سرویس: اجتماعی » حوادث 13:12 - سه شنبه 19 آبان 1394

با داغ شدن بازار بخاری در منازل اتفاق می افتد؛

قاتل خاموش در کمین همشهریان سهل انگار/ رتبه سوم استان اصفهان در گاز گرفتگی

برخلاف اینکه نام آنرا مرگ خوشایند گذاشته اند، سرنوشت وحشتناکی است که بدون اینکه فرد توان کوچکترین حرکت را داشته باشد برای همیشه با دنیا خداحافظی کند اما به همین راحتی هر سال بسیاری از افراد دیگر نمی توانند طلوع خورشید را ببینند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز, هر سال با خنک شدن هوا و قدم گذاشتن پاییز و زمستان در خانه ها بازار بخاری ها و انواع وسایل گرمایشی هم داغ می شود و این اول ماجرای گاز گرفتگی های سریالی در شهرهای مختلف استان اصفهان است که متاسفانه هر ساله آمار نسبتا زیادی را در مسمومیت و فوت بر اثر خفگی با گازco را به خود اختصاص داده است.

*مرگ بیش از ۸ هزار نفر در ۱۰ سال با منوکسید کربن
به گواهی آمار و گفته های مدیران در فاصله سال های (۱۳۸۳-۱۳۹۲) هشت هزار و ۴۴۷ نفر به علت مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند و در همین بازه زمانی سال ۱۳۸۶ با هزار و ۲۴ نفر، بیشترین تعداد وقوع مرگ های ناشی از گازگرفتگی را داشته است.

با شروع فصل زمستان اولین اخبار مربوط به گاز گرفتگی و مرگ ناشی از جان گرفتن قاتل خاموش در شهرها و روستاهای کشور است و ادامه دار شدن بی احتیاطی ها برای نصب وسایل گرما زا باعث شده تا هر سال این حوادث تلخ تکرار شود.

سازمان پزشکی قانونی با تأکید بر رعایت اصول ایمنی در نصب وسایل گازسوز توصیه می کند: در فصل پاییز و زمستان و با سرد شدن هوا، شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم کننده می کنند و عدم رعایت اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می شود.

بنابر این گزارش پیشگیرانه لازم است به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه ویژه شود.

*نشانه های مصمومیت با گاز منوکسید کربن
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مصمومیت با گاز منوکسید کربن به دلیل بی بو و بی رنگ بودن ممکن است تا زمانی که علایم شدت پیدا نکند مشخص نشود افزود: سردرد، سرگیجه، تهوع و بی‌قراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود از علائم و نشانه‌های هشدار دهنده‌ مسمومیت با گاز CO است.

غفور راستین اضافه کرد: از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد.
گزارش های پزشکی نشان می دهد حتی اگر مسمومیت با این روش منجر به مرگ نشود و اگر فردی بر اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی‌شود.

راستین ضمن تاکید بر اطلاع رسانی فوری به مراکز امدادی در صورت مشاهده افراد مسموم شده با گاز COگفت: تا قبل از رسیدن گروهای امدادی و اورژآنس افراد می توانند اقدامات اولیه برای نجات فرد انجام دهند از جمله جلوی دهان و بینی را با ماسک یا پارچه مرطوب بپوشانید، وسیله‌ گرمازا را خاموش و در و پنجره را باز کنید، فورا مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کرده کمربند و یقه مصدوم را باز کنید.

*مسمومیت با گاز منواکسید کربن ۱۹ اصفهانی در سه روز راهی بیمارستان کرد

در آخرین گزارش ها مرکز اوراژانس اصفهان روز۱۶ آبان ماه جاری در گزارش های مختلف اعلام کرد: که متاسفانه تنها در عرض سه روز ۱۹ نفر در شهرستان های مختلف استان اصفهان بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن راهی بیمارستان شدند.

مسوول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان در اینباره می گوید: روز شنبه گذشته یک مرد مسموم بر اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن بوسیله واحد امدادی ۱۱۵ به بیمارستان امین اصفهان منتقل شد افزود: در حادثه دیگری، گازگرفتگی در تیران، سه مرد را روانه بیمارستان بهنیای این شهرستان کرد.

محمد مزروعی ادامه داد: همچنین اعضای یک خانواده شامل یک مرد، یک زن و یک کودک در فولادشهر که بدلیل استفاده از پیک نیک دچار مسمومیت با گاز منواکسیدکربن شده بودند، به بیمارستان شهید مطهری این شهر انتقال یافت و یک مرد، یک زن و یک کودک نیز که در شهر کهریزسنگ شهرستان نجف آباد بر اثر گاز CO مسموم شده بودند، به بیمارستان شهید منتظری نجف آباد منتقل شدند.

وی گفت: در حادثه دیگری که اعضای یک خانواده شامل یک مرد، یک زن و یک کودک ساکن خیابان فروغی شهر اصفهان دچار مسمومیت شده بودند، به بیمارستان عیسی بن مریم(س) اصفهان منتقل شدند.

مزروعی با بیان اینکه همچنین پنج مسموم دیگر در جرقویه اصفهان پس از دریافت اقدامات اولیه درمانی از سوی تکنسین های اورژانس به درمانگاه حسن آباد جرقویه منتقل شدند و اظهار کرد: شب گذشته نیز در حادثه گازگرفتگی دیگری با منواکسیدکربن، یک مرد در فولادشهر دچار مسمومیت شد و به بیمارستان شهید مطهری لنجان انتقال یافت.

وی با اشاره به اینکه گاز سمی منوکسیدکربن یکی از خطرناکترین گازهایی است که می تواند باعث مسمومیت تنفسی و مرگ شود،خاطرنشان کرد: این گاز بی رنگ و بی بوست و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود.

وی هشدار داد: منواکسیدکربن بویژه در فصل های سرد سال بدلیل استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گاز غیر استاندارد یا استفاده از سیستم تهویه نامناسب(دودکش) و همچنین نصب نکردن صحیح آنها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسانها را می گیرد.

مسوول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان بیان کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، استفاده نکردن از وسایل گازسوز و گرمایشی فاقد دودکش، کنترل دودکش قبل از استفاده از وسایل گرمایشی و حصول اطمینان از باز بودن مسیر آن، روشن نکردن خودرو در پارکینگ در بسته به مدت طولانی، اجتناب از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیر کرسی و نصب نکردن آبگرمکن در حمام از مواردی است که برای جلوگیری از گازگرفتگی باید رعایت شود.

*رتبه سوم استان اصفهان در گاز گرفتگی

اما مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اصفهان با اعلام اینکه هر سال ۴۰ هزار بروشور بین شهروندان توزیع می شود تا از خطرات گاز گرفتگی مطلع شوند و اقدامات ایمنی لازم را برای جلوگیری از این حادثه به کار گیرند گفت: بیشترین حوادث گاز گرفتگی به دلیل بی احتیاطی شهروندان در نصب وسایل گرما زا اتفاق می افتد که با کمی دقت می توان آمار این حوادث تلخ را کاهش داد.

بهزاد بزرگزاد با اشاره به اینکه هر سال زمستان مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان تعداد زیادی را می گیرد افزود: متاسفانه استان اصفهان رتبه سوم را در مسمومیت با این گاز به خود اختصاص داده است.

به گفته وی،نصب اصولی بخاری یکی از مهمترین اقدامات برای کاهش گازگرفتگی است و باید توجه داشت که لوله های استفاده شده بیش از ۱٫۵ متر نباشد،سوراخ شدگی در لوله های بخاری وجود نداشته باشد،پس از نصب مسیر متصل به گاز شهری و بخاری با کف صابون تست شده و از عدم نشتی گاز اطمینان حاصل شود و تمامی راه های ورود اکسیژن به اتاق ها و منزل توسط درز گیر مصدود نشود.

وی با اشاره به اینکه از بخاری و آبگرمکن نباید در محیط های بسته استفاده شود ادامه داد: رنگ شعله وسایل گازسوز باید آبی باشد و رنگ نارنجی و زرد نشانه ای بر احتراق ناقص و هشداری برای خطر است همچنین گرم بودن لوله ها پس از روشن مردن بخاری جزو ضرورت هاست چرا که سرد بودن لوله بخاری نشانه ای بر داخل شدن گازهای سمی به داخل محوطه مسکونی است.

بزرگزاد تصریح کرد: همچنین دودکش ها باید دارای کلاهک ایمنی باشد تا برف و اشیاء مسیر این دودکش ها را مسدود نکنند ضمن اینکه دودکش باید تا یک متر از سطح بام بالاتر باشد.

بزرگزاد قرار دادن دودکش در سطل آب را یکی از پر خطر ترین اقدامات عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: برخی افراد تصور می کنند گازهای سمی جذب آب می شود اما به هیچ عنوان گازهای سمی حاصل از احتراق در آب حل نمی شوند و پس از مدتی موجب سرگیجه و سردرد شده و در صورت دوز زیاد گازهای سمی ممکن است منجر به مرگ شود.

آخرین توصیه بزرگزاد به شهروندان در مورد استفاده از بخاری های بدون دودکش بود که در سال های اخیر با استفاده زیادی روبرو شده و به گفته وی استفاده از این وسیله مخصوصا در فضاهای بسته و منازل مسکونی توصیه نمی شود و خطر آفرین است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.