سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 05:41 - سه شنبه 19 آبان 1394

گزارش جامع از طرح اقتصادی؛

بندر خشک کمکی شایان به توسعه محور شرق اصفهان است

استاندار اصفهان گفت: پروژه بندر خشک از نظر ما برای توسعه شرق استان اصفهان موثر و سرمایه گذاری خوبی را برای مردم این مناطق به بار می آورد.

به گزارش اصفهان شرق: شرایط خشکسالی حاکم در اصفهان بررسی نگاه به سمت و سوی مشاغل جایگزین را تا حدی تحت تاثیر قرار داد که پرداختن به مشاغل بدون وابستگی به آب بیش از گذشته در اصفهان، خصوصا منطقه ی شرق اصفهان احساس می شود.

در حال حاضر در کشورهای بسیاری بنادر خشک راه اندازی شده اند و نقش مهمی در بهبود و توسعه وضعیت حمل ونقل کالا و بویژه کالای کانتینری یافته اند. در کشورهای آمریکا، برزیل و کانادا در قاره آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، بلژیک، دانمارک، سوئد، فرانسه، فنلاند و هلند در اروپا، استرالیا و زلاندنو در اقیانوسیه، امارت متحده عربی، پاکستان، فیلیپین، کامبوج و هندوستان در آسیا و تانزانیا، سوازیلند و غنا در آفریقا انواع مختلفی از بنادر خشک راه اندازی شده اند.

اگر کشوری یا منطقه ای بتواند شرایطی فراهم نماید که از انواع حمل ونقل بهره مند گردد یعنی اینکه از هر نوع یک خصیصه را داشته باشد عملیات حمل ونقل با سرعت بیشتر ، ایمنی بالاتر و هزینه کمتر قابل اجرا خواهد بود و این تحت عنوان حمل ونقل ترکیبی از آن نام می برند.

استاندار اصفهان

*یک سال و اندی از خبر خوش اقتصادی به اصفهانی ها می گذرد

اسفند ماه 1392 استاندار اصفهان از موافقت اولیه وزارت راه و شهرسازی با احداث بندر خشک در اصفهان خبر داد و گفت: احداث بندر خشک در اصفهان خبر خوش اقتصادی امسال برای مردم شریف اصفهان است.

زرگرپور با بیان اینکه بندر خشک اصفهان در مساحتی به میزان ۱۵۰۰ هکتار احداث می‌شود، افزود: کالاهای کانتینری وارداتی بنادر کشور، مستقیماً از روی کشتی توسط راه آهن حمل و در این بندر پیاده و نگهداری می‌شود و کلیه امور گمرکی مربوطه در محل این بندر خشک انجام می‌شود.

برای دیدن متن کامل خبر اینجا را کلیک کنید

**********************************

*دستور ویژه استاندار اصفهان برای احداث بندر خشک اقتصادی

بهار 93 بود که رسول زرگرپور در جلسه‌ای که پیرامون احداث بندر خشک در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه مجوز ایجاد بندر خشک در اصفهان صادر شده است باید در این مسیر قدم‌های مهمی برداشته شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: ساخت بندر خشک در اصفهان با توجه به شرایط منطقه‌ای و اقتصادی استان، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال در منطقه و استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع باید به صورت جدی‌تر و منسجم‌تر پیگیری شود، افزود: با توجه به وجود رقبای دیگر در این عرصه باید به صورت محکم‌تر و با سرعت بیشتر عمل کنیم.

زرگرپور افزود: احداث بندر خشک تأثیر اقتصادی عظیمی را در کل کشور خواهد داشت و شکوفایی خوبی را می‌تواند در منطقه اصفهان به خصوص در شرق استان داشته باشد.

برای دیدن متن کامل خبر اینجا را کلیک کنید

**********************************

*زمین احداث بندر خشک اصفهان جانمایی شد!!!

اسفند 93 بعد از یک سال از خبر احداث بندر خشک استاندار در اصفهان، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: انتخاب اعضای هیئت و جانمایی زمین احداث بندر خشک اصفهان از مهم‌ترین اقدامات در زمینه اجرای این طرح مهم اقتصادی در اصفهان به شمار می‌رود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه بندر خشک و منطقه ویژه اقتصادی هر ۲ در منطقه شرق به موازات هم جلو می‌رود، خاطرنشان کرد: امیدوارم هرچه زودتر مردم اصفهان به خصوص مردم شرق اصفهان خبرهای خوبی را داشته باشند چرا که در منطقه ویژه اقتصادی نزدیک به ۳ هزار هکتار زمین فریز کردیم و همه اینها دست به دست هم داده تا در آن منطقه تحولات خاصی ایجاد شود.

برای دیدن متن کامل خبر اینجا را کلیک کنید

 

**********************************

*پروژه بندر خشک سرمایه گذاری بسیاری را به بار می آورد

استاندار اصفهان درشش ماهه دوم سال 94 در پاسخ به سوال خبرنگار اصفهان شرق در این خصوص گفت: پروژه بندر خشک از نظر ما برای توسعه شرق استان اصفهان موثر و سرمایه گذاری خوبی را برای مردم این مناطق به بار می آورد.

رسول زرگرپور با اشاره به آیین نامه های دولت قبل طی احداث بندر خشک و واگزاری به بخش خصوصی اظهار کرد: در دولت دهم آیین نامه این به تصویب رسید که باید بخش غیر دولتی از اتاق بازرگانی ایجاد کرد تا بتوان به منظور اجرای هر چه سریعتر آن همت گماشت.

استاندار

وی با بیان این مطلب که اجرای بندر خشک توسط دولت امری غیر قابل اجرا است، افزود: واگزاری روند اجرایی پروژه بندر خشک به دولت به مراتب امر اشتباه بود زیرا در این صورت پس از طی یک سال از تصمیم گیری این پروژه، تغییری 180 درجه ای در آن پدید آمد که عامل اصلی آن ورود به بحث دولتی است.

استاندار اصفهان از پییگری هایی در باب روند تغییرات از دولتی به خصوصی خبر داد و گفت: با پیگیری های انجام گرفته، مجددا سعی بر آن شد که بخش خصوصی بتواند روند اجرایی این طرح را به دست گرفته و کاری مهم برای مردم و منطقه اطرافشان به بار آورند.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات زیست محیطی به منظور دریافت مجوز نهایی انجام شده و سعی بر این است تا بتوان به منظور ایجاد شغل جایگزین، پرتوان وارد شد.

**********************************

فولادگر

*کمک توسعه ای نمونه بارز احداث بندر خشک است

نماینده مردم اصفهان در مجلس در این رابطه گفت: متاسفانه بندر خشک هنوز به طور کامل در اجرا جلو نرفته و این در صورتی مطرح است که به عنوان موضوع مهم ذکر می شود.

حمیدرضا قولادگر اظهار کرد: از استاندار اصفهان تقاضای رسیدگی بیشتر به بندر خشک را خواستاریم زیرا نیاز مردمان شرق استان اصفهان به کار اقتصادی سودمند برای جلوگیری از بیکاری است.

وی با توجه به اینکه دولت باید خط و مشی این کار بزرگ اقتصادی را تعیین کند، افزود: شرکت های غیر دولتی به دلیل اعتبار و منابع مالی می توانند، به خوبی و با سرعت به روند اجرا، این پروژه را تکمیل و بهره برداری لازم را از این مکان داشته باشید.

**********************************

به گزارش اصفهان شرق، با توجه به اهمیت بندر خشک و استفاده های اقتصادی بسیار از این پروژه، مسئولان باید این نکته مهم را مد نظر قرار دهند که نگاه آینده نگری در این طرح می تواند گره های بزرگ اقتصادی را از مردم مناطق شرق اصفهان باز کند ولیکن پس از گذشت دو سال از خبر احداث تا جانمایی این پروژه، خبرهای ضد و نقیص از جانمایی این بندر در دیگر نقاط شرقی استان اصفهان به گوش می رسد.

مسلما اگر نگاه وسیعی به آینده نه چندان دور داشته باشیم، تاکید همه مسئولان به حضور در مشاغل جایگزین کشت آبی به وضوح مشخص است و این موضوع این نکته را می رساند که نباید با نگاه سطحی به برخی روزهای بازگشایی رودخانه فصلی زاینده رود نگریست و فکری به حال اشتغال جوانان شرق اصفهان کرد.

بندر خشک نصیب چه کسانی خواهد شد؟

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.