سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:16 - چهارشنبه 20 آبان 1394

پشت پرده وام25 میلیون تومانی؛

به اسم حمایت از تولید به کام خودرو سازان

ذوق زدگی مردم در دومین روز خرید خودرو، فروکش کرد. به گونه ایکه افراد به جای مراجعه برای خرید، به شیشه نمایندگی های فروش زل زده اند، همانجا که کاغذهای محتوی انواع قیمت و طریقه اعلام تسهیلات، قرار داده شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز, روز نخست اجرای طرح، هرچند نمایندگی های فروش نسبت به روزهای قبل از اجرای طرح «وام۲۵میلیونی خرید خودرو» شلوغتر بود، اما به واقع از تشکیل صف و شلوغی خارج از وصف خبری نبود.

جالب آنجاست که آمار فروش به صورت آنلاین توسط وزیر صنعت و معاونان او اعلام می شد، شیوه اعلام در سیما و بخش های خبری به گونه ای بود که بیننده را حتی برای مشاهده، تحریک می کرد.

تا شب ۱۸آبان، میزان فروش مرز۱۱هزار خودرو را رد کرد و تا دیروز بعدازظهر، آمار به صورت نجومی روی عدد۳۶هزار قرار گرفت! جالب آنجاست که در بخش های خبری، از نمایش صفوف خریداران خبری نبود.

در هفته جاری، قیمت انواع خودرو در بازار تغییر چندانی نداشت به غیر از که تیبا ۱۰۰ هزار تومان و تندر ۹۰ مدل E2 نیز معادل ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت.
اما قیمت خودروهایی همانند پراید ۱۱۱ SE معادل ۳۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۱۰۰ هزار تومان و تندر ۹۰ اتومات ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت و این همان خودروهاییست که در لیست پروفروش های هفته در طرح وام۲۵میلیونی به ثبت رسید.

اما مردمی که صبح روز دوشنبه برای خرید خودرو مراجعه کردند با تناقضی بزرگ مواجه شوند.
مدت بازپرداخت وام از۷به۴سال کاهش یافته بود، ضمن اینکه سود۱۶درصد تنها در موردی رعایت می شد که خریدار بپذیرد، اقساط خودرو را به صورت ماهیانه بپردازد که در غیر این صورت خودرو ساز، سود بازپرداخت را به صورت ترکیبی محاسبه میکند!

از سوی دیگر خودروی خریداری شده، تنها موقعی به نام خریدار زده می شود که اقساط آن به طور کامل پرداخت شده باشد! به عبارت دیگر خریدار ۴سال دیگر، خودروی فرسوده ای دارد که به دوبرابر قیمت بازار خریداری کرده و باید برای اسقاط آن اقدام کند!

در ابتدا اعلام شد که حداکثر بازه زمانی برای پرداخت اقساط تسهیلات ۲۵ میلیونی، هفت سال معادل ۸۴ ماه است، اما دوشنبه هفته جاری، مسوولان اعلام کردند که بانک مرکزی تنها ۴۸ ماه آن را پشتیبانی خواهد کرد. با این شرایط، خودروسازان مختارند که تسهیلات موردنظر را چهار ساله در اختیار مشتریان قرار دهند یا بازه زمانی بیشتری (تا سقف هفت سال) در نظر بگیرند.

مشتریان در صورت استفاده از اقساط هفت ساله، ماهی ۴۹۶ هزار تومان، اقساط ۶ ساله، ماهی ۵۴۲ هزار تومان، اقساط پنج‌ساله ماهی ۶۰۸ هزار تومان و اقساط چهار ساله ماهی ۷۰۸ هزار تومان پرداخت خواهند کرد، رقمی که بخش بزرگی از جامعه حقوق بگیر کشور توان پرداختش را ندارند.

*ماجرای کمپین
مسوولان در حالی ادعا میکنند که کمپین نه به خرید خودروی صفر توسط وارد کنندگان خودرو پایه ریزی شده که کاهش فروش خودرو سازان از ابتدای سال۹۲رقم خورد، زمانیکه از ایجاد این کمپین خبری نبود.

انحصار در تولید خودرو، حمایت همه جانبه دولت از تولیدات بی کیفیت، نبود تنوع و محصولات به روز و جدید، خدمات پس از فروش نازل و عدم تعهد خودرو ساز به وظایفش در قبال مشتری به همراه کاهش تقاضا، افت فروش را رقم زد تا دولت قدم به میدان گذاشته و حدود۱۰۰هزار خودروی انبار شده را به مردم بفروشد.
اینجاست که باید پرسیدچرا دولت به جای اقدام برای نوسازی۲میلیون و ۸۰۰هزار خودروی فرسوده، تسهیلات پرداخت نمیکند و طرح ارایه نمیدهد؟

مگر این میزان خودروی فرسوده که آلاینده است و بنزین میسوزاند، نوعی تقاضا محسوب نمیشود و نوسازی تاکسیها، تقاضا به حساب نمی آید؟
در حال حاضربیش از۵میلیون خودروبا عمر۱۵سال و دو میلیون و ۸۰۰هزار خودرو با عمر ۱۰سال به بالا در جاده های کشور تردد میکنند که فرسوده محسوب شده و دولت برای نوسازی آنها هیچ طرحی ارایه نداده است.

*مسوول دلسوز
این بار مدیر عامل سایپا، در کسوت یک نماینده مجلس دلسوز،از اما و اگر تولید خودرو، توجه به کیفیت و کاهش قیمت، سخن گفته است.
بذرپاش معتقد است که برنامه ریزی اصلی خودروسازان باید ارتقاء کیفیت در کنار کاهش قیمت خودرو باشد، چرا که کاهش قیمت یا حداقل ثابت نگه داشتن آن در مقطع زمانی خاص باید بتواند از عوامل ایجاد هزینه در مرحله تولید بکاهد و آن را به حداقل برساند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، دو ایراد اساسی به کیفیت خودرو وارد می کند، آنجا که می گوید: در سال های اخیر جابجایی قطعات تولید داخل با قطعات چینی و مشکلات پیش آمده در فرآیند مونتاژ از ایرادات اساسی در این صنعت بوده است که مونتاژها با دقت و یا وسایل بهتر انجام نمی شود و دارای مشکلات فراوان است!

اودر حالی این سخنان را طرح کرده که محصولات سایپا همچنان با قیمت های قبل و کیفیت گذشته و به صورت مونتاژ در طرح جدید فروش خودرو، حضور دارند!

*شیطنت با روغن اضافه
شاید پاسخ همه پرسش های طرح شده در این تحلیل را بتوان در لابلای تحلیل های میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، پیدا کرد.
او تاکید میکند که پرداخت اعتبار به طرح فروش اقساطی خودرو، ناگهان متوقف نخواهد شد.

این گفته در شرایطی اعلام می شود که ظاهرا اعتباری یک و نیم هزار میلیاردی برای تسهیلات خودرو در نظر گرفته شده و با این حساب، تنها ۶۰ هزار خودرو در قالب تسهیلات مورد نظر، فروخته خواهد شد یعنی تقریبا معادل خودروهای درانبار مانده خودرو سازان.

طرح خروج از رکود، کمک به تولید نیست بلکه به مصرف گرایی دامن زده و زمینه استقراض و بدهکارسازی مردم به بانک ها را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.