اصفهان شرق

مشهورترین مسیر دسترسی به کربلا در اربعین

کدخبر: 81531
1394/08/21 در ساعت 09:10

به گزارش اصفهان شرق؛ سفر به عتبات عالیات از دو راه هوایی و زمینی انجام می‌شود. سازمان هواپیمایی نرخ بلیت مسیر هوایی ویژه اربعین را از 850 هزار تا یک میلیون و 100 هزار تومان اعلام کرده است.

 

در مسیر زمینی نیز زائران از سه مرز مهران در استان ایلام و شلمچه و چزابه در استان خوزستان خارج می شوند. سازمان حج و زیارت قبلا اعلام کرده بود تعداد گیت های گذرنامه را در مرزهای خاکی افزایش داده تا از مدت زمان ایستایی زائران در مرزها جلوگیری کند.

 

بیشتر زائران اربعین پس از ورود به خاک عراق ابتدا به نجف اشرف می‌روند. در مرزهای خاکی معمولا اتوبوس، ون و سواری‌های عراقی به انتظار ایستاده‌اند. نرخ کرایه‌ها بالا و پایین دارد. سازمان حج و زیارت پیشتر اعلام کرده که امسال برای کنترل حمل و نقل در خاک عراق حدود 600 دستگاه اتوبوس را از ایران روانه این کشور می کند که بیشتر این اتوبوس ها در مرزها مستقر خواهند شد. قرار است جابه جایی زائران با این اتوبوس ها هم رایگان باشد.

 

زائران معمولا پس از چند روز اقامت در نجف راهی کربلای معلی می شوند.

 

مسیرهای پیاده روی که در عراق برای مشتاقان پیاده روی به سوی کربلای معلی تعیین شده، «نجف-حیدریه-کربلا»، «کوفه-سهله-کربلا»، «بغداد-مسیب-کربلا» و «حله-طویریج-کربلا» است.

 

مسیر انتخابی زائران ایرانی برای پیاده روی همان مسیر نخست، یعنی نجف-حیدریه-کربلا است که خدمات ارائه شده در قالب طرح ساماندهی نیز تنها در همین مسیر ارائه می‌شود.

انتهای پیام/نج

 

«نجف-حیدریه-کربلا» کوتاه‌ترین، پرترددترین، امن‌ترین و مشهورترین مسیر دسترسی از نجف به کربلا و محور اصلی پیاده‌روی زائران اربعین است که امتداد آن از سمت جنوب به شمال است.

 

این مسیر، بزرگراه رفت و برگشتی است که یک پیاده‌رو به حساب می‌آید و به مسیر «یاحسین» مشهور است. طول آن برابر 82 کیلومتر است که از ابتدای آن در هر 50 متر یک میله در وسط جاده نصب شده تا به عنوان نشانه ای برای مردم و زائران پیاده باشد.

 

این میله‌ها از عدد 1 تا 1452 از خروجی شهر نجف شماره‌گذاری شده‌اند. البته از میدان «ثوره العشرین» شهر نجف تا خروجی شهر نیز 182 میله شماره‌گذاری شده که پس از پایان آنها میله های اصلی آغاز می شود.

 

در سمت راست این جاده تعداد زیادی حسینیه (موکب ثابت) وجود دارد که در اربعین، نیمه شعبان و مناسبت های دیگر تعداد بیشتری از این چادرها (موکب متغیر) در این مسیر برپا می شود. زائران در این موکب ها پذیرایی می شوند.

 

در این جاده چندین درمانگاه و پست درمانی برای درمان زائران برپا شده است.

 

علاوه بر این خدمات، نیروهای امنیتی این مسیر را تحت کنترل دارند، عشایر عراقی مهمترین نیروهای امنیتی در این مسیر پیاده روی هستند که هم موکب داری می کنند و هم تامین امنیت.

منبع:راه دانا