سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:10 - سه شنبه 19 آبان 1394

22 روز تا بزرگ‌ترین همایش معنوی جهان؛

آخرین وضعیت مرزهای خوزستان برای استقبال از زائران اربعین+عکس

22 روز تا بزرگ ترین همایش معنوی جهان فرصت است و تاکنون 121 موکب برای پذیرایی از زائران اربعین در مرزهای خوزستان مستقر شدند.

به گزارش اصفهان شرق؛ بیش از 1370 سال پیش جابر بن عبدالله انصاری به زیارت اربعین رفت و پس از آن این سنت حسنه توسط شیخ میرزا حسین نوری ادامه پیدا کرد. مقام معظم رهبری درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی این چنین بیان کردند که آغاز جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشاند، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.

پیاده روی اربعین در زمان به حکومت رسیدن دیکتاتور بعثی یعنی صدام حسین برای مدتی متوقف می‌شود. البته بودند کسانی که به صورت مخفی این سنت حسنه را پاس می‌داشتند و گاهی منجر به شهادت زائران می‌شد اما سقوط صدام حسین روزنه تازه‌ای بود که این راهپیمایی باشکوه دوباره آغاز شود.

سالانه‌میلیون‌ها نفر در روزهای منتهی به اربعین حسینی از کشورهای مختلف عازم کربلا می‌شوند و برخی از کشورها نیز مسیر ایران را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند. ویزای عراق امسال بنا بر اعلام دبیر ستاد اربعین دلار نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و 30 دلار شده است.

اربعین سال گذشته شکوهی بود به معنای تقریب ادیان و مذاهب آسمان طوری که کشیشان مسیحی و صابئین در عراق حاضر شدند و موکب‌هایی به همراه موکب چینی‌ها برای پذیرایی از زائران پیاده برپا کردند.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان نیز در این باره می‌گوید: خصوصیت شعائرالله این است که تقوا را در جان آدمی قرار می‌دهد، باور انسان تقویت می‌شود، محبت انسان به اهل‌بیت(ع) تقویت می‌شود. آنجا-در پیاده‌روی اربعین- واقعاً شما باور می‌کنید که یک نفر در کربلا منتظرتان است و با محبت، نگرانِ شما است. آنجا احساس می‌کنید که در طول راه کسی دارد شما را همراهی می‌کند. در روایات هست وقتی کسی پیاده به حرم بیاید، ملائکۀ‌الله با او مصافحه می‌کنند و سلام پیغمبر اکرم را به او می‌رسانند(…أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ»(کامل الزیارات/ص132) در آنجا واقعاً آدم این سخنان را احساس می‌کند. وقتی کسی شهود کرد و احساس کرد و فهمید که این احساس، یک وهم یا خیال باطل نیست، این تقوا را در دلش نفوذ خواهد کرد.

وی می‌افزاید: واقعاً شما آثار پربرکت این زیارت را در آینده خواهید دید. ابعاد اجتماعی و بین‌المللی‌اش که بی‌‌نظیر است. انگار ما همۀ جهانیان را داریم به یک مباهله یا به یک محاجّه دعوت می‌کنیم که «هر کسی-چیزی دارد که- می‌تواند دل‌ها را این‌قدر متحول کند، بیاورد.»

این استاد حوزه و دانشگاه بیان می‌کند: این پیاده‌روی اربعین دیگران را به منطق دین ما دعوت می‌کند که «این احساسات و شور بدون عقلانیت امکان ندارد؛ حتماً پشت سرش یک معرفتی وجود دارد.» مگر می‌شود مردم را الکی، تا این حدّ هیجان‌زده کرد؟ مگر مردم الکی این‌قدر احساساتی می‌شوند؟ همه این را می‌فهمند! حتماً پشت سرش یک قدرتی نهفته است!

وی عنوان می‌کند: اگر احساسات هم باشد، آن چه قدرتی است که دارد این احساسات را تحریک می‌کند! یک بُعدش زیارت است، یک بُعد قصه هم، خدمات و نذوراتی است که در این جریان دارد انجام می‌شود. انسان وقتی همۀ اینها را در مجموع می‌بیند، واقعاً چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ اینهایی که دارند این‌طور اطعام می‌کنند، شما دیگر خودتان دیده‌اید، ما هم دیده‌ایم. اصلاً اگر شما به موکبِ آنها نروید، ناراحت می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان تصریح می‌کند: شما در وسط میلیون‌ها نفر جمعیتی قرار می‌گیرید که همه به خاطر خدا آمدند. و حتی بر آنها واجب هم نبوده، بلکه از سر محبت به خاطر خدا آمده‌اند. اگر این سفر مثل حج واجب بود؛ انسان باید حساب قیامتش هم را می‌کرد. شاید از ترس جهنم مثلاً این کار را انجام می‌داد، ولی اینجا قطعاً این‌طور نیست. یعنی اگر کسی اربعین نرود به دوزخ نخواهد رفت و این برای همه قطعی است. ولی از سر محبت به خاطر خدا در این مسیر قدم برمی‌دارند؛ چه اطعام‌کنندگان و پذیرایی‌کنندگان، چه اطعام‌شوندگان.

امسال برای ساماندهی زائران اربعین سامانه سماح راه اندازی شد؛ سامانه‌ای که به عقیده برخی از کارشناسان فرهنگی به دلیل سطحی بودن کار در آن نتیجه‌ای جز کاهش تعداد زائران ندارد اما با این حال بنا بر گفته مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت تاکنون بیش از 350 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند.

امسال برای سهولت سفر عاشقان اباعبدالله(ع) از مشهد، تهران، تبریز و اصفهان به مقصد نجف و بغداد هواپیماهای مسافربری اقدام به جابه جایی زائران می‌کنند که بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی به صورت هفتگی 86 پرواز برنامه‌ای به مقصد نجف و 55 پرواز برنامه‌ای به بغداد از کشورمان انجام می‌شود؛ همچنین فروش چارتری بلیت‌ها در بازه زمانی 5 تا 18 آذر غیر قانونی است.

امسال نیز مانند سال گذشته اخذ ویزای اضطراری از مرز شلمچه برای زائران میسر شده تا بتوانند از این مسیر عازم عتبات عالیات شوند.

سردار محمدرضا اسحاقی فرمانده انتظامی خوزستان نیز در گفتگو با رهیاب اظهار داشت: گیت‌های خروجی امسال 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و به تعداد 90 گیت افزایش پیدا کردند.

جاسم مجیدی فرماندار دشت آزادگان نیز در گفتگو با رهیاب گفت: پیش بینی امسال ما با توجه به ارتقای ایمین جاده‌ها و استقبال مردم افزایش دو برابری تعداد زائران نسبت به سال گذشته است؛

وی می‌افزاید: برای پذیرایی از زائران اربعین تاکنون 80 موکب در مرز چذابه مستقر شدند و هماهنگی‌های لازم با هلال احمر و دیگر ارگان‌ها برای اسکان زائران انجام شده است.

فرماندار دشت آزادگان عنوان کرد: نخستین گروه زائران اربعین از پنجشنبه این هفته از طریق مرز چذابه عازم عراق می‌شوند.

برای استقبال از زائران اربعین در مرز شلمچه تاکنون 30 موکب استقبال در خرمشهر و 11 موکب در آبادان مستقر شده‌اند.

تاکنون ورودی‌ پایانه مرزی شلمچه و ورودی تجاری منطقه آزاد اروند در مرز بین‌المللی شلمچه با 80 کانتینر تفکیک شده‌ ونیز برنامه‌ریزی‌ها بر اساس تأمین و افزودن 80 کانتینر دیگر از سوی اداره کل بندر و کشتیرانی  انجام شده است.

برای ارائه خدمات به زائران اربعین 150 نیروی خدماتی از شهرداری خرمشهر در مرز شلمچه مستقر می‌شوند و 2 درمانگاه نیز برای ارائه خدمات درمانی برپا می‌شوند. تاکنون فضاسازی برای اسکان روزانه 8 هزار نفر انجام شده است.

منبع:راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.