سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:30 - چهارشنبه 20 آبان 1394

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان:

اصفهان میزبان همایش بین‌المللی روز جهانی تالاب است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان گفت: یکی از اتفاقات مهمی که در بخش محیط‌زیست در سال جاری رخ می‌دهد میزبانی اصفهان در همایش بین‌المللی روز جهانی تالاب است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمید ظهرابی در آیین افتتاحیه همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت اظهار داشت: در اصفهان هنوز صنعتی وجود دارد که روزانه به میزان 320 هزار نفر آب مصرف دارد پس باید ما نخست مصرف آب در صنعت را در محور کم‌رنگ یا پررنگ بودن مشخص کنیم و در حوزه آبخیز زاینده‌رود و گاوخونی کشور ما یک‌سوم و استان اصفهان یک‌ششم متوسط بارندگی دنیا را دریافت می‌کند که سهم برداشت از آب‌های زیرزمینی 3 برابر برداشت از آب‌های سطحی است، البته در استان اصفهان با کاهش 350 میلیون مترمکعب کاهش ذخیره آب زیرزمینی روبرو هستیم.

وی با اشاره به مشکلات اصلی حوزه آبریز زاینده‌رود افزود: محدودیت شدید منابع آب و رقابت‌های بین کاربری‌های مختلف جهت بهره‌برداری از منابع آبی، برنامه‌ریزی‌های بلندمدت منابع آب بدون در نظر گرفتن ظرفیت حوزه، تغییرات کاربری اراضی در سطح حوزه آبریز و تخلیه فاضلاب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی بدون تصفیه مناسب از جمله مشکلات حوزه آبریز زاینده‌رود است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره و راهکارها و چالش‌های مشکلات حوزه آبریز زاینده‌رود خاطرنشان کرد: بازنگری فرآیند و خطوط تولید در صنعت، کاهش مصرف آب، انرژی، مواد اولیه و کاهش تولیدات فاضلاب و پسماند و بروز کردن تجهیزات از جمله راهکارها و چالش‌های آن نیز محدود بودن منابع آب، مدیریت سنتی و هزینه اولیه است.

وی تصریح کرد: یک‌سوم صنایع آلاینده کشور در اصفهان است و 75 درصد صنایع استان در کمتر از 10 درصد مساحت استان است که از این میزان نیز 50 درصد آن در شعاع 50 کیلومتری اصفهان قرار دارد که در کیفیت آب نیز در شاخص‌های مشخص شده در آب‌های پشت سد زاینده‌رود متأسفانه ما شاهد درجه کیفی به نسبت خوب هستیم، البته فاجعه اصلی در آن است که در منابع آب سطحی 1862 میلیون مترمکعب آب وجود دارد ولی میزان مصرف ما 2268 میلیون مترمکعب است.

ظهرابی با اشاره به گام‌های مدیریت زیست بومی بیان کرد: شناسایی ذینفعان اصلی ، تعیین گستره زیست‌بوم، برقراری ارتباط بین آن‌ها، تعیین ساختار، کارکرد و مدیریت زیست‌بوم، به کارگیری سازوکارهایی برای مدیریت و پایش آب، موضوعات اقتصادی مهمی که زیست‌بوم و ساکنان آن تأثیر گذار هستند و تصمیم‌گیری درباره اهداف بلندمدت و شیوه‌های انعطاف‌پذیری دستیابی به آن‌ها از گام‌های مدیریتی زیست بومی هستند.

وی گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در این زمینه قرار است در سال جاری در اصفهان رخ دهد این است که اصفهان میزبان همایش بین‌المللی روز جهانی تالاب در سال جاری است.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.