بهمن‌ماه در اصفهان برگزار می‌شود.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.