سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 03:28 - سه شنبه 19 آبان 1394

استاد علوم سیاسی دانشگاه:

ادبیات سیاسی رئیس جمهور به منتقدان، دور از انصاف بود/ خروج از رکود امیدی کاذب به مردم

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بی شناسنامه، به جهنم و بی سواد نمونه ای از ادبیات سیاسی دولت به منتقدین خودش بود و این به دور از انصاف است.

استاد دانشگاه در گفتگو با اصفهان شرق، پیرامون برخی از مواضع رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات امسال با تعریف نقد سالم گفت: نقد شخص در بررسی عملکرد، اندیشه و تفکر شامل سه تعریف از محاسن، معایب و نواقص فردی است که به منظور رفع اشکالات و کمبودها توسط شخص منتقد، مورد انتقاد سالم و به دور از انتقام قرار میگیرد.

کارشناس مسائل سیاسی ایجاد فضای نقد و آزادی را مساله مورد توجه انقلاب اسلامی عنوان و اظهار کرد: طی سال های بعد از انقلاب، فضای نقد و آزادی در شعار مردم در قالب آزادی نقد نهفته است و طی این 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد آزادی نقد و اندیشه در رسانه ها بوده ایم.

وی با اشاره به برخی رفتارهای غیر منصفانه از سوی برخی مسئولان در خصوص نقد افزود: در برخی مواقع متاسفانه عده ای نقد را با هتک حرمت مخلوط کرده و به جای انتقاد به انتقام گرفتن پرداختند که همه این مسائل تشویش افکار عمومی را انجام می دهد.

*نسبت دادن همه مشکلات به دولت قبل، بی انصافی است

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل با بیان برخی گفتارهای دولت یازدهم از دولت گذشته به صورت غیر منصفانه تصریح کرد: وقتی نگاهی کلی به فضای دو ساله دولت یازدهم می اندازیم، آنچه مد نظر قرار می گیرد، نقد دولت قبل به صورت غیر منصفانه و ارجاع مسائل و مشکلات کشور به آن دولت بود و می توان گفت این نقد دور از انصاف و فضای کار و تلاش است تا جایی که معاون ریئس جمهور خرابی های سیل استان ایلام را مربوط به دولت قبل اعلام کرد.

وی گفت: مردم باید دقت بیشتری در خصوص مشکلات کشور انجام داده و در مقابل برخی انتقادها از دولت قبل به بررسی مشکلات و مسائل موجود بپردازند.

وی با توجه به رواج ادبیات سیاسی خاص رئیس جمهور و برخی معاونانش طی دو سال اخیر اذعان کرد: بی شناسنامه، به جهنم و بی سواد نمونه ای از ادبیات سیاسی دولت به منتقدین خودش بود و این به دور از انصاف است و متاسفانه حرف های شنیده شده از سوی رئیس جمهور تعبیر نقد منصفانه را نمی دهد.

وی اشاره دولت به واردات 700 میلیاردی دولت قبل را نمونه ای از زیر سوال بردن عملکرد رئیس جمهور دولت دهم خواند و اظهار کرد: بارهای از جانب رئیس جمهور از واردات 700 میلیارد دلاری از خارج در دولت دهم سخن به میان آمده در صورتی که کل درامد 8 ساله دولت به این رقم نخواهد رسید و همچنین واردات دو ساله دولت یازدهم از چین 22 میلیارد دلار است که این در مقایسه با واردات 40 میلیارد دلاری دولت دهم در 8 سال خدمتگذاری خود، به مراتب بیشتر است.

*کتاب استاد در انتظار دریافت مجوز انتشار

استاد دانشگاه در بررسی اخلاق و ادب در بیان کاستی ها و مشکلات تاکید کرد: تیتر رسانه ها به جای اینکه نقدی متناسب با تخریب دیگری داشته باشد، باید عالمانه و بر اساس اسناد درست در فضای انقلاب، اخلاق و ادب باشد.

وی با توجه به اینکه شعار آزادی و بیان باید در جامعه طنین انداز شود، اظهار کرد: انقلاب اسلامی فضای آزادی بیان و اندیشه اسلامی را به وجود آورد ولی متاسفانه عده ای سوء استفاده و خلاف انچه بیان دارند، عمل می کنند.

کتاب شکوه ملی در فناوری هسته ای به گفته استاد نصری بیش از 6 ماه است در ارشاد اسلامی هنوز مجوز چاپ نگرفته و این در صورتی است که واقعیت و مسائل مهم باب موضوع هسته ای در کتاب استاد، به کار برده شده و از هر گونه تخریب و اهانت مبری است.

*آیا چهار وزیر دولت، منتقد بودند؟

وی در قسمت دوم از سخنان خود با اشاره به بخشی از صحبت رئیس جمهور مبنی بر اصل امیدواری به مردم تاکید کرد: عده ای برای اینکه به واسطه کارهای انجام نداده و به منظور قرار نگرفتن در نقد رسانه ای، بحث ناامید نکردن مردم را پیش می کشند تا کسی نقدی باب عملکرد نکند.

وی امیدواری را اصل مهمی در جامعه عنوان و گفت: مسئولان باید از دادن امیدکاذب به مردم پرهیز کنند زیرا مردم واقعیت جامعه را به خوبی می بینند و قطعا دادن برخی صحبت های امیدوار کننده که به طور قطع اتفاق نیفتاده است، نوعی فریب اذهان مردمی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با تاکید بر نامه چهار وزیر رئیس جمهور در خصوص بحرانی شدن وضعیت رکود در جامعه افزود: 4 وزیر دولت نه بیگانه بودند و نه منتقد ولی با توجه به اوضاع کشور طی نامه ای از رکود و رسیدگی به آن به صراحت سخن گفتند که می توان گفت برخی سخنان مبنی بر خروج از رکود به درستی بیان نمی شود.

وی با بیان این مطلب که مردم نباید فقط شنوده باشند بلکه باید با آگاهی مسیر آینده را ببینند، خاطرنشان کرد: متاسفانه افرادی که نقد عالمانه و دلسوزانه دارند مورد هجوم مسئولان دولت قرار گرفتند که نباید خبری ناامید کننده برای مردم بزنید.

کارشناس مذکور در پایان با بیان اینکه مردم همه چیز را به خوبی رصد می کنند، افزود: امید دادن به جامعه با بیان افق های روشن، توانمندی جامعه به نسل جوان معرفی می شود نه اینکه به بهانه ناامید نکردن مردم، مشکلات را حل شده بیان کنیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.